KOŞUN YANGIN VAR
Ağustos sıcağı.Esmeyen imbatsız bir İzmir’le duygularım karşı karşıya.Kordon’un lağım kokan denizi,imbat rüzgarı esmediğinden midir nedir bugün lağım kokmuyor şansıma.Buram buram terler içersinde kalmışım.Bu vaziyette Kordon’u gezmek insana zevk vermiyor.Barlardan gelen çılgın müzik sesleri ortalığı inletiyor.Bir yandan Mazda ve
BMV ‘leriyle kordonda ağır ağır turlayan saçları jöleli ve elektrikli ana baba parası yiyen gençler,ne idüğü anlaşılmaz kendi dünyalarına hitap eden müziklerin ekolayzerini sonuna kadar açmış,sağı solu rahatsız ederim düşüncesinden uzak bir yaşam sürdürmekteler kendilerince.Bu arada sağdan soldan gelip geçen mini etekli, vermuda şortlu kızlara tacizde bulunurken ve de bendeniz bu sahneye seyirci kalırken aniden anlayamadığım bir şeyler oldu.Kordon’un kapkara denizi birden sarı,yeşil ve kızıl karışımıyla aydınlık bir renge büründü.Yangın alevleri kısa sürede tüm kordonu kapladı.Sonra denize vurdu ve yayıldı.Deniz azıcık kıpırdar gibi bir hal aldı.Harlayan ateşle beraber duyulan çığlıklar şarkı nağmelerine karışarak şimdiye dek eşi benzerine rastlanmamış bir koro oluşturmakta,türünün en güzel örneklerini bizlere sunmaktaydı keyifle.
Şu an gözümün önüne bir ucu Konak,bir ucuysa Karşıyaka’ya uzanan bir şehir,İzmir gelip hayallerimi zorluyor.
Alevler içersinde türünün en güzel örneklerini bizlere beleşten sergileyen canlı cansız,kanlı kansız her şey var bu alemde.
Travestilerden tutun da,transseksüeller,eşcinseller,lezbiyenler,kulamparalar ve de geçimini para karşılığı yapan kayıt dışı sırf kendine çalışan fahişeler barlardan kendilerini dışarı atıyorlar.Öte yandan akşam ezanını nağmeli okuyan Alsancak camii müezzini,sosyetenin rüküşlü yaşlı kadınlarının parayla tutmuş oldukları Ağrılı ya da Mardinli genç delikanlılarıyla loş odalarında şehvetle seks yaparken birden orgazm olmalarını engellerken ömrünce asla duymayacağı sinkâflı sözlere maruz kalacaktı.
Henüz bıyıkları yeni terlemiş,ilk cinsel deneyimlerini köyündeki sürmelide yaşamış,sonra toprak ağasından kurtulup kendini büyük şehrin acımasızlığına atmış köy delikanlısı bu kez deneyimini kendi hemcinsinde yapmaya kararlı ,zampara arkadaşlarının onca nazına katlandıktan sonra adres alıp kendini Alsancak’taki bu dar ve loş odaya atmıştı.Denize bakan bu evdin loş odasında karanlıkta çürük dişleri belli olmayan,rüküş ve ucuz boyalarla sıratını sıvamış kırklık fahişeyle izdivaca bulunan ve yaz sıcağında sürtünmenin vermiş olduğu terden vıcık vıcık olmuş bedenden sızan terler ucuz kokuyla bulaşmış ve ağırca kokmaktaydı.Eğer eserse imbatın serinliği içeri dolsun diye açık bırakılan pencereden yangının alevleri bir anda odayı sardı.
Kendi gibi köyünü beğenmeyip İstanbul gibi olmasa da,İzmir’de de belki birkaç mahallede taşı toprağı altın bulunur ümidiyle izlediği ucuz yerli filmlerde seyrettiği neon ışıklarına kapılarak gelen kapıcı Seyfi’nin şu anda dışarı fırlayıp feryat figan etmesi ve diğerlerinin arasına karışması kaderin bir cilvesi değil de neydi peki?
Şehir hengameye dönüşüyor birden.Müşterileriyle izdivaç yaşayan,kendini kadınlara benzetme yarışına sokan travesti Yaşar ile bir geceliğine hovardalığa çıkmış,henüz yalan söyleme mekanizmasını becerememiş genç delikanlı Osman ,parası yetmeyince mecbur kalmış,kendini dönme Yaşar’ın koynuna atmış,kardeş kardeş geçiniyorlardı.
