- 595 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Etnik Ve Kültürel Özgürlük 4
4-]Yukarıdaki söyleme göre, ‘eyleme geçmeden söyleş ilme bir özgürlük müdür, yoksa deli saçmalığı mıdır? İcraatı olmayan laf kalabalığı mıdır? İçsel düşünmeler, oluştuğu kaynakta kalabilen garip mutasyonlar olabilirler. Ama bir düşünce söylendiği zaman da, bir anlamı olmalı. Söylem, anlamaya ve düşünceye de hitap etse, devinmesi ile ve bir eylem oluşturması ile ancak bir bütündür. Yoksa iletiş meniz olamaz. Sırf siz, bir düşünce söylemi eyleme geçmedi diye; bu bir fikir özgürlüğüdür diye; anış ve anlatışla, bir söylemin, iletilme sağladığını veya iletiş meye açık olmadığını da, anlayamazsınız!
Şöyle bir örnek vereyim. Size, bir istek olarak acıktım diyen birine, yiyecek vermediğiniz zaman, yani sözün iletimine değin oluşla eylemi sağlama oluşmadığı zaman dahi; düşünce veya fikrinizi veya söyleminizi gerçekleme özgürlüğü oluşmuş olacak, ama kişi acıkmamış mı olacak?
Sırf söyleminiz karşılık bulmadı, ya da karşılığı bulmak için eyleme geçmedi diye açlığın sağlanış biçimi, üretim biçimi, yok bir özgürlük mü olacak? Sözler eğer birilerine söylenme ihtiyacında ise eylem ve pratik için vardır. Düşünmeyi söyletmeme ve düşünceyi gereksinmeler durumunda serbestlikle giriştirir sınırlı sorumlu bir çığlama yaptırmayı özgürlükle karıştırmamalıdır.
Toplum olan her yerde, özgür eşme vardır. Özgürlük bağıntılı olanın bilincine varmaktır. Özgürlüğün bilincine varış ve özgürlükle muktedir olunuş ve özgürlüğün kullanımı, toplumsa olan güçledirler. Toplumlarda özgürlüğü herkes, çeşitli anlamayla ve muktedir olmanın ilgi ve yönelimlerin, eğimine göre kullanabileceği gibi, kıt kullanımı da olur. Ya da özgürlüğü hiç kullanamama gibi köleci durumlar da söz konusudur. Bu rejiminize bağlı bir durumdur, benim konumun da dışıdır.
Oysa serbestlik dediğimiz tutumlar kişi kendi kendine iken, girişmemektedir. Ya da kişilerle tikeldi, karmaşıkça olmayan basit sağlamalar için geçici elbirlikleri ile bir girişmedirler. Yalın girişmedirler. Bu girişmeler, kişi benliği üzerine cevaben döndürülürler. Serbestliğin ilk çek imleyici adımı; olayın kişiye umulan olumlulukta yansıyan cazibesiyledir. Serbestliğin girişen bağlılık adımları giderek yapılaşan bir karmaşıklığı ortaya koyar ki, bu yeni bir sistemin dönüşünü ortay çıkarır.
Oysa özgürlük girişmesinde, serbestlik yoktur. Aksine bağıntılı olanın bilinci vardır. Serbest insanlar tekildi bağdı durumlarda kaldığı zaman, özgürlüğü oluşturamazlar. Serbest olanın, geri düzlemde keyfe keder olmanın bir hazzı vardır. Bazen serbest girişmede, karşıdan dönüt bile, beklemezsiniz. Serbest giriştirilen bir durumda ortaklaşa olanın basit yararı gözetilebileceği gibi ortaklaşa olmayanın bencilliği de vardır. Oysa toplum özgeciliğin ortaya koyduğu muktedir oluşun yapabilirlikti bağıntılı özgürlüğü ile davranır. Artık serbestlik özgürlükle yapılabilen zaman zemin düzlemi içine transfer oluşla, daha çok halksa olan ve sosyal öznel yaşamın içinde olan bir tutum, olmuştur.
