- 4322 Okunma
- 3 Yorum
- 1 Beğeni
GİZLİ ÜYE PROFİLLERİ VE ŞİİR TENKİTLERİ
Muhterem Okuyucu,
Bu sitede bir yılı aşkın zamandan beri şiirler okuyorum ve âcizane kalemimden dökülen gönül titreşimlerimi yayınlamaya çalışıyorum.
Edebiyat geniş.. çok geniş bir alan. Manzum ve mensur bir çok çeşidi var ve ben bunun genelde manzum kısmıyla ilgilenmeye çalıştım hasbelkader..
Siteye üyelikte kendini tanıtma ile ilgili doldurulan formlarda açıkça yazdığım gibi: “şair değilim.” Bazı olaylardan veya gördüğüm, duyduğum, okuduğum şeylerden etkilendiğimde dilimden dökülen beyit ya da dörtlüklerim olur; içimden geldiği gibi yazarım. Buna da şairlik denmez herhalde..
Benim bu yazıda ele almak istediğim asıl mesele başka : Kimlik gizleme meselesi.. ve eleştiri/tenkit.
Bazı üyeler nedense kendilerine ait kimlik bilgilerini gizlemişler. Profil bilgilerine göz atmak istediğinizde bir de bakıyorsunuz “üye profilini gizlemiş” ibaresi çıkıyor.
Kendini açıkça tanıtmaktan çekinen kişilerin mutlaka çekindikleri bir şeyler vardır diye düşünürüm ve mesafe koyarım.
Kimliğini gizleyenlerin belki haklı gerekçeleri de olabilir… bilemiyorum. Benim şu âna kadar kimliğimi gizlemeye ihtiyaç duyacak bir sıkıntım olmadı. O yüzden insanların durumlarını anlayamayabilirim.
Eleştiri konusuna gelince:
Ben edebiyat eleştirmeni /münekkit değilim. Yapacağım değerlendirmeler ancak şiirin işlediği tema ve duygular üzerine olabilir. Tekniği üzerinde yazmaya kalkışırsam gerçek edebiyat üstâdlarına hakaret etmiş olurum. Haddini aşmak en büyük edepsizliktir ki.. Allah (C.C.) muhafaza eyleye.. Burası bir edebiyat sitesi ve edepsizliği hiç kaldırmaz..
Tekrar başa dönerek ifade edeceğim husus şairliğe ve üstâdlığa ise benim yeterliğim hiç yok.. Şairlik büyük bir sıfattır. Öyle üç kelimeyi arka arkaya sıraladım, güzel süsledim diye kendimize “şair” sıfatını yakıştıracak isek, Mehmet Âkifler, Yahyâ Kemâller, Necip Fazıllar mezarlarında rahat uyuyamazlar.
Fazla söze hacet yok sanırım.
Bu sayfalarda yayınladıklarımızın altında “çok harika, beğendim, yüreğine sağlık, şiir okudum…vs.” gibi sözler sadece: “-sayfana geldim, okudum, gidiyorum..” diye haber vermenin bir şeklinden ibaret. Arada bir, yayınlanan metnin duygusal yönüne veya işlediği konuya atfen söylenen çok kısa birkaç kelâm ise “yorum” sınıfına sokulabilir belki. Veya takdir babından sözler denilebilir.
Ben bir çok değerli edîbin sayfasını ziyaret edip yazdıklarını okuyorum ve bazan hiç bir işaret bırakmadan çıkıyorum. Bazan da eğer puanlamaya açık ise puan veriyorum. Bir muhterem şairin ifadesiyle "ödünç ziyaretler" almış başını gidiyor ve ben hiç de öyle ödünç karşılama düşüncesine kapılmadım. Vaktim olduğu ölçüde ziyaret ettiğim sayfalardan müstefîd olur ayrılırım. Sayfama uğrayan şahsiyetlerin bana verdikleri kıymet derecesinin ifadesi olan yorumlarına da gecikmeli dahî olsa mutlaka cevap vermeye gayret ederim. Bu benim şahsî anlayışımı yansıtır.
Yorumlamak/tenkit etmek ise edebî eserin eksilerini-artılarını, teknik yapısını, barındırdığı sanat unsurlarını ele alarak enine- boyuna açmak ve yazana ayna olmaktır.
Bu sitede o derece yetkin birkaç kalem erbabı var ve yetişebildikleri ölçüde üzerlerine düşeni gayet güzel yapıyorlar. Onların sahasına girmek bence onlara saygısızlık ve haddini aşmak olur.
Herkes haddini bilmeli diye düşünüyorum.. Bilmem; siz ne dersiniz ..??..
muhacir bozkurt
Mustafa KÜTÜKCÜ
05.06.2011 – Bayraklı / İZMİR.