Öte yandan vesikasız çalışan,aşk yaptığı müşterileriyle henüz evi basılmayan Melahat ve düğünden düğüne bir hengamedir koşup göbek atan “al sana bir göbek ver bana bir bebek asla demeyen köçek Gülfidan sarhoşlardan topladığı bahşişlerle evin yolunu tutmuşken neden bu akşam bir araya gelme telaşını sürdürüyorlardı ki!
Kordon gecelerinde amaçları yanlarında getirdikleri kızlara bolca içki içirip sarhoş ettikten sonra ona sahip olmayı düşünen sözde delikanlılar ve evdeki karılarına :”Lanet olsun bugün de iş toplantısı var karıcığım.Eve geç geleceğim.Yemeğe beni beklemeyin.”diyen sahtekar kocalar felekten bir gece çalma pahasına yanlarında getirdiği karılarla eğlenip sonra da izdivaca hazırlanıyordu.Aynı mekanı paylaşan,notalı şarkılar söylemeye gayret gösteren ,bir gün ben de Sezen Aksu gibi olur muyum hayalleri kuran genç ve güzel konservatuarda okuyan şarkıcı ünlü bir müzik yapımcısı,organizatör tarafından keşfedilmeyi bekliyordu kuşkusuz.Biraz sonra olacaklardan habersiz bu kız ya tehlikenin farkında değildi,ya da kendini adına kader diye söz ettiren şeyin kollarına bırakıveriyordu.
O esnada bir elinde tef,öbür elinde sopa ve boynuna geçirdiği iple boz ayıyla çıplak ayaklarıyla ve pantolonuna kemerden ziyade ipi yakıştıran Çamur Şevket, kordonda başıboş dolaşan insanların ilgi odağı olmuş,köşeli kasketini hoyratça yana atmış olarak ayısına kızgın sac üzerinde işkenceyle öğrettiği ve artık karıların hamama gitmediği;”kocakarılar hamamda nasıl bayılır göster oğlum!“gibi geleneksel versiyonla yine de insanları başına toplayıp ayının sırtından para kazanmayı başarabiliyordu.
Ramazan ayında kimsenin olurunu almadan “ dambur dumbur ”davul çalan davulcu Hasan gece yarısı şehvete gelip aşk yapan eşlerin zevkine ederek türlü sitem ve sinkâflı sözlere maruz kalıyordu.
Yangın gittikçe yayılıyor,içersine totocular,altılı ganyancılar,karaborsacıları cayır cayır cehennem alevi gibi yakıyordu.Toplumu haybeden para kazanma alışkanlığına iten,kumara alıştıran kazı kazancılar ve de milli piyangocular da bu alem içersinde nasibini almaktaydı.Yangın o kadar ilerliyor ve çevreye rahatsızlık veriyordu ki,çöp bidonlarına pervasızca atılan içi dolu çöp olan naylon poşetler ve pet şişelerin yanarak çıkardığı zehirli gaz insanlara soluk aldırmıyor,teker teker ölmelerine sebep oluyordu.Allah’ım!Sana şükürler olsun.Cehennem dediğin şey bu olsa gerek.Bana bunu gösterme lütfünde bulundun ya!Artık ölsem de gam yemem bundan sonra.Yalnız aklıma takılan şuydu:Bunca yanan günahkarlar arasında neden ben yoktum?Neden bu cehennem denilen çemberin dışında seyirci kalıyordum ki?Onca işlediğim günahlardan arındım mı?Yoksa bunları bana ibreti alem diye mi sunuyorsun?Ya da bunları önümüze getirip sunan kader,neden kendini sorgulama gayretinde bulunmuyordu?Sorular…Sorular…
Tüm bu çelişkileri düşünürken ansızın Suziki marka bir minibüsün kapıları sonuna kadar açıldı.Omuzlarına profesyonel Sonny marka kameralarla yangın yerine adeta koşarcasına çekime giden hippi kılıklı kameraman herif ve kendine özgü güven,asalet ve de kibirle yangının içersine adeta dalan sarışın güzel sunucu ve tiyatro oyuncusu Nurseli
İdiz ’e benzetmeye çalışan yeni yetme bir kız elinde tuttuğu mikrofonla olay yerinde röportaja gidiyordu.
Kameraman olay yerine vardıklarında o korkunç manzarayla karşılaştılar.
