- 633 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İSLAMIN TOPLUMUNUN PİN KODU- 1
İslam hukukunun ana gayesi insanlar için fayda sağlama, onlara gelecek zararları savma dünyayı kötülüklerden temizleme, adil ve refah dolu dünya hayatı ve Ahirette cennete ulaşmaktır.
İmamı Şatibi el Muvafakat isimli eserinin ikinci cildinde Şari’in gayelerini dört kısma ayırmıştır.1- şeri hükümler koyma maksadı kulların iki cihanda faydasınadır.2. maksadı Hükümleri kavrama maksadı.3.Mükellefiyet yükleme maksadı 4. Mükellefi kendi hâkimiyeti altında tutma maksadıdır.
1.Maksat Zaruriyatin korunması
Toplumun varlığını koruyabilmesi için kaçınılmaz değerlerdir. Bu değerler yitirildiği takdirde toplumun düzeni bozulur, anarşi kol gezer, bozgunculuk ve kötülükler toplumun hayat damarlarını kurutur. Dünya hayatı çekilmez bir hal alır. Ahretteki ebedi hayatın saadeti yok olur. Dünya ve Ahiret hayatının mamur olması için beş zaruri değerin korunmasına ihtiyaç vardır.1.Din 2.Nefis 3.Akıl 4.Nesil 5.Mal
İslamiyet bu beş zaruri şeyin korunmasına özen göstermiş bunlarla ilgili varlığını korunması, ayakta durması sürekliliğini koruması için hükümler koymuştur. Bu sayede varlıklarını korumuş ve sürekliliği garanti altına almıştır. İslam tarihinde de beklenen semereyi vermiştir. Yüce Allah Dinin varlığı için kendisine iman edilmesi ve aynı zamanda namaz oruç zekât hac gibi ibadetleri farz kılmıştır. Dinin korunması ve ona yönelen haince saldırılara karşı cihadı farz kılmıştır. Cihadın farz olmasında ana sebep budur. Ayrıca dinden dönenlerin zekat vermek istemeyenlerin ve namaz kılmayanları cezalandırmaları hükümlerini koymuş ve tatbikini yapmıştır.
Canın yaşama hakkının varlığı için, soyun devamlılığı ve insanoğlunun ona yaraşır biçimde yaşamak için evliliği meşru kılmıştır. Zinayı haram kılmıştır. Canın yaşama hakkının varlığı için, soyun devamlılığını meşru bir yönteme bağlamış, zaruri bir miktarda yemeyi, içmeyi giyinmeyi farz kılmıştır. Yaşama hakkına yönelik tecavüzlere kısas, diyet ve kefaret hükümlerini koymuştur.
Aklın korunması için onun selim kalmasını sağlayacak ve işlevini artıracak her şeyi helal kılmış, bozulmasına ve zaafa uğramasına yol açacak içki vb şeyleri haram kılmıştır. Sarhoş edici ve uyuşturucu maddeleri yasaklamış, bunlara alanların önce ıslahı sonrasında karşılığında ceza koymuştur.
Soyun korunması ve insana yaraşır bir mükemmellikte hayatını idame etmesi için evliliği meşru, zinayı yasaklamıştır. Zina edenler için cezayı hükümler koymuştur. Malın varlığı ve elde edilmesi için, rızık temin etmek için, çalışmayı farz kılmıştır. Alım satım, kira hibe gibi işlemleri meşru saymıştır.
Malın korunması için hırsızlığı yasaklamış, hırsızın yaptığı eyleme ceza tertip etmiştir. Öte yandan aldatmayı, hıyaneti, faizi insanların mallarını haksız yere yeme olarak nitelendirerek bunu ilgili her türlü eylemi haram kılmış, başkalarına verilen zararların tazmin edilmesi hükmünü koymuştur.
İnsanın pin kodu sayılan zaruri maksatlardaki Dini koruma, Nefisi koruma, Akılı koruma, Nesili koruma, Malı koruma kanunları beş duyu organları gibi korunmasa toplumun hayat damarları kopmuştur. Allaha emanet olun.
Hacı ÇATKIN
04/07/2011
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.