- 1857 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
SEVGİLİ YEĞENİM 6
Düğün günü belli olmuştur..Bütün hazırlıklar bitmiştir..Baharın geldiği her halinden bellidir..Papatyalar-laleler açmıştır bahçelerde..İskender sabah erkenden kalkar penceresini açar temiz havayı içine çeker.Yemyeşil ağaçlardaki erikleri de görür.’’Sen nelere kadirsin Allah’ım’’der kendi kendine..Ayşe aşağıda annesinin yanındadır..Kahvaltıyı hazırlamıştır..İskender de iner yanına..Günaydın muhabbetinden sonra ailecek kahvaltı ederler..Davetiyeleri kendi eliyle dağıtmak için evden ayrılır Ali..İskender kendi evlerinin eksiklerini tamamlamak için çarşıya gider..Bir yandan çok heyecanlıdır.Bir yandan üzgündür..Düğünden sonra askere gidecektir..Ayşe’yi çok özleyeceğim diye içinden geçirir.Ayşe de aynı şekilde İskender’in yokluğunu dayanabilir miyim diye düşünmektedir..Düşünceler hükmetmiştir ikisini de..
Sabah-akşam derken düğün günü gelmiştir..Sabahın erken saatinde aşçı kazanların altını yakmıştır.Ocakta etler-pilavlar..Bir yandan cacık yapan bir yandan salata yapan kadınlar..Aşçı arada sırada emirler verir..Konu komşu da yardıma gelmiştir..
Ali’nin bahçesi geniştir..Ortaya masalar kurulur..Düğün meydanı hazırdır.Yemekler verilmeye başlar..Gelen giden misafirlere ikramda kusur yoktur..
Yürük Ali,hiç bir şey eksik olmayacak diye herkesi tembihlemiştir.Gelen misafirlerle tek,tek ilgileniliyordur.Bütün köylü ibretle izlemektedir..Tertip düzen güzeldir..
İskender Ayşe’yi kuaföre götürmüştür..Ayşe gelinliği giyince,saçlar ve hafifte makyaj yapılınca huriler gibi olmuştur.Eve döndüklerinde zurnalar ötüyordur.Ayşe’yi gören hayranlıkla bakmaktadır.Herkes bu kız bu kadar güzel miydi der.Gelinlik çok yakışmıştır.
İskender de,uzun boyu siyah saçıyla damatlıkları da giyince pek yakışıklı oluverimiştir.İkisine de bir bakan bir daha bakıyordur.Hemen gelinle damada yemek masası kurulur.Ayşe çok duyguludur ama kimse anlamaz.Boğazına düğümlenmiştir yediği iki lokma yemek.Birisi dokunsa ağlayacaktır.Bir de bakar abisinin sevdiği kız emine gelmiştir.Onun yanına gider..Emine’yle sıkıca sarılırlar..
Emine(marketçi Hüseyin’in kızıdır)
_Ağabeyin dün akşam izine gelmiş dağıtım iznine ...Duydun mu?
Ayşe(hemen panik olur)
_Nerden duyayım haberim yok vallahi..
Emine(Ayşe’nin bir şeyler öğrenmek için yanına geldiğini biliyordur)
_Annenler yemin törenine gitmişler..Dönüşte de beraber gelmişler..
Ayşe(iyi ki geldin Emine der içinden)
_Öylemi beni de duymuştur o zaman..
Emine
_Duymuştur herhalde..
Ayşe
_Sen görüştün mü ağabeyimle?Kırılmışlardır.
Emine(ah Ayşe ah dercesine)
_Hayır görüşmedik daha.Boş ver artık Ayşe.Sen severek kaçmadın mı?
Ayşe
_Tabiki severek kaçtım Emine..Ama onlar beni bu yaşa getirmiş atamıyorum işte..
Emine(şimdi mi aklına geldi diyesi gelir ama yutkunur)
_Yapacak bir şey yok Ayşe..Bir gün barışırlar sıkma canını.
Ailesinden haber aldığı için rahatlamıştır fakat abisinin tepkisini merak ediyordur...
Biraz Emine ile lafladıktan sonra İskender’in yanına gider.
