KADINLARIMIZA SEÇME VE SEÇİLME HAKKININ TANINMASI ( 5 ARALIK 1934)
BÜYÜK ÖNDER ATATÜRK,
TÜRKİYE CUMHURİYETİ’Nİ BÜTÜN ALANLARDA ÇAĞDAŞ TEMELLER ÜZERİNE KURMAK ÜZERE DEVRİMLER GERÇELEŞTİRMİŞTİR.
BUNLARIN EN ÖNEMLİSİ KADINLARIMIZA SEÇME VE SEÇİLME HAKKININ TANINMASIDIR.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ, SİYASAL DEVRİM VE ÖZGÜRLÜKLER KONUSUNDA ESİNLENDİĞİ FRANSA’DAN VE MEDENİ YASASINI ALDIĞI İSVİÇRE’DEN DAHA ÖNCE KADIN HAKLARI SORUNUNU ÇÖZMÜŞTÜR.
5 ARALIK 1934 ‘DE DÖNEMİN BAŞBAKANI VE MALAYA MİLLETVEKİLİ İSMET İNÖNÜ VE 191 ARAKADAŞI TARAFINDAN VERİLEN ÖNERGE TBMM’DE KABUL EDİLEREK, KADINLARIMIZA SEÇME VE SEÇİLME HAKKI TANINMIŞTIR.
BU DEĞİŞİKLİĞİ TAKİBEN 8 ŞUBAT 1935’TE YAPILAN SEÇİMLERDE BİR ÇOK KADIN ADAY GÖSTERİLMİŞTİR.
1 MART 1935’TE ÇALIŞMALARINA BAŞLAYAN BEŞİNCİ DÖNEM TBMM ‘DE ‘18’ KADIN MİLLETVEKİLİ YER ALMIŞTIR.BUNLAR ARASINA ,O ZAMAN BİR KÖY OLAN ANKARA KAZAN İLÇESİ MUHTARI SATI KADIN DİYE BİLİNEN SATI ÇIRPAN’DA YER ALMIŞ BULUNUYORDU.
SİYASAL ALANDA KADINLARA BÜTÜN HAKLAR TANINCA,BUNLARI ELDE ETMEK ÇABASINI SÜRDÜREN TÜRK KADINLAR BİRLİĞİ DE AMACINA ULAŞMIŞ VE O YIL İSTANBUL’DA XII. ULUSLAR ARASI KADINLAR BİRLİĞİ KONRESİ’Nİ TOPLAMIŞTIR
18 NİSAN 1935 ‘TE YILDIZ SARAYI’NDA BAŞLAYAN TOPLANTI 24 NİSAN’A KADAR SÜRMÜŞ VE SÖZ ALAN MISIRLI DELEGE BAYAN HODA SARAVİ, “DOĞUDA KADINLARIN KURTULUŞUNU ATATÜRK’E BORÇLUYUZ” DİYEREK TÜRKİYE’DEKİ BÜYÜK DEVRİMİ BELİRTMİŞ VE DİĞER KATILIMCILARDA AYNI ŞEKİLDE FİKİRLER İFADE ETMİŞLERDİR.
KONGREYE KATILAN BÜTÜN DELEGELERİN ORTAK KARARI OLARAK ATATÜRK’E “ EN SAMİMİ TEŞEKKÜRLERİNİ “İFADE EDEN TELGRAF ÇEKMİŞLERDİR.
KADINLARIMIZI , “ UYGAR BİR MİLLETİN ANASI OLARAK”KABUL EDEN ATATÜRK,”ŞUNA İNANMAK GEREKİR Kİ,DÜNYA YÜZÜNDE GÖRDÜĞÜMÜZ HER ŞEY KADININ ESERİDİR” DEMİŞTİR.
YAHYA AKSOY
YORUMLAR
Atatürk kadına yeryüzünde alabileceği en güzel hediyeyi ve değeri vermiştir. bundan daha güzel hediye olabilir mi? olamaz elbette.
biz kadınlar, vefalı cefalı biz kadınlar, toplumda her alanda başarıyla yeraldık. aldığımız her görevide layıkıyla yerine getirdik. erkeklerden daha fazla emegimiz, çabamız, iş gücümüz var diye inanıyorum yeryüzünde. hem anayız, hem evde ev kadını, hem de iyi bir doktor, iyi bir öğretmen, bilimci, yazar, siyasetçi vs...biz kadınlar gerçekten emekçiyiz...
O, yüce insana, Atatürk'ümüze rahmet diliyorum. ne yapılsa ne edilse biliyorum ki, hakkını asla ödeyemeyiz...
bu güzel yazıdan dolayıda sizi kutluyorum değerli yazar, saygılarımla...
ipekyolu
çok teşekkür eder,başarı dileklerimle
saygılar sunarım.
Allah'ın yarattıklarının dışında dünya üzerinde yan sanai ürünü çok şey var. İyisi de kötüsüde var.
Yazı güzel ama final cümlesi çoooook su kaldırır.
Atatürk o kelimeyi iltifat olsun diye söylemiş.
Ne yani erkekler sadece süt mü içmiş? :))
Tebrik ve teşekkürler.
ipekyolu
teşekkürler.