YORUMLAR
gizlilik konsuunda sanalın tozunu yuttum dıyebılrım özelikle bayan arkadaşların bu konuda haklı oldugunu bunun dısındada yazınızın cogu kesımıne katıldıgımı bilirtıyorum saygıyla
muhacir bozkurt
İlginiz için teşekkür ediyorum. Hanım arkadaşlarımızın haklı tepkileri doğrultusunda yazımda bir düzeltme yaptım ve kendilerinden, diğer okuyanlardan kul haklarını helâl etmelerini rica ediyorum.
kırıcı olmak değildi maksadım. Amma politikacıların sıkça kullandıkları bir açıklama getirip "maksadı aşan ifadeler" demek gerek galiba.. Bir kristal gibi hassas olan yürekleri kırmak çok kolay, tamiri ise ne kadar zor ve hakkâ imkânsız olduğunu bilen biriyim. Lütfen kırılan kardeşlerim bana haklarını helâl etsinler..
Selâmetlikler diliyorum.
Sevgili Lacinin söylemine yürekten katılıyorum.İnsanların pisliklerinin olmaları dışında da özel sebepleri dolayısıyla kimliklerini gizleme hakkı var .Kaldıki site yönetimi bu hakkı üyelerine vermişse zaten kullanmak neden suç olsun ya da bağdaşmayan bir sebebe bağlansın anlamıyorum.Hem sonra demişsiniz ki memleketini yazsa ... ne olacak memleketini yazsa.. doğru olduğnu nerden bileceksiniz.O kadar hazırsınız yani herşeye inanmaya.Site yönetiminde zaten kimlik bilgilerim mevcut.Artı Burası bir edebiyat sitesi halk edebiyatı döneminden kalan bir ananeyle çoğu arkadaşlarımız mahlas kullanıyorlar şimdi buna da kızarsınız siz neden adı ve soyadı değil diye.Benim kendi adım soyadım varsın kimse de nereli olduğumu nerden yazdığımı bilmeyiversin yani çok mu önemli... Eserlerimiz için burdayız.Paylaşım için. Edebiyat için.Yazınızı esef verici buldum.
lacivertiğnedenlik
muhacir bozkurt
Sizden evvel yazımı okuyup yorum bırakan muhterem lacivertiğnedenlik kardeşimizin tepkisini haklı bulduğumdan dolayı yazımı düzeltmeye çalışırken sizin de bir uyarıda bulunduğunuzu gördüm. Haklısınız.Burada sadece paylaşılan edebî ürünlere bakmak gerek.Ben biraz fazlaca ileri gittiğimi farkettim ve kırdığım güzel yürek sahiplerinden özür diliyorum. Lütfen hakkınızı helâl ediniz ve beni bağışlayınız. Yazımın tepki gösterdiğiniz bölümünü yeniden düzenledim. Uyarılarınızla kul hakkı vebalinden beni kurtardığınız için size kalbî teşekkürlerimi arz ediyorum. Lütfen bana hakkınızı helâl ederek vebâlden kurtarınız. Selâm ve saygılarımı sunuyorum..
Bakınız efendim portekiz edebiyatının en ünlü şairi kimdir ,Fernando Pessoa ,neden bu örneği veriyorum,çünki kendisi yaklaşık 6 civarında isim almış,değişik isimlerle şiirleri yazıp onlara kimlik yüklemiştir.Ama sonuçta kendi kimliğinde şiirleri toplanmıştır.Diyeceğim şu ki profilim gizlidir evet ,şükür bir pislik durumlarımız yoktur. Alnımız açık ,yüreğimiz,onurumuzla burada varız ve yazıyoruz.Bir kelimeyi yazarken on kere düşünün öyle yazın derim .
muhacir bozkurt
Profilinizde kimliğinizi gizlemenizden dolayı, yazdığım yazıdan etkilenmiş ve kırılmışsınız. Yazımda kullandığım tabiri bir sonraki paragrafta açıklamış olmama rağmen insanları incittiğini gördüğümden dolayı sizin tepkiniz üzerine derhal kaldırdım ve o bölümü değiştirdim. Size bu cevabı yazarken de bir başka muhterem kardeşim aynı şekilde tepki göstermiş. İnsanları kırmak ve kul hakkına tecavüz etmek benim en korktuğum şeylerin başında gelir. Lütfen bana hakkınızı helâl ediniz. Ve haklı tepkileriniz ile hatamı düzeltmeme imkân verdiğiniz için kalbî teşekkürlerimi kabul buyurunuz. Gene alnınızın akıyla, yüreğinizin sesini onurunuzla duyurmaya ve kalem oynatmaya devam ediniz.Ama lütfen beni bağışlayınız. Saygılarımı ve gönülden selâmlarımı iletiyorum. Selâmetlikler diliyorum..