-----Hasan ustanın evi oğluyla şenlenmiştir.Oğlunun yemin törenini izlemiştir.Eve beraber dönmüşlerdir.Ayşe’yi akşam üstü kapalı anlatmışlardır.Gelen gidenden tam konuşamamışlardır.Sabah ta uyusun diye uyandırmamışlardır.Hatice hanım sabahtan hayvanları baktıktan sonra gelini Gülsümün yanına gitmiştir.Hasan usta da bahçeyi göz atmıştır..Domatesler bayağı büyümüş diye içinden geçirir.Birde bakar Mehmet yanına geliyordur...
Mehmet(saçlarını taramış,traşını olmuş,duşunu almış ve güzelde giyinmiştir.)
_Günaydın babacığım domateslere mi bakıyorsun.?
Hasan usta(kafasını çevirince göz göze gelirler bir an)
_Günaydın oğlum zevki burada bu işin.Çok seviyorum.Her sabah şöyle gezinirim içinde.
Mehmet
_Boş ver uğraşma baba.Sizin yiyeceğiniz ne ki?
Hasan usta(kulağını kaşıya,kaşıya)
_Olur mu oğlum onun zevki başka.Tazecik,hormonsuz...
Mehmet(Giydiği mavi gömlek de saçlarının kısa olmasına rağmen pek yakışmıştır.)
_Artık yaşlandınız baba yorulmanızı istemiyorum.
Hasan usta
_Daha yaşlı değiliz evlat zamanı gelince siz yaparsınız biz yeriz...
Mehmet
_Annem nereye gitti kahvaltı yapsaydık..
Hasan usta
_Saat iki oğlum akşam oluyor.Annen yengenin yanına gitti..Acıktıysan bir şeyler atıştır.
Mehmet
_Hadi baba bizde gidelim Bebişi bende seveyim..Yengemin orada bir şeyler atıştırıveririm.
Hasan usta
_Bebeğe bir tane altın aldım onu da alalım yanımıza..Bekle geliyorum.
Hızlıca eve doğru yürür..Mehmet de arkasından eve doğru yürür.
Mehmet
_Bende takım aldım,küpe aldım baba.Ben de onları alayım..
Hasan usta(koyduğu yerden altını alır yanına)
_Hadi gidelim o zaman.(Mehme de almıştır hediyelerini)
Hasan usta ağırdan,ağırdan yürüyordur.Ahmet’ler dere kenarında oturdukları için dereden esinti geliyordur..Yeşermiş olan kavak yaprakları ile selvi ağaçlarının birbirine çarpmasıyla çıkan ses kulağa hoş geliyordur.Zurnaların sesi kulağına geldikçe duymazlıktan geliyordur Hasan usta.Yüreği paramparçadır.Şapkasının altından etrafına şöyle bir bakar.Köylü hep yoldadır.Yavaşça ah çeker Mehmet’i duyurmadan..Varırlar Gülsümün yanına..Gülsüm güler yüzle karşılar kayınpederini.Sarılır şöyle bir yürekten.
-------Ahmet evde yoktur.Gülsüm kayınpederinin ilk defa evine gelmesine sevinmiştir.Hatice hanım bebeği hasan ustanın kucağına verir.Mehmet ile gülsüm başlarlar muhabbete..
Hatice hanım
_Dedesi bak benim kızım ne kadar büyüdü.Kucağına da yakıştı Hasan Bak dede oldun artık.(Bebek yumuk gözlerini açmaya çalışıyordur )
Hasan usta(Kucağına alır yanağına küçücük buse kondurur)
_Maşallah desene hanım.Avucuk yapmadınız mı kızıma?
Hatice hanım
_Ben her seferinde maşallah diyorum dualar okuyorum kızıma.Avucuk da yapıyorum dedesi.Mehmet kahvaltı yaptı mı?
Hasan usta cebinden altını çıkarır torununa takar.Gülsüm çok sevinmiştir..
Hasan usta(Hatice hanıma cevap vermeden Gülsüm’le konuşur)
_Allah uzun ömürlü etsin kızımı,bitanemi..Analı babalı büyütsün Allahım.
