SUSKUNLUĞUM ASALETİMDENDİR
SUSKUNLUĞUM ASALETİMDENDİR
HER LAFA VERECEK CEVABIM VAR
AMA BİR LAFA BAKARIM LAF MI DİYE
BİR DE SÖYLEYENE BAKARIM ADAM MI DİYE
.................
Sevgili Dostlar.
Yukardaki sözlerin ne derece yaygın olduğu,ne kadar beğenildiği,sevildiği malumunuzdur.
Uzun bir süredir yazarını bulmaya çalışıyorum.Ne yazık ki,kesin bir bilgiye erişemedim.
Kimi Mevlana’ya,kimi Hayyam’a atfettiriyor.Bir görüş birliği yok.
Bu konuda bilgisi olan varsa,lütfen beni (ve ben gibi bilmeyenleri)bilgilendirsin.
********************
Bir de bu sözlerin doğruluğunu,yanlışlığını hep birlikte analiz etmek....yazıldığı zamanı
göz önüne almadan,bu günkü anlayışa,kavrayışa uygun mudur,değilmidir?
tartışalım diyorum.
Ki,ilk bakışta benim de çok beğendiğim,sevdiğim bu sözlerdeki ...
a) Ana fikir nedir?
b)Ne söylemek istiyor?
c)Kişiyi hangi yönde etkiliyor?.......öğrenelim.
.....................
Her dizeyi ayrı ayrı masaya yatırırsak....
SUSKUNLUĞUM ASALETİMDENDİR
_Suskunluk gerçekten Asalet midir?
ASALET:
-Haksızlığa uğradığında....ezildiğinde....ensene vurup ekmeğini aldıklarında...
..kuyrukta beklerken bir açıkgözün önüne geçtiğinde...aldığın bir malın eksik
tartıldığını gördüğünde.....v.b.
SES ÇIKARMAYIP, SUSMAK MIDIR?
---susma sustukça sıra sana gelecek---sözü buna alternatif mıdır?
.........
HER LAFA VERECEK CEVABIM VAR
Her lafa cevap verecek kadar kendimizi bilgili sanıyoruz...öylemi?
Peki bilmediğini bilmek (veya söylemek) de ariflik değil mi?
İlla ki bir cevap olsun diye,yanlış da olsa bir şeyler söylemek şartmıdır?
...........
AMA BİR LAFA BAKARIM LAF MI DİYE
Laf olup olmadığı nasıl anlaşılır?
Bizi sorgulayan...eleştiren...üzen....yerin dibine sokan sözler laf mıdır?
Yoksa,tersine...bizi pohpohlayan...öven...vatan-millet-sakarya söylevi gibi hamasi
sözler mi laf olur?............
...........
BİR DE SÖYLEYENE BAKARIM ADAM MI DİYE
Kim adam kim değil?..nasıl ayırt edeceğiz
yani....söyleyen partimizin başkanı,bakanı ise...doğrudur.Asla sorgulanmaz
yani...tuttuğumuz takımın kalemşörü ise...yazdığı,çizdiği doğrudur.Asla eleştirilmez.
yani...arkadaşımız,tanıdığımız ise..yazdığı şiir kötü olsa bile...yaya şaşa diye alkışlar
harika,şahane..diye yorumlarız.....ÖYLE Mİ?
YA DA BUNLARIN TAM TERSİ....
...........
SÖYLEYENİN ADAMLIĞI NASIL TESPİT EDİLİYOR ACABA?
*************
*************
bir deli kuyuya taş attı
S İ Z N E D E R S İ N İ Z D O S T L A R ....?
.................................
Saygı ve selamlarımla.
YORUMLAR
Mevlana Celalettin Rumı'ye ait olduğunu biliyorum.Bu sözleri çok beğeniyorum ve uygulamaya çalışıyorum.
Peki susmayalım, konuşalım, anlamıyor ne olacak, olay kavgaya dönüşecek.Ohalde susmak yeri gelince çok şey anlatmaktır.Dolayısı ile asalettir.
Lafa gelince, kalitesinden anlaşılır .Adam adamsa zaten, anlaşılır konuşur.Anlaşılır değilse itibar edilmez zaten..
Deli bu taşı istediği yere atar !
Kuyudan o taşı çıkaran'mola??? :))
O sözü Mevlana'nın diye biliyorum,ama her kim söylemişse anlamlı söylemiş.Ancak sevgili yazarımız bu söze bambaşka bir anlam(muhtemel ve muhtelif anlamlar desek belki daha doğru olacak)katmıştır.Farklı açılardan ve mantıklı perspektifle ele alarak sözü olduğu gibi değil,sorgulayarak,tartışarak,eleyerek algılamaya çalışmış ve bizlerin beğenisine sunmuş aynı zamanda bizlerin de aynı çerçeveden bakmamız gerektiğini ortaya koymuştur.
Ziyadesiyle güzel ve anlamlıydı.Yürekten kutluyorum..
Umut ve sevgiyle kalınız..
Hani diyorlar laflari cimbizla ceker kimisi.(isine gelen tarafindan)
Simdi böyle tek tek sorguladigimizda size hak vermemek mümkün degiil.
Ama bir deyim de olsa bütünlügü varsa anlamlidir.
