- 1728 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İşitme Engelli Muhtarın Başarı Sırları
Türkiye’nin ilk ve tek işitme engelli Muhtarı Sayın Mehmet Ali Yeniçeri ile yapmış olduğumuz röportajı sunmaktayız
SORU- Sayın Mehmet Ali bey, bizlere kısaca kendinizi tanıtır mısınız ?
M.ALİ YENİÇERİ- 1972 yılında Erzincan’da doğdum.5 yaşında Kuran okumaya başladım. 6 yaşında da ilkokula başladım. Üzümlü İlçesi Merkez İlkokulu 3. sınıfa kadar öğrenimimi devam ettirdim. 1981 Yılı Nisan ayında yakalandığım Menenjit Hastalığından dolayı işitme gücümü tamamen kaybettim. Daha sonra Sivas İşitme Engelliler Okulu Hazırlık sınıfına kaydoldum. Teneffüslerde sınıf sınıf dolaşarak tahtalardaki yazıları okumaktaydım. Hazırlık sınıfında iki ay eğitim gördükten sonra okul idaresince beni yükseltme sınavına aldılar. Bu sınavda başarı göstererek 5. sınıfa geçtim. Böylece 7 yıl eğitim veren okulu 2 senede tamamladım. Bu okulda engelliler arsında yapılan bilgi yarışmasında Türkiye 1. si oldum. Milli Eğitim Bakanlığınca bu yarışmada 1. olana arsa verilmekteydi Ankara’da. Ailem kabul etmedi Daha Sonra Ankara Sanat Ortaokulunu kazanarak orta tahsilimi 1987 yılında tamamladım.Ekonomik nedenlerle liseye gidemedim. Ama okuma azmimi bırakmayarak lise tahsilimi Açık Öğretim Lisesinde tamamlamış bulunmaktayım.1990 senesinde iş hayatıma Şanlıurfa GAP’ta başladım. 1993 yılında GAP’ta bir bölüm işlerin tamamlanmasıyla ayrıldım. Baba mesleği olan Tarım ve Hayvancılık İşleri için kendime traktör alarak tarım sektöründe ilerlemeler göstermiş olup, 2003 yılında evliliğimi de tamamlamış olup 1 çocuk babasıyım.1999 yerel seçimlerinde Erzincan Üzümlü İlçesi Fatih Mahallesi muhtarı seçildi ve 2004 yılında yapılan seçimlerde de yeniden muhtar seçildim .”Yarınlar Umut Olsun “ adlı birde kitabım bulunmaktadır. 29 Mart.2009 da 6 rakibi içerisinde , en yakın rakibine 125 oy fark atarak geçerli olan 499 oyun 199 unu alarak yeniden 3. kere muhtar olmuştur.
YORUMU- Azimle okuyan sadece Liseyi değil Üniversiteyi de okuyarak hayata başkalarına yük olan değil, başkalarını aydınlatan başkalarına faydalı olan insan olma yolunda emin adımlarla ilerler.
SORU- Bugüne kadar olan başarınızı neye borçlusunuz Mehmet Ali Bey?
M. ALİ YENİÇERİ- Benim bugüne gelişim eğitimimi tamamlamam ve gelişmiş insanların gösterdiği yoldur.
YORUMU- Azmederek , eğitimi tamamlayarak ve azimli insanları örnek alarak her zaman iyiye gitmek insana başarı kapılarını açar her zaman
SORU- Mehmet Ali Bey , engelli olmanıza rağmen bugüne kadar ne gibi başarılar elde ettiniz
M.ALİ YENİÇERİ- 1998 yılında Erzincan’da kurmuş olduğum İşitme Engelliler Koruma ve Geliştirme Derneği”ndeki üstün başarılarımla Erzincan kamuoyunun dikkatini çekmiş bulunmaktayım.Bu başarılarımla ilçe halkının isteği üzerine muhtarlığa aday oldum.Böylece Türkiye’nin ilk işitme engelli muhtarı olmuş oldum.Benim engelli olmam halk arasında anlaşma ve kaynaşmada hiç sorun yapmamıştır.Çünkü ben dudaktan okuma yeteneğine sahip bulunmaktayım. 24 saat cep telefonumu halkın hizmetine açık tutmakta olup,evime gelen her insana misafirperverlik göstererek , sorunlarını kaleme almaktayım.Ramazan ayında mahallemdeki fakirlere yardımlarda bulunmakta olup, onlarla iftar açmaktayım. Bu çalışmalar sonucu Üzümlü Kaymakamlığınca TAKDİRNAME ile ödüllendirildim. 7 Mayıs 2004 te de Türk Alman Dostluk Vakfınca Yılın Muhtarı seçilerek Tübitak’ ta düzenlenen törenle uluslar arası ödül almış bulunmaktayım.
YORUMU – işime engelliler ve halk isterse işte hem işitme engelli insan hem de Halk faydalı çıkmaktadır. İşitme engellilerin böyle üretici olması için M.Ali YENİÇERİ gibi çalışkan de dost canlısı işitme engellilerin desteklenmesi lazım.