Yangının ortasına vardıklarında her taraflarına salyalar şeklinde yapışan alevlerle yananlar hep birlikte birbirlerine sıkı sıkı sarılmışlar Nazım Hikmet’in o ünlü dizelerini koro halinde söylemekteydi;”Sen yanmazsan,ben yanmazsam nasıl çıkar karanlıklar aydınlığa?”Derken yanan naylon poşetlerin salyaları “sıcağı sıcağına” ekibinin paçalarına yapışıyor,peşlerini bırakmıyor.Onları da sarıp sarmalamaya,çember içersine almaya çalışmakta.Kameramanlar can telaşından omuzlarındaki kameraları atıp kaçmaya gayret ediyorlar hemen.Kendini Nurseli
İdiz ’e benzetmeye çalışan sunucu kız,belki de solaryumla onca para verip bronzlaşmasına gerek kalmayacaktı az sonra.
Ansızın olay yerine ansızın Mitsubishi marka bir minibüs daha geldi.Bunlar da “Yakın Takip ”ekibiydi.Aceleci bir tavırla kendini işine vermiş,başka şey düşünmediği her halinden belli bir sarışın bayan daha indi.Arkasından kameramanlar tabii ki de.Elindeki mikrofonla yanan insanlarla röportaj yapmaya giden sunucu sarışın kız,belki inanmayacaksınız ama Nurseli İdiz ’e o kadar çok benziyordu ki!Kameramanlar oracıkta cayır cayır yanan ve bağıran insanları görüntüye alıyordu.Olay yerine gelen polislerde çekim rahat olsun diye yangın yerine koşup gelen halkı engelliyordu.Hoş yapacak bir şey de yoktu ya.İtfaiye bile söndüremezdi bu yangını.Çekimi yapan ekip,yanmaktan kapkara olan kendi meslektaşlarını zor seçti o an,ama yapacak bir şey yoktu.Doğanın kanunu buydu kendine göre.
Derken gece boyu diğer TV kanalları olay yerine koştular.Bir yanan diğerini çekime alıyor,böylelikle halka doğrudan ve güvenilir canlı yayın haberleri sunuyorlardı.
Onlar kendilerini, ciddi ciddi işlerine vermişken,bense Ağustos sıcağında buram buram terlemiş olarak esmeyen imbatsız Kordon’dan bir an önce ayrılmak,oradan uzaklaşmak için adımlarımı gelmiş olduğum yöne doğru hızlandırdım.Yürürken Nazım’ın o ünlü dizelerini şöyle değiştirmek geldi içimden :”Şu yanmazsa bu yanmazsa,onlar yanmazsa nasıl çıkar karanlıklar.Söyle be Nazım?Haksız mıyım?”
Metin İmer /İzmir
--------------------------------------------------------------------------------
YORUMLAR
yüreğine kalemine sağlık
YAZMAK SANA YAKIŞIYOR
BUDA BENDEN OLSUN
TARİHÇİ SÜLEYMAN
Gönül soframda var...Beklerim
Otuzbeş yaşlarında,saçı sakalı uzamış ve ağarmış,
sıska,zayıf birisiydi.Bizim köyün terkedilmiş,çatısı akan
suyu akmayan,elektiriği olmayan,yıkık harabe halindeki
bir binasında yaşıyordu.İlginç bir kişiliği,mükemmel bir
hafızası vardı.Bütün sayısal işlemleri,aklından hesap ma-
kinasından önce yapabiliyor,tarihte yaşanmış bütün önem-
li olayları,savaşları,depremleri,felaketleri günleri ile söyli-
yabiliyordu.Hatta ve hatta gelecekteki önemli günlerin,bay-
ramların hangi güne rastlıyacağını bile biliyordu.Köyün yaş-
lıları ona TARİHÇİ SÜLAYMAN adını takmışlardı.Gerçek-
tende o yaşayan canlı bir tarihti.O varken ansiklopedilere,
internete,hesap makinalarına gerek yoktu.Bizim köyün ca-
hil gençleri,çocukları ona daha bir acımasız davranmışlar
ve ona DELİ SÜLEYMAN adını takmışlardı...
Amma,
Bana göre SÜLAYMAN,üstün zekalı bir DAHİYDİ
Köyde birinci derecede yakınımız,akrabamız olmaması-
na,kalmamasına rağmen sırf onu görmek,onunla sohbet
edebilmek,onun erzağını,bir takım ihtiyaçlarını giderebilmek
için sık,sık köye gitmeye başlamıştım.
