- 1389 Okunma
- 13 Yorum
- 0 Beğeni
ŞİİR'E YORUM MU BEKLİYORUM MU?
"Halkımız şiir okumuyor, şiir kitapları pek rağbet görmediğinden,
yayınevleri şiir kitabı basımına pek hoş bakmıyorlar, hatta şiir
kitaplarının basım ve dağıtım işlerine hiç mi hiç yanaşmıyorlar."
Diye şikâyet ediyoruz her bir araya gelişlerimizde! Ancak, ne
yazık ki, Şairlerimizinde şiir okumaya pek hoş bakmadıkları kocaman
bir gerçek!
Onlarca şiir sitesinde bu gerçekle hergün yüzyüze geldiğimizi kimse
inkâr edemez! Nice güzel şiirlerin hiç okuyucusu olmadıklarını, yorum
ve tıklanmalarından müşahede etmek, şiir adına sözde yakınmaların
ne kadar samimiyetsiz, yapmacıklı ve ciddiyetten uzak oldukları
gerçeğini, acı bir tokat gibi suratımıza şiddetle çarpıyor!
Bütün bu yaşanılan gerçeklerin müsebbibleri bizlerken ve bu gerçeği
öz benliğimizde yaşayıp bildiğimiz halde, neden setrolunması imkânsız
yalanların arkasına saklanmaya çalışırız acaba?
Gel bana, geleyim sana! Al gülüm, ver gülüm! Sen, beni pohpohla, bende
seni, idâre edip gidelim! Önemli olan yalanlarla nefsi azdırmak değil mi?
Koy bana da şair desinler, bende önemli olduğum vehmiyle arz-ı endâm
edeyim toplumda!
Hiç kimse Anasından şair doğmuyor! Herkes belli mücâdelerle, sarfettiği
emeğince gelebiliyorsa bir yerlere geliyor. Bu da, bir ayda, bir yılda,
üç-beş yılda olan bir hâl değil elbette! İnsan verdiği emeğince ve dâhi
Allah’ın lütfettiği istidatınca mesafe kaydeder! Bunun haricinde kâinatta
hiç birşey hemen öylece oluvermiyor! Herşeyin ve her nesnenin bir yetişme
ve olgunlaşma süreci var! Yani, kaba tabirle; Armut piş, ağzıma düş yok!
Öyle sayfalarda, öyle mürâiliklerle karşılaşıyorum ki, bırakın şiiri,
yemin ediyorum insanlığımdan iğrenir hâle geliyorum!
Hele bazı yorumlar, sâbır taşlarımı çatlatıp, çilelerden çıkmama fazlasıyla
yetiyorlar! Gârip, hevesle şiir yoluna çıkmış, edebiyât sitelerine gelmiş ki;
Birşeyler öğreneyim, kendimi geliştirip, yetiştireyim diye. Onun o karala-
malarına bile; "Harika, mükemmel, muhteşem, aman ne nefis, mânâ ve anlam dolu
bir şiir, tek kelîme müthiş bir şiir, USTA KALEMDEN USTALIKLA YAZILMIŞ BİR
ŞİİR OKUDUM..." Saçmalıklarıyla, adamın muvazenesi değiştiriliyor. Bu kadar
pohpohlanan ve uçurulan adam, güzel şiir yazdığına nasıl kendini inandırmaz,
nasıl olurda vakitsiz uçmaya kalkışmaz ve kendini usta bir şair olarak
sanmaması mümkün mü? Peki bunun vebâli kimde? Bay veya bayan da mı, yoksa
sayfasına gelecek iki-üç yorum için utanıp sıkılmadan yalan söyleyenlerde mi?
Daha şiir hayatının başında, bütün geleceği yer ile yeksân ediliyor kişilerin.
Şimdi bunun adı şiire hizmet mi, yoksa şiiri katletmek mi oluyor? Sayfasına
gelecek iki fazla yorum için bu kadar duyarsız olabilenler, kendilerinin
şair olduklarını, ya da olabileceklerini mi sanıyorlar? Bu kadar ucuz
düşünebilenler, şiir adına yarına ne bırakabilirler?