Gülsüm(gözlerinin içi gülüyordur)
_Sağ ol babacığım...
Hasan usta
_Gelemedik kızım ortalık karıştı biliyorsun.Kusurumuza bakma.
Mehmet babasının kucağından bebeği alır öper-koklar..Cebinden küpeleri çıkarır yengesine verir.
Mehmet(Biraz da ben seveyim dercesine)
_Kulaklarını deldirdiğiniz de takarsınız.Takımı da giydirirsin yenge .Allah analı babalı büyütsün.Amcasının bir tanesi..(İmrenerek bakıyordur bebeğe Mehmet)
Gülsüm
_Sağ ol Mehmet Allah seninkileri de gösterir inşallah
Mehmet
_İnşallah yenge inşallah.
Derken Ahmet gelir.Elindeki poşetleri mutfağa koyar.Canı sıkkın gibidir.
Ahmet
_Çalgılar çalınmaya başlamış.Ne ala memleket..Bu kıza ne oldu anlayamadım bir türlü .
Mehmet(Gözlerini öyle bir açar ki,merakla hemen sorusunu sorar.Sanki Ahmet’in konuyu açmasını bekliyormuş gibi atlar hemen)
_Anne anlatın bakalım Ayşe’ye ne oldu...
Hatice hanım(beklediği soruymuş gibi hemen cevabını verir)
_Oğlum ben yengenin doğumu için hastaneye gitmiştim geldim baban kaçtı dedi o kadar.
Hasan usta(sanki suçluymuş gibi önüne bakarak)
_Annen yokken akşam oturuyorduk, ben nalanın yanına gideceğim dedi oradan kaçmış oğlum.Sabah kalktım eve gelmemiş.Araştırdık-soruşturduk meğer kaçmış bizim kız.
Mehmet(sinirli bir şekilde)
_Baba gece niye dışarı gönderdin ki.Kız kısmını fazla yüz vermeyeceksin.
Hasan usta
_Nalan beni bırakacak dikiş için bir şey soracağım dedi oğlum.Sen insan ben insan,ben de inandım.Gidiş o gidiş..Kimin aklına gelir böyle bir şey yapacağı..
Mehmet(hiddetli bir şekilde)
_Nalana sormadınız mı ? Ben o kızın ...
Hasan usta(Eliyle işaret ederek)
_Zaten kaçmış nesine soracaksın,sordum da ne oldu.Kızın sanki haberi yok gibiydi.Buradan çıktı gitti ben nerden bileyim dedi..
Mehmet
_Sen de inandın öylemi.Onun kesin haberi vardır değilse gidemezdi bizimkisi..
Hasan usta
_Nalan zorla mı göndermiş oğlum.Ben gitmeyeyimde biri göndersin.Sen dediğine inandın mı?
Mehmet
_Şaşırtmışlar demek ki baba..Benim kardeşim öyle bir kız değildi..
Hasan usta(Üzgün üzgün)
_İçinde varmış oğlum içinde.Kapatalım bu konuyu sinirlerim bozuluyor..
Hatice hanım(Mehmet’e sus diye işaret ederek)
_Oğlum baban günlerce ağladı kapat açma bu meseleyi...
Mehmet(Hızla ayağa kalkar)
_Dağıtıvereyim mi düğünü anne.Babamın üzülmesine asla dayanamam ben.
Ahmet(araya girer)
_Saçmalama.Bize yakışır mı oğlum biz ayakkabıcı Hasan ustanın oğullarıyız..
Hasan usta(Mehmet’e bakarak)
_Asla olmaz..Ahmet doğru söylüyor oğlum.
Hatice hanım(Başındaki örtüsünü önüne doğru çeker)
_Askerliğini mi yakacaksın oğlum onların yüzünden...
Mehmet(annesine sarılır)
_Niye yanacakmış anacığım.Ayşe de ayakkabıcı Hasan ustanın kızı değil miydi abi ?
Hasan usta
_Boş ver oğlum biz kendi işimize bakalım.Giden gitti.Geri dönüşü yok o işin.
Hatice hanım
_İnşallah sağ salim askerliğin biter bizde senin düğününü yaparız oğlum.
