- 591 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Acılarınıza Dönün Şiir Oradadır
Acılarınıza Dönün Şiir Oradadır*
İlker İşgören
Kültürel düzen geliştikçe ki yanlış anlaşılmasın bu gelişme geriye doğru bir gelişmedir. Şiirin biraz daha ertelenebileceği yadsınamaz. Çünkü teknolojiyle birlikte, kapitalist düzen daha da yaygınlaştığı için, çağımız zorunlu olarak bir tüketme içine girmiştir. Tabi bu durum ister istemez şiiri de etkilemiştir. Ama her ne kadar böyle bir çağın içinde de olsak tam olarak şiire iflas bayrağını çektirmek hiç de doğru olmaz düşüncesindeyim.
Günümüz koşullarına bakıldığında, şiiri geçmişle kıyaslarsanız, şiirin asıl yerinin geçmişe ait olduğunu rahatlıkla söyleyebilmek mümkün. Çünkü o zamanlar insanların yapabileceği şeyler kısıtlı olduğu için, kendiliğinden bir şeyleri okuyarak zaman geçiriyorlardı.
Ama günümüz artık “hız çağı” ve bu sayede bilgilere çabucak ulaşmak mümkün. Geçmiş dönemde insanlar 10 tane tıp kitabı okuduğunda doktor oluyorlardı. 5 şiir kitabı okuyan da şair. O dönemlerde bilgiler az olduğu için, o bilgileri okuyup, özümsemek kolay oluyordu. Şimdi milyarlarca kitap var ve onunla birlikte öğrenilecek çok bilgi var. Yani bu da açıkça gösteriyor ki geçmişin koşullarıyla, bugünkü koşullar arasında baya bir fark var.
Sanırım bu yüzden şiiri her daim dönemselliği içinde değerlendirmek gerekir kanısındayım.
İşte duruma buradan baktığımızda şunu söyleyebiliriz; Şiir geçmişte kalmıştır. Evet. Yazıldığı o dönemin içinde.
Şiir insanla nefes alan bir “canlıdır.” İnsan oldukça imkânsız olması mümkün değildir.
Şiire artık ihtiyaç yoktur dersek, şiire müthiş bir içtensizlikle yaklaşmış oluruz kanısındayım. Günlük kullandığımız sözcüklerin içinde, dilimizden fışkıran hep şiirdir. Çoğu insanın şiiri hâlâ fark edemeyişinin bedelini şiire ödetmek yanlış olur.
Bu toplumda şiire inanan o kadar çok insan var ki… Sadece örgütlenip, onun bilincinde davranamıyoruz. Kendi aramızdaki çekişmeler yüzünden hep şiirden ödün veriyoruz. Bu yüzden kendimize bakarsak, şiir bizizdir. Biz imkânsızsak o da imkânsız olur.
Şiirin bütün imkânları hayatta ve insandadır.
Genel olarak bakacak olursak, şiirin geçmişteki lezzeti bugünler içerisinde yoktur ama bu demek değildir ki hiçbir zaman olmayacak. İnanmazsanız “acılarınıza dönün şiir oradadır.”
* Tuğrul Keskin
Denizsuyukasesindeki “şiir geçmişte mi kalmıştır. Yoksa şiir hiç olmamış mıdır soruşturmasına cevap.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.