- 97 Okunma
- 0 Yorum
- 2 Beğeni
LATİFE (UŞŞAKÎ) HANIM
LATİFE (UŞŞAKÎ) HANIM
Atatürk biyografisi okuyanlar, Atatürk hakkında bir belgesel seyredenler muhakkak ilk ve tek hanımı Latife Hanım hakkında da malumat sahibidir.
Kitaplarda, belgesellerde ayağını tahta zemine vuran, Atatürk’ün içmesine karışan, onu askerlerinin ve çalışma arkadaşlarının içinde rezil eden, kaprisli bir kadın olarak görürüz.
İpek Çalışlar, Latife Hanım biyografik romanını Latife Hanımla röportaj yaparak, belge göstererek kadın gözüyle yazar. İlk defa kadın gözüyle okuduğumuz bir kadınının, kadın gözüyle hislerine şahit oluruz. Biz de kadın gözüyle bir kadını anlarız ilk defa. İlk defa hissederiz Latife Hanımın yüreğini.
Aslen Uşaklı olup İzmir’de yaşayan, varlıklı bir ailenin Atatürk hayranı bir kızıdır Latife Hanım. Yurt dışında okuduğu yıllarda en çok Atatürk’le tanışma hayali kurar. Yunanlar İzmir’i işgal edince kendi çiftlik evlerini karargah gibi Atatürk ve silah arkadaşlarına devreder.
Hayranlığını fark eden Halide Edip, Atatürk’e Latife’yle evlenmesini tavsiye eder.
İzmir, düşman işgalinden kurtulduktan sonra nişanlanırlar. Atatürk’ün nişan hediyesi pırlanta falan değil, Venizelos’un tabancasıdır. Daha on dokuz yaşındadır evlendiğinde Latife Hanım, ister ki kocası da onu, kendinin sevdiği gibi sevsin. İster ki evliliğinde mutlu olsun. Konya Mevlevîhanesi ziyareti sırasında Mevlevî şeyhiyle dertleşirler. Şeyhin cevabı ilginçtir: "Kızım, sen bir erkekle evlenmedin, bir aslanla evlendin".
Hepi topu iki yıl anca sürer evlilikleri, boşanırlar. Her evlilik yıldönümünde Atatürk, bir tek kırmızı gül gönderir. Soyadı Kanunu’nu çıkardığında Atatürk, sadece Latife Hanıma "Uşşakî" soyadını uygun görür. Uşşakî hem Uşaklı demektir hem de âşık olunan. Ailesi ve akrabaları Uşaklıgil soyadını alırlar. Halit Ziya amcasının oğludur mesela.
Hayatı boyunca saklar nişan hediyesi Venizelos’un tabancasını ve güllerini. Hayatı boyunca boşandığı kocası hakkında tek olumsuz cümle kurmaz, hayatı boyunca başka birini düşünmez. Çünkü seven bir kadındır o.
12 Temmuz 1975 Latife Hanımın ölüm yıldönümü.
Ben seviyorum Latife Hanımı; daha da önemlisi, anlıyorum. Allah rahmet eylesin.
Hamiyet Su Kopartan ✍
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.