İnsan Doğal Durumunda Özgürdür
Benim özgürlüğüm başkasının özgürlüğünün başladığı yerde biter.
Jean Jacques Rousse
Rousse, insanın doğal durumundayken özgür olduğunu savunur. Toplumsallaşma süreci ve yerleşik hayat oluşmaya başladığında insanların, kurulan toplum düzeninde asayişi sağlayabilmek için yaptırımlar uygulamak zorunda kaldıklarından bahseder ki, olunması gereken bir süreçtir. Kurallar, insanların kendi çıkarları açısından toplumda var olması gereken bir sözleşmedir aslında. Toplumsal yaşayışın düzenini sağlamak ve bireyin haklarının korunması adına.
İnsanlar, doğal durumdan, uygar duruma geçişle birlikte hem özgürlüklerinden ödün vermiş, hem de kendi aralarında ki farklılıklara önem verip bu durumda kurumlar oluşturmuşlardır. Bunu yaparken de akla olan körlük dercesinde ki bağlılıklarıyla, kendilerini sevme, merhamet gibi duygularını bastırmışlardır.
roussen’’nun ise her zaman önemsediği, bireyin akıllı olmaktan çok duyarlılığı önemsemesi gerektiğidir. Çünkü insanların birbirlerine ve olaylara karşı duyarlılık göstermeleri, kendi istekleriyle birbirlerinin özgürlüğüne saygı duymalarını, ve aynı zamanda kendi iradeleriyle özgürlüklerinin sınırlarını belirlemelerini sağlamış olur.
Çünkü Rousse’’ya göre;
Sınırsız özgürlük ve eşitliğin, merhamet ve şefkat duygularının hakim olduğu doğa durumunun uygarlığa geçiş ile yok olduğunu savunur.
Bu sebebepten dolayıdır ki, toplumsallaşma ve uygarlaşma süreci söz konusu olduğundan insanların özgürlükleri, birbirlerinin özgürlüklerini sınırlar
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.