- 760 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
kanser-onkoloji (serdal şahiner.)
insan organizmasının temel ögesi olan hücrenin kontrol dışı çogalarak kan ve lenf yoluyla diger organlarda tutulum yapıp,tedavi edilmez yada edilemezse tür ve evresi ile baglantılı olarak ölüme neden olan hastalık.
kanser aslında vucuddan sökülüp atılabilecek olan bir hastalıktır,ve düzenli bir bahçede zararlı bir ot gibidir.zamanında mudahale edilmezse tüm bahçeyi istila eder.ölüm kaçınılmaz olur.günümüzde kanser hastalıgı hematoloji -ve onkoloji birimlerinde takib edilir.kanda ortaya çıkan kanserleşmeler hematoloji bilim dalınının ugraş alanı içindedir. dokularda oluşansa onkoloji bilim dalı ilgi alanı içindedirler.
kansere yakalanan bir hastanın gerçekten kanser oldugu ,doku araştırmasıyla tesbit edilir. (patoloji ) şüphelenilen dokudan bir parça alınır. patoloji uzmanı doktorlarca özel boyalarla boyanıp kanserleşme varmı varsa türü tesbit edilir.daha sonra kanser tesbit edilirse kanserin evresi tanımlanmaya çalışılır. (yayılma olup olmadıgına bakılır.-metestaz ) yayılma derecersine göre dört evreden biri ile baglantılar. bu evreleme testlerinde beyin ,kemikler, akcigerler, karaciger,karın boşlugu gibi tüm vucud taramadan geçirilir.eger kanser bir veya birden fazla organa yayılmışsa buna ileri evre (evre dört ) kanser olarak belirtilir.
tedavi.kanserlerde ilk düşünülecek olgu kanserin cerrahi olarak vucuddan temizlenip temizlenemiyecegidir. (ameliyat ) daha sonra kanserin evresi ve yayılma konumuna göre kemoterapi (ilaç tedavisi ) yada ışın tedavisi gündeme gelebilir. hastalıgın konumuna göre bunlardan biri yada ikisi yada üçü aynı anda uygulanabilir.kanser tedavisi kesinlikle bir mülti disipliner ilgi ister, patalog,onkolog,radyasyon onkologu,onkolojik cerrah ,hastalıgın durumuna göre ortak çalışma durumunda olmalıdır.
meme ,beyin ,karaciger,over,mide,kolon,pankreas ,prostat gibi organlarda oluşan kanserler sık görülen kanserlerdir. tüm kanserlerde başarı erken tanı ile mümkün olabilmektedir.homatolojik kanserler tedavisi çok ciddiyet istiyen kanserlerdir. ani ölümlere açık riskler taşır.!
günümüzde radyoloji bilim dalının gelişmesi kanser takip ve tanısında yüksek düzeyde kolaylık getirmiştir, artık yüzyıldır kullanılan rontgen cihazlarının yanında ,mr,temagrofi,memogırafi,ultrason,sintigarafi gibi cihazlarla kanser daha iyi takib edilebilmektedir.bunun yanında kılasik tam kan sayımına ilaveten ,c3,c4,c15,c125,psa gibi degerlerlede kanser takibi kolaylaşmıştır. günümüzde ciddi bir kılınikte bilinçli doktorlardan oluşmuş bir ekibin kanseri atlama şansı bulunmamaktadır!
ülkemizde kanser tedavisinde saglık bakanlıgımızın büyük katkıları olmakla birlikte ,kanser çok uzun süreli ,devamlı takip ve denetim istiyen bir hastalıktır.özellikle ileri evre kanser hastalarına yüksek düzeyde kılinik destegi gerekmekteyken bu kilinikler ülkemizde yok denecek kadar azdır.bir çok merkezde ya yeterli yatak yoktur yada gerektigi kadar uzmana sahip degilizdir.bir onkoloji kiliniginde enaz on adet onkolog olmalıdır. bu onkologlar herbiri bir organ üzerinde ihtisas yapmış olmak durumundadır. bizdeyse unvanlı doktorlar (onkologlar ) her organın kanserine bakmakta olup.buda gerçek bir uzmanlıgı ciddi ölçüde tehdit etmektedir! hem akciger,hem meme ,hem karaciger,hem mide kanserine aynı onkolog bakarsa orda birşeylerin eksigi var demektir!
günümüzde kanser kontrol altına alınabilmiş degildir (2011 ) koruyucu hekimlikten ziyade tedavi edici hekimlik devrede oldugundan bir çok kanser hastası erken belirti vermiyen bu hastalıklta mualesef ileri evrelerde doktora muracaat etmektedir. tedavi şansı sınırlı olan bu hastalıkta birde gecikme sözkonusu olunca (evre üç ,evre dört ) kanserin türüne göre sagaltım çogu kez imkansız olabilmektedir.yinede günümüzde erken fark edilmek kaydıyla kanser tedavi edilebilir noktaya gelmek üzredir.!
kanser çok ciddi bir hastalık olarak daha uzun yıllar yaşamımızı riske sokacak görünmektedir. bu hastalık için şu söylenebilirki nekadar erken okadar başarılı. bir başka gerçek şuki kanser doktorları paradan ziyade insana odaklanmalıdır.kapitalizim kanseri kendine para kazanma aracı olarak görmemelidir.! ülkemizdeki yaklaşık üçyüz civarındaki onkologun sayısınıda en kısa sürede binlere taşımak zorunlulugu vardır.! bunun yanında aile hekimleri çok bilinçli olmalıdır. bir doktor karşısına gelen bir hastada şikayeti dinledikten sonra en kötü sonucu aklına getirebilmelidir. kanser ,ve diger otonom sistemik hastalıklar ciddi hastalıklardır.
[email protected]
YORUMLAR
iyi bir konuya parmak basmışsın,kutlarım malesef kapitalizm bu hastalıkları para kazanma amacı güden bir işletme olarak kullnmaktadır,malesef bazı doktorlarda bu işin içimdedir,ilaç lobileri yarardan çok zarar veren ilaçalrı kar uğruna satmaktadır,bu hastalığın temelinde genetik densede kimyasal ilaçların yiyecek ve içme su kaynaklarına katılması,çeşitli tatlandırıcılar,çeşitli koruyucu maddeler ,hormonlu gıdalar,gazlı içecekler yani kısaca işlenmiş gıda ve içeceklerin hepsi,
kanser hastalığına sebeb olmaktadır,malesef kapitalizmin daha fazla para kazanma hırsıyla başımıza bela ettiği
bir rahatsızlıktır,
kutlarım güncel bir konu ve çok önemli
kutlarım sayın serdar