- 1108 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
"Dil,fedakarlık ister" mi?
Bu bütün öğrenim boyunca çok duyduğum bir sözdü:
"Dil,fedakarlık ister."
İlk yıllarda,pek anlamamış,hatta"ne var bunda,işte okuyup,yazıyoruz"diye de düşünmüşümdür.
Oysa yaşadıkça, gerçekten,dilin fedakarlık istediğini hem duyacak,hem de görecektim:
2005 yılında Kubbealtı Lügatı diye yeni bir sözlük piyasaya çıktı.96 bin kelime ve deyimi bünyesinde barındıran bu sözlük çalışmaları 1971’de başlamış ve 2005’te bitirilmişti.Tam 35 yıl çalışılarak ve de 400 yazarın bine yakın eseri taranarak.Bu fedakarlık değil mi sizce de?
Ya da şuna ne dersiniz?
A.Baki Gölpınarlı’nın bir Acem atasözü olan"Şimdi düğün geçti,yüz bardak bir ekmeğe"sözünün neden ve hangi durumda söylendiğini kaç yıl araştırdığını biliyor muyuz?
Ya da İngilizlerin ünlü Oxford sözlüğünün-Ki 414.825 kelime,deyim ve tanımı kapsamaktadır-kaç yılda hazırlandığından haberdar mıyınız?
Bunlara cevap yazınız.
Tartışalım ve buradan da başka bir konuya geçiş yapalım.Yoksa amacım kimsenin bilgisini ölçmek veya sınamak değildir.
CEVAPLA İLGİLİ AÇIKLAMA DA EKLENMİŞTİR.
Evet."Kalıcı"olmak için gerçekten fedakar olmak gerekiyor.
PASTEUR,laboratuvara girdiğinde 90 gün dış dünyayla bağını kesiyormuş.Konsantrasyonum bozulur diye...
A.Baki Gölpınarlı,bir sözün peşinde 15 yıl gezmiş,en sonunda Milli Kütüphanedeki kaynakta esasını bulmuş.
İngilizler de Oxford sözlüğünü 1857’de hazırlamağa başlıyorlar ve 1927’de tamamlanıyor.Yani tam 70 yıl...
Dolayısıyla amaç "popüler"olmak değil-saman alevi gibi-kalıcı izler bırakmak için çaba göstermektir bence.Bu da ancak"fedakarlık"yapanlara kısmet olur diye düşünüyorum.Özü bu yazının işte.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.