Ortaya konulan elbise hepimiz için dikilen bir elbise! Lütfen hepimiz giyim
denemesi yapalım! Yapalım ve bakalım ki, bedenimizde nasıl duruyor görelim!
İlhami ERDOĞAN
(OZAN İLO)
YORUMLAR
"Gel bana, geleyim sana! Al gülüm, ver gülüm! Sen, beni pohpohla, bende
seni, idâre edip gidelim! Önemli olan yalanlarla nefsi azdırmak değil mi?
Koy bana da şair desinler, bende önemli olduğum vehmiyle arz-ı endâm
edeyim toplumda! "
diyor değerli ozan Ozan İlo. Ve bu konudaki bütün fikirlerimize tercümanlık yapmış oluyor sık konuşulduğu gibi.
Hatta bazıları şiiri şöyle bir seyredip yorum yazıyor. Söylenildiği gibi "pohpohlayıp pohpoplanmak için"
O elbisenin provası hiç bir zaman sağlıklı yapılmıyor ey koca Ozan. Şiir adına yarına pek fazla bir değer yok bu durum karşısında.
Hiç kimse Anasından şair doğmuyor! Herkes belli mücâdelerle, sarfettiği
emeğince gelebiliyorsa bir yerlere geliyor. Bu da, bir ayda, bir yılda,
========================
Yerden Göge kadar haklısınız üstadım.
Emek vermeli araştırmalı,ortaya koymalı, şiir potasında demlemeli, sonra ortaya sürmeli...
hakikât dolu bir yazı...
inşaAllah payımıza düşeni alırız.
Hakk ve Hakikat üzerinde, yolumuzda tüm samimiyetimizle inşaAllah hiç sağa sola sapmadan yürüyenlerden oluruz.
bugünük bir kaç günlük heveslere kapılıp nefsini kabartanlardan olmayız inşaAllah.
Allah dilediğine hidayeti veriyor, dilediğinden öyle güzellikler sunuyor ki ama nefsimiz bunları kabul etmek istemiyor, pohpohlanmak daha çok hoşuna gidiyor; derken biraz da iradesizlik karışınca işin içine ....
her konuda olduğu gibi En Emin´e bu konuda da sığınmak en güzel olanı... nefsimizle barış içinde olanların aksine, nefsimizle savaş hâlinde olanlardan oluruz inşaAllah.
bu muhabbet açılınca kendim ve sevdiklerim adına duadan ötesi gelmiyor ki dile...
Allah razı olsun Ozan Îlo hocam.
selam ve dua ile...
haklısınız yazınızda ve çok yerinde konunuz..
değişik bir tarz var burada ki bazı insanların zihinlerinde, anlamak güç..
şiirin kalitesini yapılan yorumlar mı gösterir?
yapılan her yoruma yorumla cevap vermek gerekir mi?
hatta öyle ki bazı şiirler okunmadan aynı yorumlar yapılıyor, okunmadığını şiirle yorum arasında ki anlaşılmazlıktan anlıyoruz..
ve şair, usta, üstad olmak bu kadar kolay olmasa gerek,
teşekkür ederim haddim değildi belki ama yazdım kalemden dökülenleri...
tebrik ederim ayrıca...
Velhasılı kelam öyle görünüyor yanyana iki satırı bir arada getiren sayfanın altında onlarca öze uygun olmayan iş olsun diye yazılan yorumları görünce kendisini dev şair olarak kabul ediyor ve herkes beni okumalı duygusuna kapılıyor.Dolayısı ile eksik yanlarını görmediği gibi pişme şansınıda baştan kaybediyor,şiir aşktır sevdadır içinde bu sevda olmadan tezahürü gayrı mümkündür.
