- 709 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
NAZIMLA YAŞAMAK
Yıllar geçti toplumlar değişti, insanlık yeni ufuklara yöneldi. Ama kalıcı olan Marx, Engels’in sosyalist tezleri bilimsel düşünceye dönüşerek emekçi halkın kurtuluş felsefesi olmaya devam ediyor. Tıpkı 1871’deki Paris komün barikatlarında direnen devrimcilerin umuda yürüdükleri gibi.
Acaba İkinci dünya harbinde teorik olarak üstün Nazi Almanya’sını Stalingrad’da yenen güç neydi? Yenilmez denen Hitler Nazizm’ine diz çöktürülmesi, tüm insanlığın Nazizm’in esiri olmaktan kurtulması nasıl başarıldı.
Cevap sosyalist felsefenin temel ilkelerine inanmanın bilincinden geçer. Acaba aradan yıllar geçmesine rağmen Nazım Hikmet neden hala aşılmadı? Nazımı dünyanın en büyük şairi yapan yaratıcı estetik giz neydi. Yeniçağın insanı olmasaydı. Yani burjuvazinin ölümcül dünyasını reddetmeseydi. Aristokrat dünyasından gelip genel kültürü yakalayan Nazım, sınıf kültürünü önüne koyarak insanlara yöneldi. O biyografisini anlattığı zaman “Üç yaşında Halep Vali’si Nazım Paşa’nın torunuydum Sarayda mürebbiyelerin kucağında büyüdüm. Annem Celile Hanım dünyanın en güzel kadınıydı. Şair Yahya Kemal anneme âşıktı. Ona şiir yazdı. Paşa Dedem biricik kızının eğitimini Paris’te yaptırdı. Victor Hugo’yu, Balzac’ı, Zola’yı annemden öğrendim. Sonra 1789 İhtilâli, hırçın kraliçe Mari Antonet, saraya yürüyen halk’açız’ diye bağırdığı zaman onlara ‘pasta yiyin’ diyen soysuz kraliçeye halkın ‘Avusturya fahişesi’ diye bağırması, sonra Jakobenler, Robespierreler, Sen Just…
Peki, Nazım Hikmet ne yapmıştı, onu uzun yıllar zindanlarda çürüttüler? Gelir dağılımının eşitsiz olduğu ülkede emekçi halkları savunmak, onlarla yan yana olmak, insanın başını öne koyması anlamına gelir. Ne demişti Nazım?
"Köylünün toprağa ihtiyacı var, toprağında makinelere”
Burjuvazi Nazım Hikmet’i on beş yıl zindana mahkûm etti. Nazım hiçbir dönemde Marksist inancından ödün vermedi. 1949 yılında Vatan Gazetesi sahibi yazar Ahmet Emin Yalman cezaevinde yaptığı söyleşisinde, “Ben sizin solcu olduğunuza inanmıyorum, size iftira yapılmıştır.” Nazım Yalman’a “Hayır ben Marksizm’e bir din gibi inanmıştım. Bana sen komünist misin? diye sordukları zaman sanki nasırıma basmışlar gibi oluyorum. Ben tüm insanlığın sınıf iktidarında kurtulacağına inanıyorum.”
Yirminci Yüzyılda hiçbir şair onun kadar yaratıcı olmamıştır. Bursa hapishanesinde destanlaştırdığı”Memleketim’den insan manzaraları” en az Homeros’un İlyada’sı kadar muhteşem, Dante’nin İlâhi komedyası kadar akıcıdır.Onun için Nobel ödüllü Şili’li şair Pablo Neruda Viyana’da Zekeriya Sertel’e:”Biz Nazımın yanında şair değiliz. O dünyanın en büyük şairidir.” demişti.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.