Zira,
TARİHÇİ SÜLEYMAN mükemmel bir şiir yorumcusuydu
ve bütün ünlü şairlerin şiirlerini ezbeer biliyordu.Hele,hele
büyük ÜSTAD,NECİP FAZIL IN SAKARYA şiirini onun yo-
rumuyla dinlemek,bana tanımı mümkün olamıyacak kadar
bir bir haz ve mutlulık veriyordu.SAKARYA şiirini onun yoru-
muyla kaç kere dinlediğimi unuttum bile....Beş,on,elli belki-
de yüz kere...
Şaşılacak şeydi...Benim otuz yılda yazdığım,defalarca
okuduğum halde bir tekini bile ezberliyemediğim,beş şiir
kitabında topladığım,kendisine hediye ettiğim kitaplarımdaki
tüm şiirlerimi TARİHÇİ SÜLAYMAN bir haftada ezberlemiş,
HARDDİSİKİNE almıştı bile.Onun yorumuyla insanın kendi
şiirini dinlemesi,mtluluk gurur verici bir olaydı.
Yaz yaklaşıyordu.Tatile çıkmadan önce hem TARİHÇİ
SÜLAYMAN IN ihtiyaçlarını gidermek,hemde onunla sohbet
etmek için,onun eşsiz yorumuyla kendi şiirlerimi dinlemek
için köye gitmiştim.Arabamı virane evin önünde park ettik-
ten sonra,bağajdaki poşetleri elime alıp tam kilitsiz kapıyı
aralıyacaktımki,BİR ÇOCUK
- AĞBİ DELİ SÜLAYMAN ÖLDÜ.HABERİN YOK MU?
dedi.İçim CIZZ ediverdi.Elimdeki poşetler yere düştü.
Hınzır çocuk bir ölüm haberi böylemi verilirdi.Sanki başımdan
aşağıya doğru kaynar sular dökülmüştü.Çocuğa hiç bir şey
söylemeden,emin olmak için evin kapısını araladım.
TARİHÇİ SÜLAYMAN gerçektende evde yoktu.Çocuğun
söyleiği doğru olmalıydı.Amma doğru olmaması için bildiğim
tüm duaları okumaya başlamıştım.Gözlerim yerdeki hasırın
üzerindeki benim son çıkardığım KARABORSA SEVGİ adlı
şiir kitabına takıldı.Garibim demekki en son benim şiirlerimi
okuyarak ölmüştü diye düşünüyordumki,kitabın yanındaki,
sayfaları yırtık,pırtık bir deftere gözüm ilişti.Defteri elime aldım.
Orta yerinde kurşun bir kalem duruyordu.Kalemde TARİHÇİ
SÜLAYMAN IN adeta ellerinin,yüreğinin sıcaklığını hissettim.
Bir hüzün çöktü üstüme.Ağlamamak için direniyordum...
TARİHÇİ SÜLEYMAN IN yazdıklarını okumaya başladım.
Aman ALLAHIM neydi bu güzellikler...ÖZLÜ VE GÜZEL SÖZ-
LER,HADİSLER...En son sayfadan başa doğru,
-KRAL OLUP PARAMI DİLENCİ GİBİ HARCAMAKTANSA,
DİLENCİ OLUP,PARAMI KRAL GİBİ HARCAMAYI TERCİH
EDERİM
-PARANI VER,GÖNLÜNÜ VER,CANINI VER AMA SIRRINI
VERME
-İŞİNİ BEĞEN,AŞINI BEĞEN,EŞİNİ BEĞEN AMA KENDİNİ
BEĞENME
-DAVET ET,HAYRET ET,İKRAM ET,AFFET AMA İHANET
ETME
-ZENGİNLİK MAL ÇOKLUĞUNDAN OLMAZ,HAKİKİ ZENGİN-
LİK,ANCAK GÖNÜL ZENGİNLİĞİDİR
-MAL CİMRİ,SİLAH KORKAK,KARAR DA ZAYIF KİŞİLERDE
OLURSA İŞLER BOZULUR,DOĞRU GİTMEZ
-GÜNÜN ADAMI DEĞİL,HAKİKATIN ADAMI OL
-BÜTÜN CİHANI ARAŞTIRDIM,İYİ HUYDAN DAHA İYİ BİR Lİ-
YAKAT GÖRMEDİM
-MIZRAK YARASI İYİLEŞİR,DİL YARASI İYİLEŞMEZ
-KUSURSUZ DOST ARAYAN,DOSTSUZ KALIR
-HAKSIZLIK ÖNÜNDE EĞİLMEYİNİZ,ÇÜNKÜ HAKKINIZLA
BERABER ŞEREFİNİZİDE KAYBEDERSİNİZ
-YALAN ÖYLE ZEHİRLİ BİR OKTURKİ,HEDEFİNİ DEĞİL ATA-
NI YAKALAR.