Doğrusunu diyorsun ağrına gidiyor ya kardeşim şurada şurada eksik var dediğinde anında polemiğe hazırdır zira onları görecek şiir gözü yok,bir çok kişi bilirim bir iki ders aldıktan sonra kemalata erdim intibaı ile ders vermeye bile kalkıyor vay şiirin başına gelenler.
Halisane şiir yazmaya çalışanlar ve kendini geliştirmeye çalışanlar bundan müstesnadır,şiir okur yazmaya çalışırlar ha birde üç beş devrik kelime ile dev şair rüyalarına dalan varya onlardır kaybedenler.
Buralarda yüzlerce yorumları dahi olssa Edebi cenahta zerre nisbetinde değeri yoktur . Eğer ki kendilerini yarının şiirlerini yazmak için hazırlamıyorlarsa ve yazmaya çalışmıyorlarsa yazık geçen zamanlarına .Yorum yap yoruma geleyim mantığı sakat bir mantık ha bazen şu da var onların bazıları aslında sayfana geldim seni okudum babında bir haber gibi de düşünülebilir bunlarda var mı , var .
Ama aslolan şiirlerin okunması burada ve güzele daha güzele birlikte gidebilmek, ben elimde baston bu yolda yürüyorum yolun sonuna varır mıyım bilmem varanlara merhaba.
Hasbelkader bunlar bir iki böcek kurdelacıkda alınca aslında şevkleri artmıyor vay ben neymişim onlarca ustanın arasından sıyrılarak buraya çıktım duygusuna kapılıyor ve kimseyi tanımak istemiyor halbuki onların bir çoğu sadece teşvik etmek için verilen samimi gayretlerdir.
Aklıma gelen güzel bir misal anlatayım bu konuya ışık tutar gibi bir olay.
Zamanın birinde bir bakırcı ustasına yanında 12-13 yaşlarında bir çocukla yaşlıca bir kadın gelir ve ustaya derki;
"Usta ben yaşlı ve dul bir kadınım yanımdaki çocuktan başka kimim kimsem sevabına bunu yanına alsanda meslek öğretsen hem eve üç beş kuruş gelir hemde çocuk meslek öğrenerek sana hayır dua eder olur mu?.Bakırcı ustası kadının bu hâline üzülür ve " olur hanım der ne olacak sevaptır,sabah gelsin işbaşı yapsın çalışsın"..
Çocuk bir gün işe gelir iki gün işe gelir üçüncü gün gelmez,ortada yoktur .Ustayı alır bir telaş malumya yetimin kimi kimsesi yoktur acaba aç mıdır susuz mudur neyi vardır bilemez akşamı zor eder,Sabah olu çocuk yine yoktur iyice sıkıntı basar kadıncağızın tarifine göre gider o semtte o adresi aramaya başlar.Sonunda adresi bulur kapıyı çalar içerden o kadıncağız çıkar . Usta sorar"Hanım hayırdır bizim çırak iki gündür gelmiyor bir şey mi oldu malum kiminiz kimseniz yoktu ben ustası olarak akraba hükmündeyim niye gelmedi çocuk?"
Kadın ustaya bakarak derki;"Hay Allah senden razı olsun usta senin çırak usta oldu sokaklarda tencere tava kalaylıyor".
Usta olduğu yerde donar kalır.Yahu der bu ne zaman çıraklığı bitirdide usta oldu ve sinirle çıkar gider...
Yazıyı okuyunca aklıma bu olay geldi varsın hisessi olan hissesini alsın.
Bu arada yazınıda sabote etmiş durumdayım ))) Eyvallah ağa can faideli bir yazı meydana gelmiş tebrikler
selamlarımla
Makberî -Ahmet Akkoyun tarafından 5/8/2009 11:43:01 AM zamanında düzenlenmiştir.
