DERTLİ DOLAP
Benim adım dertli dolap
Suyum akar yalap yalap
Böyle emreylemiş çalap
Derdim vardır inilerim
Ben bir dağın ağacıyım
Ne tatlıyım ne acıyım
Ben mevlaya duacıyım
Derdim vardır inilerim
Dağda kestiler bezenim
Bozuldu türlü düzenim
Ben bir usanmaz ozanım
Derdim vardır inilerim
Yunus bunda gelen gülmez
Kişi muradına ermez
Bu fanide kimse kalmaz
Derdim vardır inilerim
İnsan vücudunda tırnak; Aynı organizmadaki beynin söylediği:
" _ Ben ölmek istemiyorum." Cümlesindeki amacın dışında değildir.
Tırnakta aynı şeydedir. Fakat söylemek durumunda değildir.
Söylemek veya söyleyememek.
Amaç aynıdır.
Hangi formda olursa olsun nesneler bir öykünün karakterlerinden başka şey değildir.
İnsanın, toplumsal tarihin ve doğanın amacı aynı.
Eşlem amacı: İnsanlara komplikasyon nedeniyle açıklanamayabiliyordur. Karışık ve güçlüğünden izah imkansızlığını doğurmuş olabilir.
Evrensel hayatın bir bütün oluşu. hayatın, insanın, toplumsalın, bitkinin, geçmişin ve diğerlerin tümselliğini ifade etmeye yeterdir.
Sorunsallık: Geminin kendinden ziyade dümenin kırılacak doğrultusu.
Carl Sagan benzer şeyler söylemiştir.
Her şey benzer ve birdir.
Fırtınalar streslere benziyor.
Gülüşmeler, güneşe benziyor.
Yağmurlar ağlamalara benziyor.
Doğa tarihi, Toplum tarihiyle birleşiktir. İki şey senteze "Hayat ta "erişiyor.
Hayat içinde değişime, ölüme, ağaç, güvercin, insan her biri muhatabdır.
O halde her form bir bütünde toparlanabilir; o çerçevenin ismi: Hayattır.
Hayat nereye gidiyor?
Hayatın amacı ne?
Hayatın yapmaya çalıştığı?
Dertli dolap insan için inlemiyor kendi için inliyor. Dolap ta canlı ve ruhlu bir şey, kendi realitesi ve varlığı için ağlıyor.
İnsan bunu sembol olarak kendi için kullanıyor ama o yanda dertli dolap diye bir ontik de var.
Zurnanın zarıldaması mesala: Kendi ve toplumsallık içre bir sızlanıştır.
Zurna: Bir ölümü kabuledemeyişe atfen hem insani hem doğal ağlayışı birlikte yapar. Fakat bunun analizi insan aklı için zor olsada bu böyledir.
( Noter On.)
Y. Yılmaz
Resim Sanatçısı