- 743 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
TOPLUM ISLAHINDA İTİRAFIN ÖNEMİ
Toplumsal bir olgu olan itiraf, kimi zaman bir dost ile ya da kendine bir özeleştiri yapmak gibi görünse de, asıl olan tekrarlamamak, yeni bir başlangıç yapmaktır. Hayata dair yeni başlangıç yapmadan, bir itiraf yapılmış olunmaz ya da bunun itiraftan sayılması söz konusu değildir.
Sosyolojik olarak da bu böyledir. İtiraftaki en güzel yan, hatalarına başkalarını ortak etmemektir. Başkalarını hatamıza ortak edip ona yaslanmak, bir nevi hatayı onun yüzünden işlediğini söylemek en kestirme yol gibi görünse de, uzun vadede insanın kendisine yaptığı bir haksızlık ya da bir zarardır. Çünkü bu davranış başka hatalar yapma eğilimine yol açar bir karakter zaafı ortaya çıkarır ve yaslanamayacak ve suçlayacak kimse bulamadığı zaman insanlardan “bu adam güvenilmez” damgasını yer.
Peki, yaşamdaki davranış çeşitlerinin eksiksiz anlatıldığı İlahi kitabımız Kuran-ı Kerim bu olaya nasıl bakar, nasıl anlatır ve nasıl bir çözüm sunar? Hemen girişte bakara suresinin 30 ile 40. Ayetleri arasında Cenab-ı Hak Âdem’e “ye iç ama şu ağaca yaklaşma” talimatını verir. Ardından şeytan Âdeme yaklaşarak yasak ağaçtan yemesini söyledi ve Âdem yasak ağaçtan yedi. Evet, görünürde şeytan Âdem’i kandırmıştı fakat Âdem’in bu hata neticesinde Allah (c.c)’den af dilerken gösterdiği davranış şekli yukarda anlatmak istediğimizin temelini teşkil eder.
Kuran-ı Kerim’in birkaç yerinde anlatılan bu kıssada Âdem Allah (c.c)’den af dilerken asla şeytana yaslanıp “beni o kandırdı, esas suçlu odur” şeklinde bir söylemde bulunmaz. Esas suçlunun ve sorumluluklarını yerine getirmeyenin kendisi olduğunu, bir daha yapmayacağını affedilmez ise ziyana uğrayanlardan olacağını ve yeni bir başlangıç sansının verilmesini talep eder.
Allah (c.c) zaten bizden asla hata yapmama gibi bir beklenti içinde de değildir. Zaten Kuran-ı Kerim insanın bu hali üzerine söylemlerini kurmuştur. İnsana kusurlarının nasıl düzeltileceğini öğretir ve tamamen sosyal bir vahiy kitabıdır. İnsandan hatalar karşısında pişmanlık duyup bir daha yapmamak üzere tövbe etmesini ister. Âdem kıssasına dikkat edince samimi olmanın özünde, “ben yaptım, hata benim” demek yatar. Budur samimi olmanın özü ve bu yüzden kabul görür Allah katında af talebi. Allah (c.c) için samimi bir tövbe yapmış biri ile hata yapmamış birisi arasında fark yoktur. Allah yolunda her şeyden vazgeçip en son çare olarak mağaraya sığınan gençler ile Âdem arasında fark yoktur. Birisi hata neticesinde samimi bir tövbe yapıyor diğeri ise Allah yolunda her şeyden vazgeçebiliyor. Hak Teala bu iki insan zümresi arasında fark koymuyor, bilakis ikisini de tertemiz sayıyor. Hani ayetlerin sonunda “Allah çok merhametlidir” sözü ancak samimiyetten sonra gelen mükâfattır. O’nun merhametinin sırrı samimiyetten geçer. Allah (c.c)’ün kelamı olan Kuran-ı Kerim bu kıssaları elbette boşuna anlatmıyor bilakis tamamı ile toplumsal davranışlara yön verici bir temel üzere indiriliyor. Bu kıssa özellikle insanların toplum içinde veya şahsi konularda birbirlerine karşı yapmış oldukları hatalar sonucunda nasıl davranılması gerektiğini, nasıl konuşulması gerektiğini anlatır. Allah (c.c)’ün hükümlerinin bu kıssa ile başlaması çok dikkat edilmesi gereken bir husustur.
