- 762 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ANAYASA,ANAYASA MAHKEMESİ,REFERANDUM
Anayasa Mahkemesi Devletimizin yönetiminde kuvvetler ayrılığı anlayışına göre kurulmuş gözde bir kurumumuzdur.Kanun yapma yetkisiyle yetkilendirdiğimiz Büyük Millet meclisinin çıkarttığı kanunlarında dahi itiraz edilirse son sözü söyleyen kurumdur Anayasa Mahkemesi.Onun sözünün üzerine söz söyliyecek yoktur.Herkez onun aldığı kararlara saygı göstermek zorundadır beğenmese dahi.Anayasa Mahkemesi danışma kurulu değil,denetleme kurumudur.Danışma kurulu olsaydı kanunlar mecliste görüşülmeden önce Anayasa Mahkemesine danışılırdı anayasamıza uygunmudur değilmidir diye.Böyle değil uygulama. Kanun çıkıyor meclisten, itiraz olursa Anayasa mahkemesi son söz makamı olarak kararını veriyor.Her kurum ve kişi bu karara uymak zorundadır.İtiraz edilecek daha üst merci yoktur.Anayasa mahkemesi bu kararını millet adına veriyor. Bence huhuk adına karar vermeli. Millet kalkarda benim adıma verdiğin kararı kabul etmiyorum derse ne olacak.Hukuk adına karar verilirse hukuk böyle gerektirdi denilir,akan sular durur..
Anayasa mahkemesinin yetkisi gelen davaları şekilden, ve esasdan inceleyip karar vermektedir.Ancak Anayasa kanunu veya bu kanunda yapılacak değişiklikleri şekilden inceliyebilir esastan inceliyemez.Bu incelemelerin hangisi şekil hangisi esastır konusu net olarak tarif edilmelidir.Bence Anayasa Mahkemesi incelemeye başlarken herşeyden önce meclisin bu kanunu çıkarma yetkisi varmı yokmu ona bakmalıdır. Meclisin böyle bir kanunu çıkarmaya yetkisi yoksa başka inceleme yapılmadan reddedilmelidir.Çünki meclis her konuda kanun çıkartmaya yetkili değildir. Meriyetteki Anayasa bunu gerektiriyor.Meclisin bu kanunu çıkarması yetkisi dahilindedir denirse ondan sonra önce şekil sonra gerekirse esastan inceleme yapılmalıdır.Anayasa Mahkemesi verdiği kararları Türk Milleti adına değil hukuk adına vermelidir.Böyle karar vermesi içinde üyeleri hukukçu olmalıdır.Anayasa Mahkemesi danışma kurulu değil denetleme kurulu olduğundan kanunlaşmış metinleri dava olarak almalıdır. Kanunlaşmamış kanun metinleri için yapılan itiraz istemlerini incelemeden ret etmelidir.Hazırlanıp meclisten geçirilen Anayasada değişiklik metni yeterli oyu referanduma gidilmesini gerektirecek kadar almışken,Cumhurbaşkanınca imzalanıp referandumu yapacak birimlere gönderilmeliydi.Referandum sonunda kabul edilmişse söz konusu metin resmi gazetede ilan edilmeliydi.Anayasa Mahkemesine itiraz bundan sonra yapılmalıydı.Bence böyle olsa daha doğru olurdu temel bilimci mantığımca.
.Referandumdan sonra Anayasa mahkemesinin kanunu tamamen veya kısmen iptali doğru olurmuydu sorusuna yanıtım evet doğru olurdu,ancak karar Türk Milleti adına değil daha öncede belittiğim gibi hukuk adına olmalıdır.Çünkü Mİllet sözünü söylemiş,onun adına başkası senin adına ben böyle söylüyorum demesi doğru olmaz,ama millete rağmen, herkeze rağmen hukuk adına söz söylenebilir.
Ne varki olaylar böyle benim düşündüğüm gibi olmadı. Söz konusu kanun teklifi meclisten refeanduma gidilmesini gerektirecek kadar oy aldı,Çok açıkça belliki bu kanun metni referandumda kabul görmedikçe kimseyi bağlamıyordu,yani kanun değildi.Ama kanunmuş gibi muamele gördü.Cumhurbaşkanı onayladı,resmi gazetede yayınlandı,bir parti Anayasa Mahkemesine iptal davası açtı,Anayasa mahkemesi bu metin henüz kanun değil ben bu davaya bakmam demedi,inceledi,kararlar verdi.Ne olacak şimdi. Hani son söz Anayasa mahkemesinindi,yani hukuk ne derse o olacaktı.Referandumda kabul çıkarsa kanun o zaman bağlıyacak bizi,yani teklifken kanun olacak,birilerinin Anayasa Mahkemesine o zaman gitmesi gerekmez mi, giderse mahkeme ne diyecek.Ben sözümü önceden söylemiştim derse kendisini denetleme değil danışma kurulu olduğunu kabüllenmiş olmazmı.
Bir başka endişemde şudur.Son söz sahibi olması gereken Anayasa Mahkemesi bir kısım maddeleri iptal ederek,bir kısmınıda iptal etmiyerek söyliyeceğini söylemişken benim ne haddime referandumda Anayasa mahkemesinin sözünün üstüne söz söylemek
Yıllarca düşündüm öğrenci kavgaları neden beyazıt meydanında oluyor diye ,şimdi anladım galiba. Halim Yaman.10.7.2010
.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.