Mehmet
_Tabi ki yapacağız anne.Hem de nasıl düğün yapacağız göreceksin..
Gülsüm onlar konuşurken yemek hazırlamıştır.Yerler-içerler hep beraber güzel vakit geçirirler..Akşam vakti olmuştur.Hep beraber muhabbet ederler.Zaman geçivermiştir.
Hasan usta,eşiyle oğluyla gece eve döner.Kızının düğünü oluyordur.Çalgıların sesini duydukça içi burkulur.Gözleri dolar,boşalır ama kimseyi hissettirmek istemez.
Hasan usta(gözlerini silerek)
_Dayanılması ne kadar zormuş sen büyüt sonra da muradını görme.(ağlıyordur)
Mehmet babasını ilk defa bu kadar üzgün gördüğü için çok üzülür...
Hatice hanım
_Boş ver artık bey..Ne yaparsa yapsınlar unutalım gitsin.Nasip değilmiş demek ki.
Hasan usta
_Ah elimde olsa hiç hatırlamayacağım ama..
Mehmet
_Baba asla üzülme haklısın ama yapacak bir şey yok.Giden gitmiş,olay bitmiştir.
Hasan usta
_Elimde değil oğlum hiç beklemezdim canım ona yanıyor.Çok severdim nazlı kelebeğimi.
Mehmet(babasının ağlamasına dayanamıyordur,teselli edeyim diye uğraşır)
_Biz de beklemiyorduk baba çok şaşırdım duyunca...
Hasan usta
_Siz affetseniz bile ben affetmeyeceğim göreceksiniz..Adam yerine koyup da isteselerdi hiç canım yanmayacaktı.Ayşe isteyin beni bile diyemedi demek ki..
Mehmet
_Demiştir de İskender askere gidecek ya baba,bir de ben askerdeyim vermezler diye kaçtılar bence..Artık takma kafana babacığım yeter ki üzülme.Biz de üzülüyoruz bak.
Onlar konuşurken baba-oğul Hatice hanım yatakları hazırlar ve yatarlar.Hepsi de sabaha kadar uyuyamazlar.Düğün sesi sanki evin içindeymiş gelmektedir.
Ayşe’nin düğünü o kadar güzel oluyordur ki.Çok da kalabalıktır.İğne atsan yere düşmeyecektir.Oturmak için sandalyeler yetmez.İki sandalye üstüne tahta koyup oturacak yer temin edilir.Ali,tam istediğim gibi oldu diye içinden geçirir.Sevgi,çok masraf ettik diye düşünmektedir.Ayşe’yi de kıskanmıştır.Gerçekten güzel kızmış diye düşünür.İskender çok mutludur.Ayşe üzgündür ama kimseye çaktırmıyordur.Mutluluk oyunu oynuyordur.Ailesinin ne kadar üzgün olduklarını düşündükçe kahrolur.
İskender farkındadır ama Ayşe’ye bir şey söylemez.Çünkü ağlayacağını anlamıştır Ayşe çok doludur..Patlayacak bomba gibidir.Nişan merasimi için Ayşe’yi evin içene alırlar.İskender de gider yanına...
İskender
_Ayşe lütfen ağlama sabret .Üzgün olduğun her halinden belli..Pişman oldum vallahi.
Keşke kaçmasaydık.Canımı yakıyorsun..(Ayşe İskender’in boynuna sarılır ve bırakır kendisini.Hıçkıra hıçkıra ağlar.Bayılacak diye kolonya getirirler.)Sevgi gelir hemen.
_Ağlayacaktın niye kaçtın pişman mı oldun kaçtığına..
İskender girer devreye
_Kapat çeneni anne lütfen.Kıza nasıl öyle söylüyorsun ya.Üzgün görmüyor musun?
Sevgi çekilir gider..Ayşe’nin yanındaki kızlar Ayşe’nin durumuna çok üzülürler.Ayşe ağlamaktan soluk soluğa kalmıştır.Ayakta duracak gücü yoktur.İskender bir yandan Ayşe’nin gözlerini siler bir yandan sarılır.Ayşe ile İskender’in aşkına imrenen kızlar ne yapacağını şaşırmışlardır.Çalgıcılar evin kapısında şarkı söylemeye başlarlar..