Esasen toplum serbesti olan tutumlarla devinmez. Toplumun sekansları birbirine göre zorunlu bağdı bir işleyiştir. Toplumun öznel etkimesi, nesnelin bilincini edinirken ve bu düşünsel bilinci pratik ederken etkileşme başlatmak için serbestlikle oluşursa da, pratiğe konuşla toplumla bağıtlanışla ve zorunluluğun bilinci olmakla, serbest oluşumdan çıkar. Söz serbestliği de, zaman ve zemine değin düzlemin konjonktür selliği ve düzlem ilişkin ligi içinde olmalıdır. Özgürlükte zorunlu vardır. Yıldırım zorunlu düşüyorsa, toplumsal gücünüz de bunu, toplumsa olan özgürlüğün kullanımı ile zorunlu olarak savuşturacaktır.
Bir kere özgürlük, bağıntılı zorunlu bir üretim biçimidirler. Kolektif ilişkilenişle sağlanan süreç sel ilişkilenmeli bir toplum girişmesidir. Özgürlük kişilerin tek tek üstesinde geleceği, bir beceri ve başarı ve akıl koyuşlar değildirler. On binlerce kişinin o alana değin tekil tikel deneyimlerinin, binlerce yıl içinde oluşan birikim imbiklenmesinin yine o alana dek bir arada tekilleşmiş toplum hafızasından bilinç olacakla, kişilere aktarılması ile kişi hafızası oluşturulmasıdır.
Uçağı uçurma özgürlüğü, böylesi bir kolektif birikime ve kolektifçe üretim aşamalarını paylaşma sekanslarına denk düşen, zorunlu ve bağıntılı oluşlarla, binlerin deneyim birikimli aktarımına çok uygun oluşla denk düşen, bir anlama olabilir. Toplumunuz olmasa idi ne uçağınız olurdu, nede uçağı uçurma özgürlüğünüz olurdu. Ne uçağınızı tek başınıza serbestlikti oluşlarla oluşturabilirdiniz, ne de etnikti serbestiyle böyle bir düzleme gelebilirdiniz.
Etnikliğin en az 40 en fazla 150-200 gibi bir nüfus çevresinde dönen bir sağlayıştı sosyal birlikler dönemi olduğunu unutmayınız. Bu gün toplum içinde kendisini etnik duyuşla tanımlayan yüzbinlere veya milyon nüfuslara siz etnik gözle bakmayınız. Arada toplumun sürecini ve damgasını yemiş bir insan öznel duyuş tanımlıları vardır.
Bu tanımlıktaki muktedirliklerin hiç biri, ama hiç biri etnik beceri, etnik başarı ve etnik yaşamsallarla kazanılmış değildirler. Sadece aktarımsa olan ve zaman içinde o da özgün olmayan etki eşmiş bir özgün kalıba dönüşmüş, insanlık malı, töreci sosyal bağladı duyuşları vardır. Bu da halksa yapı içinde, kişi ve kişiler serbestliği içinde yaşanan, oluşturulan; sosyal yaşam devinmesidir. Kişilerin hakkıdır. Ancak, öznel taleplerinizle, toplumun olmayan bir öznel anlamalı yapıyı; toplumsa yapı içine koymamanız kaydıyla.
Yine bu uçak örneğimizi ele alalım. Uçağın kalka bilmesi için; bir piste ihtiyaç olması gibi, meteorolojik hava koşullarını iletişime gibi pilotun sağlık kontrolü yaptırma gibi uçağın yer ve hava kontrolü koordinasyonunu sağlama gibi uçağın elektronik donanımının kontrolü gibi bir yığın iç ve dış bağıntılılıklarını var etmeden, bağıntıları zorunlu iletiş irmeden, uçağı uçuramazsınız (özgürleşemezsiniz).İnsanın düşüncesini anlatması da bir haktır. Söylemleriniz toplumsa olanla girişip bir sonuç var ediş sağlamadan özgürlük belirmez. Bu yüzden özgürlükler az ve sınırlıdır. Ama ağzınıza geleni söylemek sizi uçurmadıktan başka, sınırsız ve çoktur. Eğer böylesi bir sınırsızlık (la neden söyleme ihtiyacı hissedilir bu da bir muammadır) özgürlükse, sınırsız özgürsünüz!
Sürecek
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.