-EN YÜKSEĞE ERİŞMEK İSTERSENİZ,EN AŞAĞIDAN BAŞ-
LAYIN
-HATA ETMEK BİRŞEY DEĞİL,HATA ETTİĞİNİ UNUTMAK
KÖTÜLÜKTÜR
-HARAMDAM MAL YIĞMAK,BALON GİBİDİR.ŞİŞER,ŞİŞER
BİRDEN PATLAR
-KİTAP OKU,MESLEK OKU,DÜNYAYI OKU AMA LANET OKUMA
-YALAN BACALARI KARARAN İS GİBİ,İNSANLARIN İÇİNİDE
KARARTIR
-YENİLMESİ GEREKEN İLK DÜŞMAN NEFİSTİR
-GURUR,KİBİR ŞEYTANIN ARKADAŞIDIR
-MEZARLIKLAR VAZGEÇİLMEZ SANILAN ŞÖHRETLERLE,KAH
RAMANLARLA DOLU.SAKIN ŞÖHRETİNE GÜVENME
-EVLİLİK KUŞATILAN KENTE BENZER.İÇİNDEKİLER DIŞARI
ÇIKMAYA,DIŞINDAKİLER,ÇERİYE GİRMEYE ÇALIŞIRLAR
....
....
Ve....Daha neler,neler
TARİHÇİ SÜLAYMAN IN yazdıklarını okumaya doyamıyordum.
Elimdeki defterle eşikten dışarıya adımımı atmıştım ki,HASAN EMMİ
ile karşılaştım.Belliki birileri haber vermişti geldiğimi,
Hasan Emmi,
-GEÇ KALDIN EVLAT.TARİHÇİ SÜLEYMAN DA TARİH OLDU
dedi.
-EVET GEÇ KALDIM HASAN EMMİ.KOSKOCA BİR KÖY,BİR
GARİBANA BAKAMADI.YAZIKLAR OLSUN BU KÖYE.HİÇ Mİ SİZ-
LERDE ACIMA DUYGUSU YOK.HİÇ Mİ ÖLÜMLERDEN DERS AL-
MIYORSUNUZ,BİRGÜN ÖLECEĞİNİZİ DÜŞÜNMÜYORSUNUZ.ME-
MARK ETMEYİN BU KÖY SİZLEREDE KALMAZ...
Ağzıma geleni söylüyordum.Neler söylediğimi dahi bilmiyordum.
Belki bu yaşlı adamın kalbini,suçu olmadığı halde kırıyordum.HASAN
EMMİ,görmüş,geçimiş olgun birisi,söylediklerime ağzını açıpta tek
bir kelime dahi söylemedi,karşılık vermedi.Elleri ile sırtımı sıvazladı.
Belliki çok acı çektiğimi oda anlamıştı.Yaraya tuz basmak istemiyor
gibiydi.
O üzüntüyle,kızgınlıkla arabama nasıl bindiğimi,köyden nasıl ayrıl-
dığımı dahi bilmiyorum.TARİHÇİ SÜLAYMAN IN mezarına gitmek
bile aklıma gelmemişti.
YAŞ OTUZBEŞ YOLUN YARISI EDER demiş,merhum usta şair
CAHİT SITKI TARANCI...Daha yolun yarısında kara topraklarla bu-
luşmuştu dostum,DAHİ SÜLEYMAN...Bizim köylülerin deliliğe layık
gördüğü TARİHÇİ SÜLAYMAN IN yokluğuna alışmam hiçte kolay
olmayacak çok zor olacak gibi...
Sırf bizim köylülerin değil,TÜRKİYE NİN kımetini bilmediği bir
DEĞERİ,DAHİYİ kaybetmenin üzüntüsünü yaşıyorum.
BAŞIN SAĞOLSUN TÜRKİYE...BAŞIN SAĞOLSUN