BİT YENİĞİ
Lâkaplar
Bizde ne lâkaplar var, siz bilmezsiniz!
Yurdum insanının, bizim yöreye ait olanlarının dimağından çıkmış, ne cevherler vardır. Lâkaplara şaşar kalırsınız. Hele anlatılan duruma cuk oturan müstehcen atasözlerini duyduğunuzda, küçük dilinizi yutarsınız.
İkincisini bir kenara bırakıp ilkine dönelim; lâkaplara. Bir kaçını söyleyeyim.
“Ölü bit kabuğu”. Kime mi derler? Çelimsiz, zayıf, güçsüz, ufak tefek birini gördüler mi hemen yakıştırırlar.
“Dudu Bacı” (Bunun birde ayıp şekli var ama onu yazamam!). Evde her şeye karışan, hanımların yapması gereken ev işlerini yapan erkeğe, böyle derler. (çocuk, büyük fark etmez.)
“At ürküten” ; uzun, boylu poslu, heybetli, etrafındakilerin çekindiği kadına derler bunu (Biraz olumsuz anlamı vardır. Bu lakap pek sevilmeyenlere takılır.)
“Sümüklü”. Adı üstünde, açıklamaya gerek yok!
“Yerden yığma”. Kısa boylu birine, özellikle hakaretvâri söylenir.
“Çıt-çıt bacı”; çok narin, zayıf, kırılacak gibi ince olana…
“Urum Sıfatlı”: Suratsız, merhametsiz, kötü, sevilmeyen kişiye.
“Hel-hel akıllı”; herkesin dediğine kanıp, dolduruşa gelen, ona göre hareket edene.
“Voyvoda”; tembel, evde iş yapmayan, sabahtan akşama kadar TV seyreden kıza takılan lâkap.
“Kabir kazması”; sülalece kızılan, sevilmeyen ama herkesin çekindiği kadına…
“Baykuş”: Sabah akşam balkonda oturup geleni gideni dikizleyen, mahallede olan biten her şeyden haberi olan kadına…
“Sese”: Beceriksiz, yavaş, bir şeye yetişemeyen.
“Süflü”;Her yere geç kalan,yavaş, evden herkesten sonra çıkan kişiye bu lâkap takılıyor.
“Çilli kır-kır”: Çilli birine, kavga sonucu takılmış lakap.
“Paşa”; çocukların babaya taktıkları, sonra babayı tanıyan herkese yayılıp kullanılmaya başlayan bir lâkap.
Daha pek çok (ve de komik) lakap var. Ama uzatıp sıkıcı olmayayım. Dikkat edilirse lakaplarda genellikle bir hakaret iması seziliyor. Zaten lakap takmak da biraz insanlara hakaret etmeye çalışmak değil mi?
Eminim sizin oralarda da bunun gibi pek çok lakap vardır.
Bir şey fark ettiniz mi? Bahsettiğim lakaplar daha çok kadınlara takılıyor. Var, bu işin içinde bir “bit yeniği”!
YORUMLAR
Güzel yazı olmuş kutlarım.
Belden aşağı deyimlerimiz boldur fakat cuk yerinde sözlerir ama maalesef pek yazılmaz.
Lakaplarda ilginçtir
<<yer mantarı>> mesela kısa boyluya denir.
<<kılink>> çok zayıfa denir
<<kıl>> çok titiz kişiye denir
<<kıl kuyruk>> da derler
<<ekmek kurutmaz>> tembel ve müsrif aç gözlüye derler
Efendi veya hanım lakabını alanlarda vardır ama sayıları çok az