- 130 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
1970’Lİ YILLARDAN TANIDIĞIM NİZAMETTİN ONK
IĞDIRIN YAKIN TARİHİNE NOTLAR -XXXXl
Emir ŞIKTAŞ
Iğdır’da Ortaokula başladığım 1970 yılı idi. Okulla birlikte Yeşil Iğdır Gazetesinde çalışmaya da başlamıştım. Benim için ayrı bir dünyada hayata başlamışız ve geride kalanları unutmaya ve önümüzdeki zorlu mücadeleye hazırlık gibiydi şehirli olmak. Birkaç ay önce başladığım şehirdeki okula adapte olabilmek, şehir yaşamına uyum sağlamaya çalışmak, gazetecilik-matbaacılık mesleğini öğrenmek, çalışmayla okulu bir arada götürmek derken köy yaşamından daha zor gelmeye başlayacak gibi görünüyordu. Yine de sıkıntılı yaşama alışmaya başlamıştık çaresiz. 12 Kasım Iğdır’ın kurtuluşu günü gelip çatmıştı. O zaman 12 Kasım günü olarak kurtuluş kutlanmaktaydı. Sonra 14 Kasım olduğu kesinleşti. Kurtuluş gününe dair gazetede şiir yayınlayalım istedik. Yeşil Iğdır Gazetesi sahibi rahmetli Babam Şair H. Salih Şıktaş belki şiir yazmıştı ama Gazetemizin uzun yıllar Mesul Müdürlüğünü yürüten Em. Öğretmen H. Paşa Akyıldız hocamız elinde bir dosya ile geldi. İçerisinde daktilo ile yazılmış Iğdır Tarihi kapaklı, Öğretmen Nizamettin Onk imzalı 20-25 dosya kağıdına yazılmış karton kapaklı dosyayı vererek “bunu okuyun ve Iğdır marşını yayınlayın” dedi.
Dosyayı ben özellikle okudum, Iğdır’ın kurtuluş savaşını yerel halkın neler yaptığından tutunda, nasıl başladığı, kimlerin ne katkısı olduğu, işgalde kimlerin neler yaptığı, tarihi süreç tek tek olaylar ve şahıslar zikredilerek yazılmıştı. Örneğin Ermeni Rus işgalinde Melekli Karakoyunlu arası güzergahta yarma mevkiinde yoldan geçen Ermenilere ait araca İsmeil K…. tarafından rastgele ateş edilmesi sonucu yaralanan ve sonra öldüğü öğrenilen kişinin ermeni binbaşısı olduğu olayı ve benzeri olaylar anlatılmaktaydı.
Dosyanın devamında Iğdır şiirleri yer almıştı. Rahmetli Öğretmen Kerim Yaycılı’nın, Nizamettin Onk’un, Ramiz Özler Otaylı’nın ve isimlerini unuttuğum bazı şairlerin şiirlerinin yanı sıra Iğdır Marşı şiiri notaya dökülmüş haliyle yer almaktaydı. Şiiri eskiden yaptığımız elle harf dizme çalışması şeklinde dizdim ve gazetede yayınlandı. Kitap dosya çok ilgimi çekmişti. Bir müddet sonra öğrenmeye başladığım gazeteye ait daktilo ile dosyayı tümden yeniden daktilo ettim ve emaneti hocamıza iade ettim.
Bu kitapla birlikte ben Nizamettin Onk’un şair, yazar, öğretmen, araştırmacı, kültür elçisi olduğunu öğrenmiş oldum. Sonra yurt dışında yaşadığını ve izine geldiğinde gazeteye mutlaka uğradığını söylediler. Iğdır’a geldiğinde Gazeteye gelmiş ve tanışmıştım. O da geçmişi anarak Lise yıllarında ve sonrasında Gazetenin eski sahiplerinden şair, yazar, araştırmacı Kerbela Mezalimi kitabının yazarı merhum H. Fazıl Şıktaş ile olan gazete anılarını anlatmıştı. Kitapları çok sevdiği için Şair Ayaz Erdem gibi tanıdık ve yakınlarına da kitap çıkarmaya yardımcı olmuştu.
Kitaplarından derleme tarzında olan bazıları Kültür Bakanlığı tarafından yayınlanmıştır.
Iğdır tarihinde ve yöremiz kültüründe çalışmaları ile çok sayıda iz bırakan, Azerbaycan’a yönelik çalışmalar yapan ve belkide yarım kalan çalışmaları bulunan ve dün hayata gözlerini yuman şair, yazar, eğitmen, araştırmacı, kültür elçisi Nizamettin Onk’a rahmet, ailesine başsağlığı ve sabır diliyorum.
Kitaplarından bazıları; Göğceli Aşık Elesker, Zelimhan Yagup, Büyük Şair Müseyip Zeğem, Azerbaycan Karabağ Tarihi, Umut Damlaları, Kafkas Seferimiz 1918 ve Milli Meyhane, Kafkasya’dan Anadolu’ya Iğdır Tarihi, Karakoyunlu 2000
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.