ŞİİR
Artık şiir yazmıyorum siteye.
Bundan sonra yazılarla, mektuplarla siz değerli dostlara ulaşacağım. Yorumlarınızı mutlaka bekliyorum. Yapıcı yorumlar güzeldir ve gereklidir. İnsanların kendisini geliştirmesi için bazı uyarılar almak zorundadır.
Ben bu sefer şiir hakkında yazacağım.
Şiirler konu olarak değişik sınıflara ayrılır. Ancak, şekil olarak 3 çeşittir:
Birincisi halk şiiri,
İkincisi serbest şiir,
Üçüncüsü ise nazım ölçülü şiirler.
Ben bu gün halk şiirinden bahsetmek istiyorum. Diğer konularda fazla tecrübeli değilim. Halk şiiri mani, hoyrat, güzelleme, koşma, destan, ağıt v.b diye sınıflara ayrılır.
Yapı olarak da hece ölçüsü, ayak, uyak olarak gelişir. Ama mutlaka bu üç kurala riayet edilmelidir.
Hece ölçüsü 7, 8 , 11 ve 14’lü olur. Tabi ki başka hecelerde yazılabilir. Ancak bu güne kadar ozanlarımız genellikle bunları kullanmışlardır.
7’li heceler serbest sayılır. Ama yine de 3+4 veya 4+3 olarak yazılır.
8’li hece 4+4 veya 3+2+3 gibi serbest olabilir.
11’li hece 4+4+3 veya 6+5 olarak yazılır.
14’lü hece 7+7 olur.
Yine uyaklar –a
-b
-a ( veya c)
-b
- c
- c
- c
- b şeklinde olabilir.
2- - a
- a
- b
- a şeklinde olabilir. Buna benzer değişik uyak (kafiye)lar vardır.
Ayak ise 2. , 4. , 8. , 12. mısraların birbirine uygun olmasıdır. Te ayaklı şiirler olduğu gibi dönerli ayaklar da vardır.
Yine bu şiirlerde söz sanatları kullanılır. Mecaz-ı mürsel, kinaye v.b. sanatlar şiire renk katar.
Şiirle ilgili düşüncelerimi sizlerle paylaşmak istedim. Mutlaka ki sizler daha iyisinibiliyorsunuz. Naçizane yazdım. Ola ki yeni şairliğe başlayan arkadaşlar istifade ederler. Amacımız "ben iyisini bilirim" değil. Şiirin en güzelini yazalım diyedir.
Selam ve dua ile
YORUMLAR
“ KADEMELİ ŞİİR “
HECE ÖLÇÜSÜ
Doğuştan şair millet ! (7)
Sagu, koşuk ilk demet...
Destan,tuyug ve Hikmet ;
Maniler yedi hece.
Türkler türküleri sesler , (8)
Koşma, semai enfesler ,
İlahi, deme, nefesler ;
Sekiz hecede imece.
Sarma-çapraz-düzdür uyak örgüsü ! (11)
Yarım-tam-zengindir kafiye süsü...
Duraklı - duraksız hece ölçüsü ;
Ahenkte on birlik en üst derece.
Arap-Fars’ın aruzu “Divan”da daha canlı , (14)
Batının serbest nazmı kolaylıkla nişanlı ,
Üstatlar kaleminde başka bir heyecanlı ;
Her ölçüye amenna,on dört hece tam bence.
KALEMİNİZİ TEBRİK EDİYORUM."HECEYE GÖNÜL VERENLER" ATÖLYESİNE DE BEKLİYORUM.
kul bahri
Saygılar sunuyorum.
Ben de sizin güzel şiirlerinizi ve yazılarınızı okumaya çalışacağım.
Selamlar…