- 2359 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
CADILAR BAYRAMI-HALLOWEEN-
(Yukarıdaki fotoğraf bir heykel değil. Özel bir kostüm. Duvar üstünde bir yaratık, kafa kısmında özel makyaj ve maske var. Ayaklar ise yaratığın üstünde olduğu duvarın içinde.)
Kışı hiç sevmem ama New York‘ta kış mevsimi diğer mevsimlere göre daha aktif geçiyor. Bunun sebebi ise dört önemli bayram. İlki cadılar bayramı 31 Ekim’de kutlanıyor, ikincisi Kasım ayının 3.cü Perşembe günü kutlanan Şükran günü ( Thanksgiven) , 25 Aralıkta Kutlanan Noel ve Nisan ayına denk gelen Paskalya Bayramı. Sonra da yaz dönemi başlıyor. Koca kış gibi sıkıcı ve soğuk olmadığından birkaç milli bayram (4 Temmuz, Gaziler günü vs) dışında özel bir kutlama yok.
Kışın geldiğinin anlaşılması Halloween süslerinin gününden yaklaşık 1 ay önce vitrinlerde yerini almasıyla başlıyor. Sonra yavaş yavaş evleri ve mağazaları süslüyor. Bunlar o gün için tasarlanmış özel kostümler, ev içini ve dışını ve hatta işyerlerini süsleyen Halloween aksesuarları. Cadılar Bayramı olduğundan en gözde kostüm elbette ki cadı kostümü. Ama Halloween artık bir sektör olduğundan kıyafetlerde cadı kıyafeti ya da hortlak kıyafeti ile sınırlı kalmıyor.
En önemli cadılar bayramı aksesuarı: Gözleri, burnu ve ağzı oyulmuş balkabağı.
(içine genelde ampul ya da mum konur)
En gözde cadılar bayramı rengi: Turuncu
En revaçtaki hayvan: Yarasa
En çok tüketilen yiyecek : Balkabağı tatlısı, her türlü şekerleme
Bu bayram aslında Hristiyanlık’tan önce kutlanan bir Kelt bayramı. Yani ABD’ ye büyük bir göçmen grubu olan İrlandalılarla geliyor.Hasat zamanını kutlayan bir bayrammış. Biraz açarsak HALLOWEEN: Eve of All Hallows’ ( Eve: Arefe akşamı Hallow: Takdis) ’dan türetilmiştir. Toplanan hasatları kötü ruhlar almasın diye herkes 31 Ekim gecesi hortlakları korkutmak için kendileri de hortlak kıyafetiyle dolaşır ve kapılarına hayaletler alıp gitsin, tolanan hasatlara dokunmasınlar diye yiyecek asarmış.
ABD’de bir anlamda Halloween’in doğduğu (başladığı) yer Massachusette’teki Salem kasabasıdır. Bu yüzden de Salem kasabasında Cadılar Bayramı daha görkemli kutlanıyormuş.
Benim ilk Halloween kıyafetim bir arkadaşımın düğününde nedimeyken giydiğim kıyafetti. Üzerine, cadılar bayramı için süs eşyası, kıyafet ve aksesuar satan bir mağazadan aldığım uzun sarı peruğu takıp elime de yıldızlı bir asa almıştım! Çok kötü bir kıyafetti anlayacağınız. Aklım sıra iyilik perisi olmaya çalışmıştım.
Uzun yıllara ve pek çok Cadılar Bayramı’na rağmen kostümlü olarak sadece iki kere Halloween kutlamasına katıldım.
Halloween gecesi mutlaka birileri bir yerlerde parti vermiştir. O partiye herkes en ilginç kıyafetlerle gider. Bu bayramın çocuğu yetişkini yok. Büyüklerde en az çocuklar kadar seviyor bu bayramı. Hatta onlar daha çok kutluyor. Ufak çocuklar kostümlerini giyer, kapı kapı dolaşıp “trick or treat” diyerek şeker ve bazen de şanslılarsa para toplarlar.
trick or treat
smell my feet
give me something
good to eat
Yetişkinlerin için öyle mi ya! Arkadaşlardan biri parti vermiyorsa doğru bara ya da Manhattan’a. Her barda mutlaka bir görkemli kutlama hazırlanmıştır. Ama en ilginç Halloween kostümlü insanlar Manhattan caddelerinde gezinirler mutlaka. İnanılmaz güzel ve birer sanat eseri maske ve kostümlerle insanlar sokaklarda deli gibi dolaşır. Kostümü beğenilene güzel iltifatlar ve beraber fotoğraf çektirme teklif edilir. İstisnasız hiç kimse, kendisiyle fotoğraf çektirmek isteyenleri kırmaz! Yıl boyunca beklemiş o geceyi, kim bilir ne kadar para harcamış kıyafet ve özel makyajına, düşünsenize!
1973’den bu yana her yıl Manhattan Downtown’da (aşağı Manhattan) Halloween Parade yani Cadılar Bayraı Yürüyüşü düzenlenmektedir. Hava kararınca Spring Street ve Broome Street arasında toplanan ilginç kıyafetli insanlar 6.cı Cadde boyunca yürüler. Kıyafeti olmayan ya da yürüyüşe katılmak istemeyen kostümlü insanlarda kenarda bu görkemli yürüyüşü izleme zevkine varır.
Sabahın erken saatlerine kadar süren bu bayram kutlaması bittikten sonra insanlar evlerine dağılır ve birkaç saat sonra eğer hafta içiyse ofislerine, okullarına, dükkanlarına gitmeye başlar. Kostümler ise ya gelecek sene de kullanılacaktır ya da farklı bir kostümle yeni bir Halloween’de insanlar korkutulmaya(!) çalışılacaktır.
HAPPY HALLOWEEN!!!
Banu Uludağ
YORUMLAR
Büyük bir şans. Başka bir kültürü gözlemlemek iyi bir şans gerçekten. İnsan her yer de özünde aynı aslında sanırım. Zaman zaman gelen yabancı konuklarla sohbet ederken tevazularını görmek çok mutlu ediyor. İngilizleri tenzih ediyorum. İrlandalılar nedense kültürel anlamda da inanç anlamında da bize en yakın batı kültürü gibi gelmiştir. Bayramlarını kutlamak isterdim. Teşekkür ediyorum Banu hanım... Yeni anlatımlarınızı bekleyeceğim. Sevgi ve saygımla...
BANU ULUDAĞ
Tevazu ise yurt dışında öğrendiğim en büyük erdem. Gerçekten sadece İrlandalılar değil ABD toplumunu oluşturan herkeste genel olarak bu var ve sizide içine alıyor. Bir inşaat işçisi ve şirkt yöneticisi arkadaş olabiliyorsa, bir garsonla doktor sıkı dostsa siz düşünün artık.
Sevgi, saygı ve selamlarımla.
asran
Çok uzaklara selam olsun bu pazar sabahından. Sevgimle...
Banu Hanımcığım baştan sona büyük bir ilgiyle okudum. Kendi kültürümüzle kıyaslamalar yaptım. Farklı bir kültürü sizin gibi güzel bir kalemden okumak ayrıcalıktı. Gözümde canlandı her anlattığınız. Emeğinize sağlık. Çok beğendim. Sevgilerimle..
BANU ULUDAĞ
Sevgilerimle