- 1301 Okunma
- 11 Yorum
- 0 Beğeni
CENGİZ AYMATOV ÜSTADIN ANISINA
Cengiz Aymatov… Dünyaca ünlü bir yazar. Aynı zamanda ödüllü bir yazar. Kırgız yazar, Cengiz Aymatov, 1928 yılında, Kırgıztan’ ın Frunce kentinde doğmuş, Moskova Üniversitesi Edebiyat Fakültesini bitirdikten sonra doğduğu toprakların insanlarını, onların geleneklerini ve yaşam biçimlerini, sevinçlerini, acılarını, duygulu olduğu ölçüde gerçekçi bir dille ve evrensel boyutlarıyla anlattığı roman ve öyküleriyle kısa zamanda tanınmıştır. 1963 yılında, Lenin Edebiyat ödülü’nü kazanan Aymatov’un yapıtları, çeşitli dillere çevrilerek, yazara uluslar arası ün kazandırmıştır.
Çocukluğumda beni etkileyen ve onu tanıtan, Türk sinemasının, siyah beyaz gösterilen eseri, “ Al yazmalım, selvi boylum “ onca yıl geçmesine rağmen, belleğimden gitmemiştir. Başlıca eserleri, Beyaz Gemi, Gün uzar yüzyıl olur, İlk öğretmen, Dişi kurdun rüyaları, Cemile Sultan Murat, Cengiz Han’a küsen Bulut, Elveda Gülsarı,Toprak Ana, Yıldırım sesli Manasçı, Yüz yüze, Deniz kıyısında koşan Ala köpek…
Yaklaşık iki ay önce, çok istediğim halde bugüne kadar okuyamadığım Cengiz Aymatov’ un eserlerini okumak istemiştim. Halk kütüphanesine, yıllardır üyeliğim vardır. Eskiden bu yana gelen alışkanlığım, son yıllarda epey bir hızlanmaya başlamıştı. Ödünç aldığım kitapları okuduktan sonra yenileriyle değiştiririm. İlk okuduğum eseri, Elveda Gülsarı adlı hikaye kitabıydı. Bir toplumun yaşantısını, gelenek ve göreneklerini, en ince ayrıntısına kadar irdeleyen ve tüm çıplaklığı ile gözler önüne seren bir dille yazılmış eserleri, soluksuz okudum sanki. Ustanın kalemine hayranlığım, bir kat daha artmıştı. Hikayelerin ortak noktası ise savaşın, insanlar üzerinde yaptığı olumsuzlukları, kıtlığı ve yaşadıkları sıkıntıları göz önüne seriyordu. Yine başka bir öyküsünde, bencil bir asker kaçağının sebep olduğu olaylar, psikolojik bir tahlil ile gözler önüne serilmişti. Kültür ve yaşam şekli ile farklı özelliklere sahip bir ülkedeki yaşayan insanların ruh hallerini hissettirmişti bana.
Elveda Gülsarı’ yı bitirdikten sonra “ Gün Uzar Yüzyıl Olur “ adlı ederini okumaya başladım. Hızlı okumama rağmen hala bitiremedim ne yazık ki. Kitap beni içine çekiyor. Merakla, bir sonraki sayfayı çeviriyorum. İnşallah, çok kısa bir sürede bitireceğimi umuyorum. Sırayla, bütün eserlerini okumayı istiyorum nasip olursa.
10 Haziran 2008 tarihinde kaybettiğimiz, Kırgız Edebiyatçı, gazeteci, çevirmen ve yazar Cengiz Aymatov’ a Allah’ tan rahmet diliyor ve saygıyla anıyorum. Düşüncelerimi sizlerle paylaşmak istedim.
Sevgilerimle ;
YORUMLAR
O, edebiyat dünyasının dev bir çınarıydı. Bedenen öteki aleme göç etsede, eserleri bu alemin ölümsüzleri arasında.
Şu an,
"Gün Olur Asra Bedel" adlı romanını okuyorum. Usta inanılmaz... Yazmayı düşünenlerin onun eserlerini dikkatle okumalarını tavsiye ederim.
Nermin Hanım çok değerli bir yazıydı dolayısıyla. Büyük Usta ya Allah tan rahmet dilerim.
Tebrik ve teşekkürler sizin için.
Mustafa Sakarya tarafından 9/15/2010 3:12:41 PM zamanında düzenlenmiştir.
Bu değerli yazarı bizlere tekrar hatırlattığınız içn teşekkürler, en kısa zamanda ben de kütüphaneden okumadığım eserlerini alıp okumaya karar verdim.
Selvi boylum al yazmalım beni de çok etkileyen bir eseriydi, teşekkürler canım.
Yazarımıza da Allahtan rahmet diliyorum.
Bende bu güzel paylaşıma CENGİZ AYMATOV un eserlerini ekleyerek katkı sağlamak isteidm...
kutladım çokca...
Eserleri
* Dağlar Devrildiğinde-Ebedi Nişanlı (Son romanı - 2007)
* Darağacı - Dişi kurdun Rüyaları (, 1988)
* Gün Olur Asra Bedel ,(Kırgız Türkçesi ),(Rusça И дольше века длится день, 1980),
* Fuji-Yama (Восхождение на Фудзияму, Fuji Dağının Tepesi 1973)
* Beyaz Gemi (Kırgız Türkçesi, Ак кеме : Ak Keme) (RusçaБелый пароход, 1970)
* Selvi Boylum Al Yazmalım , (1970)
* Elveda, Gülsarı! (Прощай, Гульсары, 1966)
* Dağlar ve Steplerden Masallar (Повести гор и степей, 1963)
* İlk Öğretmenim (Первый учитель, 1962)
* Cemile (Kırgız Türkçesi Жамийла, Rusça Джамиля, 1958)
* Yüzyüze (Лицом к лицу, 1957)
* Zorlu Geçit (1956)
* Toprak Ana
* Cengiz Han'a Küsen Bulut
* Çocukluğum
* Kızıl Elma red apple
* Hiroşimalar Olmasın
* İlk Turnalar
* GülSarı
Nermin hanım, bu yazarımız beni de etkilemiş durumda.Şimdi okuduğum romanların isimlerini verecek değilim.
Son okuduğum romanı kalın olmasına rağmen hiç elimden düşürmedim. Mankurtlaşan gencin annesini çldürmesi beni çok etkiledi.
Günümüzde öyle mankurtlaştırılan bir nesil olduk ki,insani değerlerimizi yitirip şabloncu bir zihniyetle yaşamaya devam etmekteyiz.
Okuduğum diğer romanlardan da örnekler vermeme gerek var mı? Bir öğrencinin öğretmenine yazmış olduğu aşkmektubu beni ağlatmıştı.
Savaşta bütün aile fertlerini yitiren bir ananın ayakta kalma mücadelesinden örnek alınması gerekli dersler...
Bizim edebiyatımıza coğrafyalarımız aynı olduğuiçin çok yatkın.
Okumaya devam ediyorum dceğerli yazarımızı.
Sevgilerimle...
Teşekkürler paylaşımın için. Çocuklarımın edebiyat öğretmenlerinin okunacak eserler konusunda sürekli önerdiği bir yazardı. Allah rahmet eylesin. Emeğine sağlık. Sevgilerimle..
Nermin Kaçar
Bu yazarın kitaplarını ben de çok severek okurum. Gül sarıyı ve Toprak anayı okudum ve çok beğendim. Bir insanın Arkasından kitap bırakarak Hakkın rahmetine kavuşması ne güzel. Kitabı eline alan her kişi yazarı anacaktır.
Sevgilerimle arkadaşım...