- 469 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
AYNI HAVZA VE VADİDE YÜKSEK REKOLTE VE KALİTEDE AYNI ÜRÜN ELDE EDİLİR
KAYNAKTAN DERYAYA
LEBİDERYA
AYNI HAVZA VE VADİDE YÜKSEK REKOLTE VE KALİTEDE
AYNI ÜRÜN ELDE EDİLİR
Topraktan aynı tür ürünlerin elde edilmesinde, havzalar ve vadilerin önemi büyüktür.
Vadiler ve havzalar, çok derin su yatakları veya çok yüksek dağlar ve çok büyük yerli kayalıklarla birbirlerinden ayrılırlar.
Bu gerçek yer bilimleri tarafından da onay görmektedir.
Yakın zamanda yatak değiştirmeyen derin su yatakları bu tür yerleri birbirinden ayırmaktadır.
Bu gerçek; yeraltı ve yerüstü ürünler için değişmez.
Bu konun daha da anlaşılır olabilmesi için birkaç örnek verelim.
Malatya ile Darende’nin arası 110 Mm’dir. Arapgir ile Malatya’nın arası 120 Km’dir. Bu havzanın tamamında kaysı üretimi yapılmaktadır. Rakım ise; Malatya’da 800 metre ise; Arapgir’de 1200 metredir.
Baskil Malatya ile aynı rakımda bulunmaktadır… Oysa ki; daha yakın mesafe olan Baskil’de kaysı üretimi yapılamaktadır. Çünkü arada derin su yatağı vardır.
Akçadağ tarafı içinde aynı durum söz konusudur. Akçadağ ile Malatya arasında geçit vermez yüksek dağlar bulunmaktadır.
Rize ve Trabzon’da çay üretimi oldukça yüksek verimlidir. Artvin ile arada derin su yatağı ve geçit vermez dağlar vardır. Onun için Artvin’de çay üretimi oldukça kısıtlıdır.
Gediz havzasına bakıldığında Linyit kömürlerinden ne kadar yüksel verim elde edildiğini görmekteyiz.
Mayın bölge dediğimiz yer ile Musul aynı havza üzerinde bulunmaktadır.
Musul ile mayınlı bölge arasındaki rakım farkı 300 metredir.
Yani Musul’da 1700 metreden elde edilen petrol, mayınlı bölgede 2000 metrede elde edilebilecek bir durumdadır.
Musul kuyuları daha derin açtığında sızıntının şimdilik önlenmesi de mümkün değildir.
Petrol akıcı bir maddedir. Hızla açık alana doğru akacaktır. Musul kuyuları 2500 metreye ulaştığında mayınlı bölge petrolü hızla Musul kuyularına doğru akacaktır.
Bu konuda jeoloji mühendisleri odasınca, maden mühendisleri odasınca, jeofizik mühendislerince, ve petrol mühendislerince çok iyi analiz edilerek bu bölgeden ülke ekonomisine çok önemli bir gelir elde etmek mümkündür.
Şimdi bu bölgeden arındırılacak olan mayınlar söz konusu, bunun için belki de ihaleler yapılacak… Fakat bütün bunlar yapılırken; ülke ekonomisinin göz önünde tutularak ona göre bir karar alınması ülke menfaatleri açısından şarttır.
Bu sisli havada aniden ihaleler ile bu bölge ihale edilir ise; yazık olur. Aceleye gelmiş bir iş olur. O bakımdan ülkenin bütün yöneticileri, teknik ekipler ile bu hususta iş birliği içinde davranır ise; belki de; petrol ithalatımız son bulacak bir noktaya gelecektir.
Yer üstü üstün verimli toprak olması ise ayrı bir zenginliktir.
Bu konuların en ince detayları ile;
ZİRAAT ODALARI, PETROL MÜHENDİSLERİ, JEOLOJİ MÜHENDİSLERİ, JEOFİZİK UZMANLARI ile bir araya gelerek bu bölgede çok iyi bir araştırma yapmaları ülke menfaati için gereklidir.
DİKKATLERİ BU YÖNE ÇEKMEK AÇISINDAN ÖRNEKLERLE AÇIKLAMALAR YAPMAYA ÇALIŞTIM…
Bize yetecek kadar üstün verimli olan toprağımızdan faydalanmak elbette ki bizlerin hakkıdır.
Bu konuyu gündeme getirdiğimizde ilgili odalar bu konuda bir adım atacaklardır.
EL AÇMADAN YAŞADIĞIMIZ ÜLKEMİZ İÇİN HEP BİRLİKTE BU KONUYU GÜNDEME GETİRMEK ÜZERE GAYRET EDİLMESİ DİLEKLERİMLE
SAYGILAR SUNUYORUM
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.