Aliya Sen Olmasaydın
“Güneşin doğduğu yere
Yıldızların parladığı yere
Bulutsuz gökyüzünün derinliğine
Günahsız ruhların yuva kurduğu yere
Gözlerin karanlıktan korktuğu yere
Yüzümü çeviriyorum
O kadar parlamazdı ışığı
Benim güzel yurdumun
Ben ışığı karanlıklarda arardım
Aliya sen olmasaydın.”
Dino Merlin
Bugün bir direnişin simgesini anlatacağım dünyaya,
Avrupa’nın topraklarında öldüğü bir ülkeden bakacağım bugün hayata. Bir direnişin simgesi olan yüce bir kişiliğin gözünden bakacağım insanlık adına sahtekârlık yapanlara. Yanı başımızdakilere duyarsız kalışımızı haykıracağım feri gitmiş bakışlara.
“Bizler insan olmaya ve insan kalmaya çalıştık ve başarılı olduk.” Söylemini kazıyacağım zalimlerin yüreğine.
Bilge Kral, namı değer Aliya. Silahsız bir ordunun, yok olmaya mahkûm edilmiş bir milletin, başı dimdik duran bir lideri. İnancıyla bütünleşmiş vatan AŞK’ını taşıyor benliğinde. Sessiz Boşnakların, daha doğrusu sessizliğe mahkûm edilmiş Boşnakların, aşağılanmış bir topluluğun (!) asil ve kutlu lideri Aliya İzzetbegoviç.
“Ayrılıklar kavuşmaya hasrettir bakışlarda
Lebler söyler özgürlük marşlarını sokaklarda
İnançla başlar kutlu dava savaşı O topraklarda
Yakarış ile yükselir sedalar semada
Aliya, ne kutlu Seni Sen yapan O yüce Yaratana”
Bir halka millet olma vasfını kazandırmış bir kişilik olarak karşımıza çıkar Aliya. Tüm baskılara ve zorluklara göğsünü geren, yokluk içerisinde bir ülke var eden üstün bir şahsiyettir kimileri nazarında. Srebrenica katliamını yaşamış bir ırkın vakur şahsiyetidir. İnancın, zulmün karşısındaki başarısını tüm dünyaya kanıtlayan, bir liderdir Aliya.
Başarı abidesi olarak bugün tüm dünyanın gözleri önünde eseri, Bosna Hersek. Fatih Sultan Mehmet Han’ın Bosna’yı fethedince “Her halde dünyanın en güzel insanları Bosnalılar olmalı” söyleminin ne kadarda doğru olduğunu bizler gösteren şahsiyettir Aliya.
Halkına yeni bir yaşam sunan, söylemleri ve inancı ile onları peşinden sürükleyen, “ben”den çok “biz” kavramını benimsemiş bir kahramandır Aliya. Halkını her şeyin önünde tutan ve her seferinde dilinden düşürmediği ”Köle olmayacağız” söylemiyle kâinata nota veren gerçek bir liderdir Aliya ya da Bosnalılara göre "Babo Aliya”.
Aliya’yı anlatmak kelimelere meydan okumaktır aslında. Karşılığı olmayan kelimelerin lügatteki manası, duyguların dile gelmesine karşılık gelir. Ve duyguların en güzel dile geldiği şekliyle bize Aliya’yı anlatır, hem de Ona ait Ondan olan birinden.
“ İki kızımı yetiştirirken her zaman babamın bize uyguladığı yöntemleri hatırlıyorum. Hiç kimsenin taklit edemeyeceği kendine has yöntemlerini. Onun sabrı, bilgisi ve ileriyi görme yeteneği pek az insanda vardır. Babam çocuklarına ve Bosna halkına AŞK’ı ve özgürlük isteğini öğretti. O her bakımdan özel birisiydi.”
Leyla Aksamija
Sen olmasaydın Aliya. Ruhun şad olsun “Bilge Kral”
Fatih Mehmet MİRZA
Not: Aliya’nın ne kadar büyük bir lider olduğunu hatırlatan, “Tarihe Yön Veren Liderler Film Festivali”ni düzenleyen Mustafa Göksal’a teşekkürü bir borç bilirim.