Anne babaların özellikle çocuk eğitiminde çocuklarına vermesi gereken ilk temel davranış budur. SAMİMİ İTİRAFIN KENDİSİDİR. Âdem kıssası çocuklarımızı ve dolayısıyla yeryüzünün ıslahında bu davranış şeklini çocuklarımıza vermemiz gerektiğinin bir habercisidir. HATTA İYİLİĞİ TAVSİYE EDİP KÖTÜLÜKTEN SAKINDIRMANIN TEMELİ DE BU DAVRANIŞI KAZANDIRMAKLA MÜMKÜNDÜR
YORUMLAR
Yazı iyi niyetle yazılmış. Kısa tutulduğu için yanlış ya da eksik anlamaya mehal vermiş. Fakat yine de bu böyle değildir demek imkansız.
Zeman Keskin kardeşimiz haklı olarak Kul hakının af kapsamına girmediğini vurgulamış. Yazıdaki tek zayıf kalan yer burasıdır.
Her zaman en doğruyu ve mutlak doğruyu sadece Allah bilir. Unutmamak gerekir ki Allah (cc) bir anneden şefkatlidir.
Yazara teşekkür ederim umut kapılarını açık tuttuğu için.
Selam ve sevgiler.
8 Puan.
Engin Tatlıtürk tarafından 10/5/2010 10:43:24 PM zamanında düzenlenmiştir.
Kimi vaiz hocaları cehennem azabını anlatırken kötülükleri anlatırken nerdeyse herkesi cehenneme uygun görmesi,cehennemin kapılarını şöyle ardına kadar açması gibi herkesi,tıkması
gibi sizinde kendi mantığınız ve bazı kurandan eklemeler yapıp af kapısını sınırsız açıp açık gönüllükle yapılan
hata karşısında samimi bir af dileyişinin hiç suç işlememiş af dilemeyen gibi olduğunu anlatmışsınız,anlattığınız olaylarda
Adem suçu ALLAHA karşı işlemiştir,Kulun kul hakkını gasp ederek bulunduğu eylemlerde kul bağışlamayıp hakkını helal etmedikçe ,suçu işleyen kimse kişinin rızası dışında gasp etmiş olduğu hakkı helal ettirmedikçe ,günahı af edilmez,dünya kadar hadis var bu konuda,
sizin dediğiniz gibi varsayarsak en büyük günahlardan kaçmamıza gerek yok samimi bir af kurtarır bizi,şimdi yapalım
sonra af dileriz gerçek afta samimi dileyişte hakkı gfeçen kimsenin hakkını vermek yerine getirmek onun gönlünü hoş etmek gerekirki oda bunu korku yada çaresizlikten yapmış olmasın
kahharın kulu
OGULCUGUM ALLAH A ŞİRK KOSMA SUPHESİZ ŞİRK EN BUYUK ZULÜMDÜR DER AYET. DİKKAT EDİN AYETE ŞİRK KOSULAN ALLAH YANİ SİZİN DEYİMİNİZLE AMA ZULÜM GÖREN BASKA INSANLAR YANİ ŞİRK KOSAN İNSANLARA ZÜLMEDER. ŞİMDİ TEKRAR DÜŞÜNÜN LÜTFEN ALLAH HAKKI AYRI KUL HAKKI AYRI DİYE BİR DÜŞÜNCE OLURMU?
BU UYDURUK GÖRÜŞÜ MALESEF TASVIP EDEMEM..
AYRICA YAZIDA HERKESI AF KAPSAMINA ALDIGIM GÖRÜŞÜNE NASIL VARDINIZ MERAK ETTİM DOGRUSU.