SORU- İşitme engelli başarılı insan olarak bugüne kadar toplumdan ne gibi tepkiler aldınız M. Ali Kardeşim ?
M ALİ YENİÇERİ- İşitme engelli olarak toplum içinde 24 yıldır işitme engelli halimle bu kaderi paylaşmaktayım. Hiç kimseden bir tepki görmedim. Ama benim işlerimin yoğunluğu nedeni ile üst kuruluşlardan gelen teklifleri geri çevirdim.
YORUMU – Doğru olan da işime engelli olsun olmasın başarılı olan insanların desteklenerek başarılı olmayan insanların ise uyarılarak daha iyiye doğru gitmesine çalışmak olmalı insanların tutumu toplumda.
SORU- İşitme engelliler daha güzel eğitim alsalar hayatta daha mı başarılı olurlar sizce M Ali Bey ?
M ALİ YENİÇERİ- İşitme engelliler özel eğitime muhtaç olduğundan bence başarı ortalamaları yüzde 3 olmaktadır. Bazı illerde engelli çocuğun aileleri engelliler lisesine ve yüksek okula göndermediği için sağlamlar arasında eğitim görmektedirler. Bu eğitim başarıyı yükseltmemektedir. Nedeni de Bu sınıftaki öğrenciler arasında bir veya iki engelli anlatılanların hiç farkında olamamaktadır. Engellilerin kitap okuma oranı yüzde 1 gibi görünmektedir.Aldığı kitabın sayfalarını çevirerek okumadan bırakmaktadırlar.
YORUMU – İnsan engelliler okulunda da olsa sağlamlar arsında da olsa okumayı çok severse ve faydalı güzel kitapları okumayı severse, kitap okumakta seçici olursa o zaman hayat onlara daha kolay olur.Ama okumayı sevmeyen insan güzel okullar tamamlasa da sosyal ve kültürel alanda her zaman geri kalmaktadır.
SORU- İşitme engellilerin istihdamı konusunda ne gibi sorunlar var sizce bunlar nasıl aşılabilir M Ali bey ?
M ALİ YENİÇERİ- Bugün ki iş kanununa göre işitme engellilerin ayrı ortamda sınava alınması daha faydalı olacaktır. Ama yapılan sınavda yeterince puan alamamaktalar. Konuşmalarının düzgün olmamasından veyahut hiç olmamasından dolayı cümlelere yeterince anlama verememektedirler.
YORUMU- Bütün bunlara rağmen engellilerin durumlarına göre , iş verilmesi ve iş yaşantılarında da verimli olabilmeleri için mutlaka işitme engellilerin motive edilmesi ve ufak tefek hatalarının görmemezlikten gelinmesi onların başarıya gitmesine sebep olacaktır.
SORU- İşitme engelliler evlilik konusunda ne gibi sorunlar yaşamaktalar Bu sorunlar nasıl aşılabilir sizce ?
M ALİ YENİÇERİ – Evlilik konusunda ise engelliler tam olarak sorunlarını bir masaya oturarak halledemediklerinden dolayı gelecekte bir grup sorunlar doğmaktadır. Çünkü insan yüreğindeki sevginin farkını kimse bilemez.Evlilikte işsizlik gene ön sırada. İşitme engellilerin evlenmelerinin önünde işsizlik bulunmakta. Toplumuzda işsizler her şeyi bir taraf bırakmış sevdiği kızı ya da evliliği düşünmekte.Ama geleceklerinin farkındalar mı acaba? Sorusunu yöneltecek olursak buna cevap verebilecekler mi? Çünkü mutluluk para ile alınıp satılan bir nesne değil.
YORUMU- Engeliler de mutlu evlilik istemekteyseler öncelikle iyi gelir getiren işlerinin olmasına dikkat etmeleri, sonra evliliklerine bakmaları gerekmektedir. Artık iki gönül bir olursa da iyi iş olmadan samanlık seyran olmamakta.
SORU- Sivil toplum örgütleri ani engellilere yardım etmek amacıyla kurulan derneklerin engellilerin gelişimine ne gibi katkıları olabilir?
M ALİ YENİÇERİ- Sivil toplum örgütlerinin derneklere pek bakış açısı yoktur. Dernekler engellilerin haklarını koruyup onlara yol göstererek hizmet vermekte ve gelişmelerini sağlamaktadırlar. Ama her sağlam insanda kendini bir engelli gibi hissederlerse o zaman engellilerin hayatta yaşadıkları zorlukların farkına varmış olurlar .
YORUMU- İşitme engellilere toplumumuz muhtar olma, Belediye Başkanı olma işte yükselme fırsatı vererek onların gelişmesine destek olurlarsa engellilerde çok çalışarak topluma yük olmaktan ziyade onlara yol gösteren, ibret almalarını sağlayan ışıklar olmaya devam edeceklerdir.
TURAN YALÇIN-TOKAT
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.