- 6841 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
ŞİİRİN TEMEL NİTELİKLERİ-ÜSLUP-
Şiirde bulunması gereken temel nitelikler vardır.Bunlar olmazsa olmaz unsurlardır.Şiiri düz yazıdan ayıran ana unsurlardır.Günümüzde her önüne gelenin kendisini şair zannettiği bir dünyada acaba şiirin bu temel nitelikleri nelerdir? Bunlar üzerine kısaca durmakta yarar vardır.
Şiirin en başta gelen niteliği onun bir ahenk içerisindeki üslubudur. Şiirde şairinin anlatım biçimi şeklinde de ifade edilen üslup, düz yazıdan farklı olmak zorundadır.Düz yazı düşünceye hitap ederken şiir duyguya hitap etmek durumundadır.
Üslup belirğin özelliğiyle "üslubu beyan aynıyla insan" demektir.bir şairin vurğularını, hiddetini,anlatım biçimini üslubundan anlarız.
Riyakar,doğal olmayan bir üslulu şair tutunamaz.Şairin özgünlüğü üsluba dayalıdır.Onu bunu taklit eden bir üsluba sahip şair tutunamaz.Kısa zamanda kaybolur gider.
Şair; Dış dünyada olan çeşitli olay ve eylemlerin iç dünyasındaki duygu-düşüncelerle yoğurarak kalp süzgecinden geçirerek dile getiren kimsedir.Bunda ne kadar doğal olursa o oranda başarılı olur.Bunuda üslubuyla başarır.
Günümüzde Türk ve dünya edebiyatında ileri gelen şairleri aynı zamanda üslubu özgün olan şairlerdir.Asıl farklılık oluşturan da budur.
NOT;Bu deneme devam edecektir.
Şeyma Şermin ÇAĞLAR
YORUMLAR
Aynen katılıyorum değerli dost yazdıklarınıza.O kadar değerli dostların şiirlerini okuyorum yorumluyorum ve inanın şiire girmeyip bana bu şairin şiirinden bir kaç kıta yollansa ''ah işte bu şiir'' bu şairimizin diyebiliyorum.
Ancak düz yazı biçiminde imla kurallarını ihlal etmiş bir şiiride eleştirdiğinizde de ''DENSİZ İN BİRİ GELMİŞ ŞİİRİME BENİ ELEŞTİRMİŞ DENİYOR.Kötü söz sahibinindir,eğer o eleştiriyi o şair kabullenmiyorsa bence şair değildir eğer gerçekten şairse kabullenecektir eleştirileri,eleştiriler kişileri alçaltmaz aksine yüceltir ..Alkışı kabulleniyoruz da neden eleştiriyi kabullenmiyoruz onuda anlamış değilim.Herkes şair olamaz ki ben 17 yaşımdan bu yana yazıyorum ama hala şair olamadım.Sadece amatörce yazdığımı kabulleniyorum.Çok iyi şiir yazan dostların şiirlerine giriyor kendimi yetiştiriyorum.Bakıyorum bazı şiirlere beğenmiyorum şiirleri beğenmediğim şiirede hatır için yorum yazmıyorum yazamam da ama eleştirim.Benide eleştirsinler.
Evet şiir yazarken şiirin kullarına uyalım düzyazı gibi yazmak şiir değildir .Ama zarif imgelerle süslenmiş bir şiir ruha hitap edendir,okuyanın kendisinden bir şeyleri bulmasıdır.Hiç bir şiir özelliği olmayan kelimelerin yanyana dizilip ve altalta dizilip karşımıza şiir olarak takdim edilmesi,şiir diye yazan kişinin kendisini kandırmasıdır.
Şöyle şiirler görüyoruz,aşağıda şiir özelliği taşımayan bir karalamayı örnek veriyorum,
elma ağacı açmış tüm çiçeklerini
ay bayıldım ben bu çiçeklere
istemeyerek kopardım dallarını
yan bahçemizde bir demet gül
koklamaya kıyamadım,ama kopardım
ne yapayım aşkım o gülü sen sanmıştım.
İşte böyle birşeyler yazılınca tepkili oluyorum. Şimdi yukarıda yazılan şiir midir sizce? eh bende bazen eleştirince DENSİZ oluveriyorum eleştirdiklerim tarafından.... Varolunuz...
Devamını diliyorum yazınızın.
Saygılarımla
Bahar
baharca57 tarafından 10/25/2009 9:19:31 PM zamanında düzenlenmiştir.