_Yengeler yakar kınayı
ağlatmayın gelin ablayı..
a gelin a kardaş kınan kutlu olsun..
hem orda hem burada dilin tatlı olsun..
Ayşe iyice kendini kaybetmiştir.İskender ’’lütfen çalgıcıları susturun’’diye bağırır.Millet eve doğru koşmaya başlamıştır.Herkes panik olmuştur..İskender Ayşe’yi kucakladığı gibi annesinin yatak odasına geçirir.Hemen ıslak havlu getirirler..İskender Ayşe’nin yüzünü siler.O kadar ağlamasına rağmen güzelliği yerindedir Ayşe’nin..
İskender
_Kendine gel canım ölüm mü var?Neden kendini bu kadar hırpalıyorsun bak düğünümüz dağılacak..Herkes bizi bekliyor Ayşe’m.Hadi ne olur..
Yavaşça ayşeyi oturtur..Ayşe’nin elini tutar.Yalvarırcasına Ayşe’ye bakıyordur.
Ayşe aklını başına toplar.Elini yüzünü siler.Aynada şöyle bir kendine bakar
_Tamam canım özür dilerim.Kendimi tutamadım bir türlü İskender.Canım yanıyor.
İskender
_Biliyorum canım önemli değil hadi topla kendini..
İskender duvağı Ayşe’nin yüzünü örter.Beraber çıkarlar çalgıcılar çalmaya başlar.Bu sefer
-şen ola düğün şen ola...söylerler..
İskender ile Ayşe meydanda iki tur atarlar ortaya konmuş masanın başına gelirler.
İskender Ayşe’nin yüzündeki duvağı kaldırır.Ayşe’nin alnından öper.Yengeler gelir herkes para takmak için sıraya girer.Kuyruk oluşmuştur.Yürük ali gelinine 10 ad adana burmasını takar.Sevgi istemese de beşi bir yerde ve yanında altı adet cumhuriyet altını takılmış seti Ayşe’nin boynuna takar.İskender kendi adına Ayşe’ye set almıştır.Ayşe’nin haberi yoktur
görünce şaşırmıştır.Sette bileklik-küpe-gerdanlık ve yüzük vardır.Herkes takılanı bakacağım diye gelinin etrafına toplanmıştır.Hele kızlar çok şaşkındır.İlk defa bu kadar kalabalık düğün görmüşlerdir.İlk defa bu kadar takı takılan gelin görüyoruz diye hepsi içinden geçirirler.Bahadır yengesine ayrıca bileklik takar.Sevgi ne zaman almış diye şaşırır.Nalan’ın annesi (İskender’in halası)bilezik takar.Akrabalar altın-bilezik derken köylüye zor sıra gelir.Ayşe’nin hem sırtı hem ön tarafı altın ve paradan geçilmez.İskender’in de her tarafı para takılıdır.Fakat parmağında babasının yaptığı nikah yüzüğü vardır.Takı merasimi biter.Çalgılar ege yöresinin müziği olan harmandalıyı söylemeye başlarlar.Ayşe ile İskender oynamaya başlarlar.Arada parasını takamayanlar oynarken takmak zorunda kalmışlardır.Çok güzel düğün oluyordur.Akşam serinliği vurmuştur.Denizli’nin diğer köylerinden gelenler takı merasiminden sonra düğün yerinden ayrılırlar.Ali hepsini uğurlar.Meydan biraz boşalmıştır.
Ahmet e uyku tutmamıştır.Kardeşini gelinlikle görmek için gece (anne-babası onlardan gittikten sonra)düğün yerine gelir.Ayşe’yi o şekilde görünce çok duygulanır.Ayşe’nin ağladığını ve bayıldığını kadınlar muhabbet ederken Ahmet’te duyar.Kardeşine sarılmak istemektedir ama babası duyarsa kırılır diye yapamaz.Kimse görmeden eve geri döner..
Gülsüm(Gözlerini zorla açarak kapının açıldığını farkeder.Hemen dışarıya çıkar)
_Nereye gittin Ahmet
Ahmet
_Düğüne gittim.
