MANAS HATIRASI
Tarihi İpek Yolu kültür araştırmaları için 1992 yılı içerisinde Kırgızistan’da, Kültür Bakanlığı heyeti olarak bulunduğumuz sırada, Kırgız tarihi ve kültürünün bütün yönleriyle binlerce dizeyle anlatan ünlü Kırgız Destanı Manas’ın 1995 yılında 1000.yılının kutlanması için yetkililerin girişimde bulunacaklarını öğendik.
Gerekli görüşmeler sonunda işbirliği yapılarak bu konunun UNESCO’ya iletilmesine ve gerekli girişimlerin yapılmasına karar verdik.
Türkiye’ye döner dönmez ilk iş olarak,1995 yılının MANAS YILI olarak bütün dünyada kutlanması için UNESCO’ya ilk önerimizi yaptık ve konuyu yakından takip ettik.
Kırgızistan Cumhuriyeti ve Türkiye Cumhuriyeti’nin girişimleri sonucunda UNESCO’ dan gerekli karar çıktı ve ülkelere duyuruldu.Türkiye’de ve Kırgızistan’da yapılan kutlamalar ve etkinliklerle MANAS DESTANI yaygın ve etkin bir şekilde tanıtıldı.
Bu konuda , kongre ve diğer etkinlikleri uygulamaya koymanın heyecanını ve onurunu duyarak mutlu olmaktayım. Bu gayretlerimizi yakından bilen ve gören Kırgızistan Cumhuriyeti , “MANAS 1000 ÖDÜLÜ’ne şahsımı layık görmüş ve 1995 yılında BİŞKEK’te yapılan törenlerde bu ödülü almış bulunmaktayım.Bu törenlerde çok sayıda araştırmacı,bilim adamı,yazar, âşık-halk ozanı da hazır bulunmuştu.
MANAS 1000 YILI törenlerine katılan âşık ALİ DAL tarafından yüreğinin sesi olarak yazılan “MANAS’I YAŞAMAK” şiirini okuyucularla paylaşmak üzere sunuyorum:
MANAS’I YAŞAMAK
Gün Manas günüdür,an dostluk anı
El verdi dünyaya MANAS’ın şanı
Nere baksam “MANAS 1000’in” nişanı
Ezgimizde,çizgimizde MANAS var.
***
Letafet sofrası MANAS’lı özler
Manasla doyuma erişen sözler
ÜÇ beş günlük değil,bin yıllık izler
Daha dersen ilmimizde MANAS var.
***
Ünü gitti alemlere ulaştı
Resim resim,bayrak bayrak dolaştı
Ülkesiyle MANAS yahşi gardaştı
Mihmanıyız içimizde MANAS var.
***
Sevgi ile coşan kimdi o yiğit !
Adı Yahya Aksoy ,Allah’ta şahit
Yürekten fışkıran,o söz ,o beyit !...
Işık saçan ırkımızda MANAS var.
***
Nasıl unuturum tarihimi ben !
Yaşaran gözlerim inan sevinçten!
Atalar yurduna koşup gelirken
Hüküm süren aşkımızda MANAS var.
***
Yiğitlik dediğin bizden sorulur
Asya’da otağlar,yurtlar kurulur
Akın akın dağlar taşlar yoğrulur
Korkmuyoruz başımızda MANAS var.
***
Sözün özü ALİ DAL’ım böyle der
Orta Asya’m ata yurdum der gider
Yüz sürer toprağa ve bayram eder
Akan sevinç yaşımızda MANAS var.
27.08.1995
BİŞKEK-KIRGIZİSTAN
ALİ DAL
“ Genel müdürüm sayın Yahya AKSOY ‘a” ithaftır sözüyle biten bu anlamlı şiiri yazarak büyük bir vefa örneği gösteren ve ozanlık geleneği sergileyen sevgili ozan ALİ DAL’ın yüreğine ve kalemine, en içten sevgilerim ve teşekkürlerimle sağlık ve başarılar diliyorum…
YAHYA AKSOY
YORUMLAR
Hem sizi ve hem de değerli ozan Ali Dal'ı tebrik ediyorum.
Bu şiirin eksiği var, fazlası yok... şahsınıza ne yazılsa az gelir...
Çünkü, sizin gibi insanlar dünyaya az gelir...
ne mutlu bizlere ki, sizinle
tanışma , konuşma ve nacizane de şahsınıza bir şiir yazmak nasip oldu.
değerli yazınızı kutluyor saygı ve selamlarımı sunuyorum.
ipekyolu
İpek Yolu kitabımı/ araştırmalarımı, büyük bir vefa örneği göstererek şiirlerinizde çok anlamlı bir şekilde bayraklaştırdınız ve kültür-sanat dünyasına ayrıca sizde ışık tuttunuz.
İpek Yolu'nun selamı ve sevgisyle sizi selamlar, saygılar sunarım.