Bunda da bir bütünlük oldugunu düsünüyorum.(kime ait oldugu tartisilir)
Hani ukala insanlar olur, diretir illaki hakliligini her ne pahasina olursa olsun ispata calisan..
Fikrini inadina savunan ya da cahil gelismemis bir insan olur karsimizda
ki hakikatten bazen 10 kere söylesen de bir sözü anlatamazsin.
Ne derler Arif olan anlar.
Cene yarisina girmektense suskunlugum asalettendir der ve gecer gider.
Bu bir olgunluk gerektirir.
Cahil ile cahil olunmaz terbiyeli bir insan agiz kavgasina tutusmaz.
Anlayana iki kelime yeter.
Arastirmadim tabi ama fikrimce daha cok mevlana tarzinda bu söz.
Öfkesini yenebilen kizginligini dahi ilimli sekilde dile getirebilendir cünkü.
SÖYLEYENİN ADAMLIĞI NASIL TESPİT EDİLİYOR ACABA?
Mert olan adam
Zehrini kusmaz
İki kelime sözü olur
Fazla da konuşmaz...
Ve bir de
Saygılı olanda olur asalet
Saygısızlığa sebep cehalet.
Adam demeyelim de insan olmak kolay degil.
Ve cok konusan bos konusur diyerek son vereyim daha cok uzatmadan....
Cok güzeldi oldukca düsünmeye iten bir yaziydi.
Bu da sizin farkiniz siirlerinizde oldugu gibi.
Yüreginize saglik
Sonsuz saygimla
hicbitmez tarafından 8/17/2010 3:30:18 PM zamanında düzenlenmiştir.
mevlana nın olamaz diye düşünüyorum....orda sufilik var.bu düşünce tarzı ne olursan ol yine gel der....eleştirileriniz yerinde ve anlamlı,bunun için tebrik ediyorum sizi..
suskunluk dinlemeyi bilmektir,dinleyen hep kardadır.yeri geldiğindede konuşmak gerekir elbet. haksız olan her lafa cevabım ve tepkim var duyarlıyım diyor belki.olur olmaz her şeye sırf sesim duyulsun diye teprki vermem verdiğim tepki ve verdiğim kişi buna layık olmalı demiş diye düşünüyorum..bir küçümseme yok aksine kişilikli insan duruşu var gibi geliyor bana...
Benim bildigim kadariyla da OMER HAYYAM a ait bir siir. (bkz Antoloji OMER HAYYAM)
Anlatim biçimi, kurgusu, konusu, vs vs Omer Hayyam a dah ayakin. Mevlana nin dili daha yumsak galiba, ama Omer Hayyam taslayici, elestiren, haykiran bir uslubu var. Eeee sair oyle bir donemde ve ulkede "sarap" sairi unvani ile yasamak kolaymi?
SUSKUNLUĞUM ASALETİMDENDİR
HER LAFA VERECEK CEVABIM VAR
AMA BİR LAFA BAKARIM LAF MI DİYE
BİR DE SÖYLEYENE BAKARIM ADAM MI DİYE
burda belki suskunluktan kasit "çok konusmakla" ilgili olabilir.
"her lafa cevap" ta sanki devaminda var, soyleki " lafa bakarim lafmi diye, adama bakarim adam diye" eger laf laf ise, soyleyende adam ise ortada bir elektriklenme zaten olur, insan insana bakar ayna gorunur, kiminede perde dir aynalar denir ya.
iste o lafa verecek cevabim var" olabilirmi?
Veya bazi insanlar vardir, insani boyle uzun uzun konusturur.
Harika bir yazi okudum. Aslinda o siir sizin galiba
Yurek dert gormesin
kör cehalet çirkefleştirir insanları!
suskunluğum asaletimdendir...
her lafa verecek bir cevabım var...
lakin bir lafa bakarım laf mı diye,
bir de söyleyene bakarım adam mı diye... ( Ömer Hayyam )
ben de Ömer Hayyam'ın diye biliyorum ama çoğu yerde Mevlana'nın diye de geçiyor ama önemli olan bence söylenenin muhtevası...
burdaki sözler cehalet karşısında söylenen sözler olduğu için bence anlamlıdır ama insan ne olursa olsun susmamalı, düşüncesini söylemeli... yanlış da olsa, doğru da olsa yerini bulacağından sorun yok ki karşıdaki adamsa anlar, değilsede ne kadar anlatsanız da anlamaz zaten... iyi olan kalıcıdr, kötüler asla kalıcı değillerdir...
sevgilerimle kutbo, sayfana tekrar gelebilirim:)
Şöyle bir bakmıştım mahallede ne var ne yok diye:))...Ben Mevlananın diye bilenlerdenim.Her dizeyi ayrı ayrı analiz etmek güzel yönlendiriş ki her dizenin mutlak değişik ortaya konuşları olacaktır.
Dip not:"bir deli kuyuya taş attı"......40 olmayı bekleyelim o zaman kimbilir çıkartırız o taşı kuyudan:)))Ben yorumlarken 2 olmuştuk Sn:Tezalla tamamlanalım hayrola inş....
Sayın Kutbo yeniden gelmek üzere çıkmak zorundayım siteden hem keyifli hem de bilgilendirici olacak sayfa kaliteli katılımlar olacağına inanıyorum....Saygımla...