şiir yorumu borç gibi görünüyor
yapıldıysa ille geri verilmeli
okusa da okumasa da farketmez önemli olan bir iki güzel söz
yazınıza katılmamak elbette mümkün değil
burada gerçekten çok iyi şairler var
hayranlıkla okunacak şiirleri var
hece merakımı buradaki bir şaire borçluyum onun şiirlerini okuya okuya aşka geldim diyebilirim
teşekkür ediyorum duygularınızı paylaştığınız için
çok kişinin bundan şikayeti var ama dile getirmekte çekimser kalınıyor.
aynen katılıyorum.bir de şu var şiire ya da yazıya çok yorum gelse ne olur gelmese ne.
insanların şiirdeki göze takılan hatalarını görüp uyarınca bir ton laf işitiyorsunuz,aysıca bir de kendi yazdıkalrına bak diye de ukalaca azarlanıyorsunuz.şahsen iyi şiir yazamıyor olabilirim ama çok çok iyi bir okuyucuyumdur.göze takılanı görürüm.ona göre yorum yapmaya çalışırım elimden geldiğince ve şevk kırmadan.ama artık vaz geçtim.ben de yüreğine sağlık harika olmuş diyorum.çünkü usandım laf işitmekten.
ayrıca bu sitede yazılar bölümü malesefki pek az okunuyor.bu da üzücü.oysa çok değerli yazılar çıkıyor da hergün.
ben de herkes gibi katılıyorum yazınıza.ve günün yazısı olsun herkes payına düşeni alsın diye de 10 puan veriyorum.
selamlar
Değerli kardeşim,
17 yaşımdan beri yazıyorum ancak hala şair olamadım.Sadece amatörce yazıyorum.Kolay değil şairim demek.İşte onu hala diyemiyorum daha çokkk yol katetmeliyim tabi ömrüm vefa ederse.Sadece yürek sesimdir şiirlerim.Yazınıza harfiyen katılıyorum ve onaylıyorum.Farkındayız biz bunların hepsinin değerli kardeşim.Varolsun yüreğiniz.
Saygılarımla
Bahar
degerli sair dostum, gardasim,
siir adina duygularini karalayan ama sair olabilmesi icin yillar alacak calisma icinde olan birisi olarak yazinin altina imazami koyuyorum...
Yalniz sunuda dusunmek gerekir; binlerce siir adina birseyler karalayanlarin arasindan pise pise cok egerli sairler cikacak diyerek, cok yorum yazilan siirlerin cok iyi siir oldugu anlamina gelmedigini hemen hemen herkes biliyor bunu... yazinda belirmisin; ahbap cavus iliskisi vs...
Saygilar ustadim...
Sn.Ozanilo tuttuğunuz ayna da görünen ki ben kesinlikle şair sıfatını ismimin yanına koymadım koyamam bu gerçeğin ışığında yorumlarım duyguya yani ne serbest ne hece tam vakıf olabildiğim alanlar değil her ne kadar edebiyat mezunu olsamda,teknik bilgiler teorik,ayak,kafiye,redif,hece ölçüsü ,imge,edebiyattaki şiirdeki anlamlarını bilirim ama bu şiir yazdığım şair olduğum manasına asla gelmez.Bu nedenledirki yorumlarımda duygu vardır duyguya yapılandır.Yönlendirici,bilgilendirici,eğitici yorumları usta şairlerin yapmasını vurgulamışımdır yorumlarken.Bu acemiliğimle bile bazı sayfalarda yapılan bazı yorumlar gülümsetir beni ki sizin gibi usta şairlerin ne düşündüğü yazınızda açıklanmış.Kendi adıma tespit ettiğim kalemi de kelamı da usta olanları takipteyim,şair olmak adına değil şiir okumak adına bu bile benim için keyif,keyif olduğu kadarda kazanım.
Saygılarımla....
o kadar çok eser yayınlanıyor ki, hepsini okumamız mümkün olmuyor, seçemiyoruz içlerinden... ve hangisi denk geldiyse okuyor, bari yorum yapayım diyoruz, halbuki okumak gerek, sindirmek gerek... bu halkaya dahil olmak gerek ki yamuk açılmayalım... yazınız için emeğinize sağlık...