- 23 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
DİN ÜZERİNE.
DİN ÜZERİNE.
Kendi felsefemi anlatmaya başlamadan önce sizden objektif olmanızı dogmatik olmayıp başka fikirlere açık olmanızı istiyorum.
Ve madem kendi felsefemi anlatıyorum bir kaç tanımın anlamını yazmak boynumun borcu gibi.
Teizm bir yaratıcının var olduğuna ve dinleri biz insanlara gönderdiğine inanmaktır.
Ateizm bir yaratıcının var olmadığına, dünya üzerinde böyle bir kanıt bulunmadığına inanır.
Deizm bir yaratıcı var fakat aktif değil, yani bizi yarattı ve bitti. Din peygamber vs. yalan.
Spıritualism ve Panteizm gibi tanımlarda var fakat onları kullanmayacağımdan anlatmıyorum.
Agnostizm benimde içinde olduğum bir düşünce tarzı olup genel olarak çoğunluk kesim tarafından "BİLİNMEZCİLİK" olarak adlandırılsa da anlamı ve içeriği
bundan farklı olup tanrının var olup olmadığını bilmediğini ve o formda olduğun sürece bilemeyeceğini savunur.
Eğer bir izm’iniz varsa onu bilmelisiz. Mesela bir tanrıya inanıyorsanız onu bilmelisiniz ama tüm kitabı olan dinlerde
Tanrı üst düzey mükemmel varlık olarak benimsetilir.
Eğer bir şey mükemmelse onun başka hiç bir şeye ihtiyacı yoktur.
Madem tanrı beni yarattı ve benim ibadet etmem ona bir şey sağlamayacaksa ve buna muhtaç değilse ihtiyacı da yoksa
ben ibadet etmediğim için neden ceza alayım ?
Eğer ceza alıyorsam ; tanrı ibadetime muhtaçtır.
Eğer ona inanmadığımdan dolayı ceza alıyorsam ; tanrı bana muhtaçtır.
Zaten bana muhtaçsa tanrı değildir.
Eğer Şeytan ile arasında geçen iddialaşmadan dolayı ceza alıyorsam ; o zaman tanrı hırslıdır.
Eğer yarattıklarının ona ibadet etmesi onu tatmin ediyorsa; tanrı tatmin olan bir varlıktır.
Demem o ki mevcut dinlerdeki tanrı da insansı özellikler var.
Arkadaşlar bir şeye tanrı diyeceksek tanrı insani özellikler taşımamalı yani yaratılmışa has özellikler.
Siz yaratılmışa has özellikler ile yaratıcıya gidemezsiniz.
Bir saate bakıp saatçi vardır dersiniz ama o saatçiyi nereden bulacaksınız ? peki saatçiyi buldunuz, onun nereden yaratıldığını nereden bulacaksınız ?
bu böyle gider o yüzden yaratılmışa bakıp yaratıcıya gidemeyiz.
Varlık çeşitlerini bilirsiniz
Mümkün varlık: yaratılmış varlık dersek
Zorunlu varlık: yaratılmamış dersek
ve Tanrıda tanımı gereği oluşturulmamış, yaratılmamış varlık dersek tanrı imkansız varlıktır.
O zaman tanrı, hakkında bilgi edinemeyeceğimiz ve neredeyse yok diyebileceğimiz bir varlıktır.
Dinler hakkında çoğu kaynakta şunu görebiliriz "Evrende düzen vardır evren mükemmeldir".
Bir kere evren mükemmel değildir mükemmel olan bir şeyin evrime ya da evrilmeye ve yahut başka bir şeye ihtiyacı yoktur.
O zaman evrenin tanrıya da ihtiyacı yoktur. Eğer tanrı böyle yarattıysa evreni, evrenin dönüp bakılmasına/yönetilmesine ihtiyacı yoktur.
Aslında evren mükemmel diyenler Deizm kabul etmiş olurlar.
Tanrı ve dinin doğru olduğunu kaynak gösteren dini kitaplardır ( inananlar için)
ve tanrı tüm dinlerde mükemmel betimlenmiştir değil mi ? İyi adamdır o, kötülüğe karşıdır ve kötülere bedelini ödetir
iyilere de karşılığını verir değil mi ?
Epikuros’a göre
"Tanrı kötülüğü durdurmak istiyor da gücü mü yetmiyor ; O zaman tanrı her şeye gücü yeten değil.
Gücü yetiyor da durdurmak mı istemiyor ; o zaman tanrı kötü niyetli.
Hem gücü yetiyor hem de durdurmak mı istiyor : o zaman kötülük nereden çıktı ?
Hem gücü yetmiyor hem de durdurmak mı istemiyor ; o zaman ona neden tanrı diyoruz ? "
-Epikuros/Epiküs (?)
Eğer bir tanrı varsa semavi dediğimiz dinlerden olmak zorunda değildir, hatta o tanrının bir dini olmak zorunda değildir.
Belki bir tanrı vardır evet ve bizi deneme tahtası olarak yaratmıştır, belki bizim evrenimiz bir prototiptir.
Belki de tanrı vardır fakat onun için umut vadetmediğimizden dolayı ilgisini kaybetmişizdir ( aslında bu da insansıdır ilgi kaybetmek )
Şıklar böyle uzar.
Demem o ki tanrı vardır veyahut yoktur bunu ben bu formun içinde olduğum sürece bilemeyeceğim, belki öldükten sonra bilebileceğim hakikati fakat geridekilere
söyleyemeyeceğimden dolayı hayattakiler gene bilemeyecek bu yüzden tanrı konusu aslında benim için kapanmıştır.
Fikirlerinizi hakaret etmeden saygı çerçevesinde benimle paylaşın, hatamı görüyorsanız söyleyin, eleştiriye açık biriyim.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.