- 107 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
AHMET CEVDET.
AHMET CEVDET PAŞA KİMDİR/
Kendisinin doğduğu yer günümüzde Bulgaristan sınırları içerisinde yer almaktadır. Asıl ismi Ahmet iken Cevdet mahlasını ona Süleyman Fehim vermiştir. Eğitim sürecinin ilk yılları Lofça’da olmuştur. Ardından eğitimine devam etmek için 1839 yılında İstanbul’a gelmiş ve Fatih Camii’nde medreseye başlamıştır. O zamanların meşhur tekkesi Murad Molla Tekkesinde de eğitim almıştır.
22 yaşına geldiğinde Rumeli’de kadı olarak memurluğa başladı. Ancak bu iş sadece rütbe olarak kalmış olduğundan İstanbul’dan ayrılması gerekmedi. 1845 yılında müderris oldu ve camilerde ders verdi. Bu süreçte iken devlet adamlığındaki yıldızı da parlamaya başladı. Yeni kanunların hazırlanması aşamalarında büyük yardımları dokundu.
1848 yılında Mustafa Reşid Paşa’nın emri üzerine görev icabı Bükreş’e gitti ve burada bir ay kaldı. 1849 yılında bir rahatsızlık geçiren Ahmet Cevdet Paşa, bir süre Bursa’da kalmak zorunda kaldı. Tedavi gördüğü süreçte aynı zamanda Kavâid-i Osmâniyye (Osmanlıca dil bilgisi) isimli kitabını yazdı.
1850 yılında Dar-ül Muallimin müdürlüğüne başladı ve kısa sürede mektebi ıslah etti. Kendisi, bilimsel olan her konunun Türkçe ile yazılabilmesinin mümkün olduğuna inandı ve çeşitli eserleri sadeleştirdi. Görev aldığı süre boyunca okula giriş ve sınav usüllerini yönetmeliklerle belirledi. Bilimin Osmanlı’da yayılmasıyla beraber Fransız Bilimler Akademisi sistemiyle çalışacak bir akademi kurulması fikrini savundu ve padişahın da uygun görmesiyle 1851’de Encümen-i Danis kuruldu. 1855 yılında devletin resmi tarihçisi olarak göreve başladı ve 10 yıl boyunca görevini sürdürdü.
Ahmet Cevdet, 1856 yılında evlenmiş ve bu evliliğinden 3 çocuk dünyaya gelmiştir. Çocuklarından Fatma Aliye Hanım ilk Türk kadın romancı olarak, Oğlu Sedat Bey ise kaleme aldığı mantık kitapları ile tanınmışlardır. Diğer kızı Emine ise, İttihat ve Terraki Cemiyeti’nde görev almış; siyasete öncülük etmiştir.
Hukuk konusuyla da yakından ilgili olan Paşa, çeşitli görevlerde bulunmuştur. Paşa olduğu sıralarda da hukuk, bilim, tarih alanında çok faydalı işler yapmıştır. 1881 yılında Abdülaziz’in ölümünde sorumlu olanları yargılamak için Yıldız Mahkemesi’nde adliye nazırı olarak görev yapmıştır.
1873 yılında maarif nazırlığı görevine getirilen Ahmet Paşa, 1874 yılında Yanya valiliğine atanmıştır. Yaklaşık 7-8 ay burada görev aldıktan sonra yeniden İstanbul’a dönmüştür. Burada kaldığı süre içerisinde adliye nazırlığı gibi görevlerde bulunan Ahmet Cevdet Paşa, hayatının neredeyse tamamında çok verimli ve değerli işler yapmıştır. Bunda doğuştan var olan üstün zekasının ve azminin de elbette etkisi bulunmaktadır.
Devletin neredeyse her alanında çalışmış olan Ahmet Cevdet Paşa; 5 kere adliye, 3 kere eğitim, 2 kere vakıflar, 1 kere içişleri ve 1 kere de ticaret ve ziraat bakanlığı gibi pozisyonlarda görev almıştır. 1882 yılında adliyeden ayrılan Paşa, 3 yıl kadar devlet adamlığından uzak kalmayı tercih etmiş ardından tekrar adliye nazırı olmuştur.
Ancak görevinde 4 yıl devam ettikten sonra çalışma hayatına son vermeye karar vermiş; hayatının geri kalanını ailesine ve çalışmalarına ayırmak istemiştir. Ahmet Cevdet Paşa, 1895 yılında Bebek’te bulunan yalısında vefat etmiş ve naaşı Fatih Camii bahçesine defnedilmiştir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.