Gülsüm
_Neh kafayı mı yedin Ahmet.İnanmıyorum sana ya.
Ahmet başlar anlatmaya
_Ayşe çok güzel gelin olmuş gülsüm.Gelinliği takıdan hiç görünmüyor.Ağlarken bayılmış diyor kadınlar.Bir baktım bir daha baktım inan..(Hıçkıra hıçkıra ağlıyordur)
Gülsüm
_Öylemi.Neden bayıldı acaba ?Kendisi güzeldi Ahmet gelinlik giyince daha güzel olmuştur.
Ahmet
_Ayşe’ye sarılmak geldi içimden gülsüm yapamadım..Babam kırılacak diye..
Gülsüm
_Ağlama Ahmet..Babandan gizli konuşursun kardeşinle.Üzülme artık.(Ahmet’in elini tutar)
Ahmet
_Burası küçük yer Gülsüm.Babama söylerler.Babam ben konuşsam bir şey demez ya.
Gülsüm
_Ne yapalım şimdi Ahmet.Ağlayınca Ayşe geri gelir mi?
Ahmet
_Benim kardeşimin her yanı altın olsa ne yazar.O mutlu değildi gülsüm..
Gülsüm
_Neden öyle düşündün.O ailesi olmadığı için üzgündür.Sevmese neden kaçsın Ahmet?
Ahmet
_Biz zengin değiliz ama mutlu bir aileydik Gülsüm.Birbirimizi sever-sayardık.Ne oldu bize.Ayşe neden bizi yarı yolda bıraktı Gülsüm.(Ağlamaktan gözleri şişmiştir.)
Gülsüm
_Demek ki eskiden beri seviyormuş değilse hemen olacak şey mi Ahmet...
Ahmet
_Kardeşimle ilgilenemedim..Sevdiğin falan var mı diye sorsam iyiymiş.Ben onunla iki arkadaş gibi konuşurdum.Olsa o anlatır diye düşündüm hep..Bilemedim Gülsüm.
Gülsüm
_Ahmet kendini suçlama artık demek ki söyleyemedi kız.Hayırlısı olsun dua ediver kardeşine..Allah geçinmek versin de.Bir yastık da kocasınlar inşallah.
Ahmet
_Allah mesut etsin ne diyeyim Gülsüm.Dua ediverdim ben çok.İnşallah..
Gülsüm
_Ne güzel dua ediverdiysen.Allah bir yastıkta kocatsın.Ani karar verdi.Pişman olsa da ne yazar.Gençlik işte.İskender askere gidecek ya beklemeyelim demiştir.Şaşırtmıştır kızı..
Ahmet
_Görüşmüşler demek ki..
Gülsüm
_Elbette görüşmüşlerdir canım değilse nasıl kaçacak...Hande uyanmış ağlıyor ben bakayım.Sen bu gece beni de uyutmadın Ahmet.
Ahmet
_Ben bir kadeh bir şeyler içsem Gülsüm.Çok canım yanıyor..
Gülsüm duymamıştır,bebeğin yanına gider.Ahmet Bir kadeh rakısını koyar tepsiye yanına bir tane ayva keser.Oturur dışarıya çocukluğundan bu zamana kadar Ayşe ile olan beraberliğini hatırlar.Film şeridi gibi gözünün önünden geçer çocuklukları.Dalmış gitmiştir.Abi abi diye arkasından kalmayan tek kız kardeşi Ayşe’yi ve Mehmet’i düşünmektedir.Nasıl-ne zaman büyüdüler ya da büyüdük diye kendi kendine konuşur...Gülsümün gelmesiyle irkilir...
Gülsüm(içtiğini görünce eyvah der kendi kendine)
_Hadi yatalım canım...
Ahmet
_Tamam geliyorum.Sen yat canım.
Ahmet biraz sakinleşmiştir.Bir kadeh daha rakı içer..Yavaşça tepsiyi alır eline mutfağa bırakır.Yatak odasına geçer Gülsüm çoktan uyumuştur.Onu rahatsız etmemek için salondaki kanepenin üzerine uyuyabilir miyim acaba diye yavaşça uzanır..