İDEAL EŞİN ÖZELLİKLERİ
Bütün ömrün –belki de Cennet hayatının- beraber yaşanacağı eşte aranması gereken bir takım özellikler vardır. Bu özellikleri maddeler halinde özetlemek gerekirse şunları söylemek mümkündür:
1.) Dindarlık: Dindarlık hayatın en aslî konusudur ve dinine bağlı olmayan kimselerin eşlerinin haklarına saygılı olmalarının garantisi yoktur. Allah korkusu taşımayan kimsenin eşini üzmekten korkmasını beklemek mümkün değildir. Aynı şekilde, Allah’a karşı kulluk görevlerini yapmayan bir insanın eşine karşı görevlerini ihmal etmesine de şaşırmamak gerekir. Ayrıca, dine yönelmeyen insanların mutluluğu gerçek bir mutluluk değildir. ‘‘Biliniz ki, kalpler ancak Allah’ı anmakla huzur bulur’’ (Rad Sûresi/28) ayeti bu hususu gayet güzel açıklamaktadır.
2.) Güzel ahlak: İbadetleri yerine getirmek tek başına yeterli değildir. Eş adayının ahlakı da güzel olmalıdır. Geceleri ibadetle, gündüzleri oruçla geçiren, fakat diliyle komşularını inciten bir kadın için, Efendimiz’ in ‘‘Onda hayır yoktur, o ateş ehlindendir’’ (Ebu Davud) buyurması konumuza ışık tutacak bir örnektir. Güzel ahlakı elde etmenin temelde 5 yolu vardır:
a) Kendimize örnek bir model seçmek: Modellerin en güzeli Peygamber Efendimiz ve O’nun izinden giden Sâlih kişilerdir.
b) Kendimize sürekli güzel ahlâkı telkin etmek.
c) İbâdetlere ruhumuzu katarak devam etmek
d) Ahlakça güzel insanlarla birlikte olmak.
e) Güzel ahlâkı anlatan eserler okumak.
3.) Ailevî asâlet: Ailevî asâletten kastımız dînî ve ahlâkî değerlere bağlılıktır. Ailenin ahlâki, rûhî, fikrî ve bedenî özelliklerinin bir çoğu genetik ve eğitim yoluyla o ailenin çocuklarına da geçmektedir. Efendimiz buyuruyor:“Sizi gübrelikte biten yeşillikten sakındırırım.” Kendisine soruluyor: “Gübrelikte yetişen yeşillik nedir ey Allah’ın Rasulü?” Buyuruyorlar ki; “Kötü ortamda yetişmiş güzel kadındır.”(Deylemî, Kudâî, Keşful Hafa vd.) Bu hadisi erkekler için de ölçü kabul etmeliyiz.
4.) Akıl, beden ve ruh sağlığı: Eşlerden her ikisi de, hayatlarını güzel bir şekilde idare etmek, çocuklarını iyi yetiştirmek için, aklen ve bedenen sağlıklı olmalıdırlar. Burada sakındırdığımız husus, evliliğin devamına mani olacak aklî ve ruhî hastalıklardır.
5.) Güzellik: Güzellikten kastımız, eş adaylarının birbirlerinin hoşlarına gitmeleridir. Herkesin güzellik algısı farklılık arz edebilir. Güzellik konusuna dikkat göstermemek, mutsuzlukların ve rezilliklerin yaşanmasına sebep olabilir.
6.) İlim sahibi olmak: Eşlik görevlerinin yerine getirilmesi, hayatın güzelleştirilmesi, sosyal ilişkilerin daha sağlıklı olması gibi hususlarda ilmin her zaman büyük bir önemi vardır. Fakat ilmi tamamlayıcı bir özellik olarak düşünmelidir. Bununla birlikte, cahil bir eşle evlenip de onu ilmî açıdan yetiştiren kişiler de vardır.
7.) Denklik: Eşler arasındaki kültür, dünya görüşü, maddiyat gibi durumların benzerlik göstermesi çok önemli bir konudur. Denklikteki uçurumlar çoğu kez saadeti zedelemekte, hatta boşanmalara dahi sebep olabilmektedir.
Tuğrul ÇALIŞKAN
[email protected]
YORUMLAR
bence o eskiden di. şimdi ideal eş tipleri
1. zengin olsun; har vurup harman savurabileyim.
2. kariyer yapabilecek bir işi olsun; hava atabileyim.
3. biraz aptal olsun; parmağımda oynatayım.
maalesef ki yeni nesil izlerin ilk düşündüğü evlenilecek insan tipi. bu durumda dünya nereye gidiyor demekten alamıyor insan kendini.