- 151 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Kitap Gözü - Şifanur Özçelik Şirin
Kitap Gözü - Şifanur Özçelik Şirin
İlkay Coşkun’un “Kitap Gözü” isimli eseri KDY yayınevinden Aralık 2023 yılında çıkmıştır. Yaklaşık 371 sayfadan oluşan eser inceleme türünde yazılmıştır.
Yazarın yayınlanmış eserleri, nağmeler-şiir, düş yolcusu-şiir, bilonsa-şiir, bimola-şiir, kahve bahane-deneme, +uç-şiir, iç hatlar-deneme, tekrarın tiryakisi zaman isimli Sinan Ayhan’la birlikte yazdıkları şiir türünde eser ile cenne isimli deneme türünde eseridir.
Yazarımız Coşkun “Kitap Gözü” isimli eserinde, ön söz yerine, kitap gözü tafsilatı, sunuş yerine ise, kitap gözü başlığıyla okura ayrı bir bakış açısı sunmuştur.
Esere, çok sade olmakla birlikte dikkat çekici kitap ismine yakışır bir kapak fotoğrafıyla giriş yapıyoruz. "Şiir Perisi", "Deneme Çekimi", "Öyküme Düşen", "Hayat Bir Roman", "İnsan Yüzü" ve "Fikriyat." olmak üzere altı bölümden oluşmaktadır. 2021-2023 yılları arasında kaleme aldığı kitap inceleme yazılarından oluşan eserde, şiir, deneme, öykü, roman, biyografi ve düşünce yazıları türlerinde yazılmış 74 tane eser incelemesi bulunmaktadır.
Her bir bölümde, birbirinden kıymetli şair ve yazarların eserlerinin derinlemesine incelemesinden ötürü adeta bir keşif yolculuğuna çıkmış olursunuz. Özen ve titizlikle hazırlanmış eser, okur için okuma rehberi sunmuş oluyor. Popüler olan piyasa eserlerinden ziyade edebi ve sanatsal derinliği olan eserlere ağırlık vererek okuma yelpazemizi genişletmiş oluyor.
Eserde, Öyküme Düşen bölümünde, altmışıncı yazının yarası olanların hikâyeleri açılımıyla benim “Öyküme Düş’sen” öykü kitabımın incelemesi olması da beni ziyadesiyle mutlu etti. “Gün gelecek, cehalet kitaplarla ölecektir” diyen Şair-Yazar İlkay Coşkun’un, bu eseri bunun teminatı olarak gelecek nesillere sunulmuş oluyor.
Kitapta bulunan eser incelemelerinin her birinde dikkat çeken özellik titizlikle ve geleceğe bir edebi metin inceleme bırakma gayretiyle yazılmış olduğudur. Hatta biraz daha öngörülü söylemek gerekirse genç dimağlara miras niteliği taşımış olmasıdır.
Birinci bölüm olan Şiir Perisi bölümünde, 33 değerli şairden 33 kıymetli şiir kitabının incelemelerini okuyoruz. “Unutmayı istemez şair. Hep hatırlamanın peşindedir. Kanamalı bir ayrılık acısını yaşar. Koyu bir hüzün de taşımaktadır.”(s.17)
Mesela şair yazar Talip Köktaş’ın “Sonbahar ve sen” şiir kitabında “sana durmuştu zaman.” (s.25)
Şair-yazar Mehmet Kurtoğlu’nun “dilim türkü gönlüm gazel” şiir kitabında, “şairim ilhamım, şiirim sensin”(s. 26)
İkinci Bölüm “Deneme Çekimi” bölümüdür. Birbirinden değerli 12 yazarın eserinin incelemesinden oluşmaktadır. Dikkatimi çeken yazarlardan örnek vermek gerekirse,
Ersin Nazif Gürdoğan hocamızın “Zamanı Aşan Şehirler” kitabını İlkay Coşkun’un gözünden tekrar okumuş oluyoruz.
Kadim şehirlerden olan “Bakü, Şeki, Taşkent, Semerkant, Buhara” dışında başka hangi şehirlerle bir duygudaşlık sağlanmış bir bakalım, Mekke, Medine, Kahire, Şam, Bağdat, Basra, Kurtuba, Grozni, Kırım, Saraybosna, Gence, Tiflis, Gümrü, Kars, Kaşgar, Kazan, Bişkek, Ankara, İstanbul, Bursa, Erzurum, Sivas, Belh, Merv, Nişabur, Herat, Tebriz gibi şehir isimlerini ilk aklıma gelenler olarak sıralayabilirim.
Kadim kültürümüzün ve değerlerimizin ışığında, Kızılelma’ya giden yolu Üstat Sezai Karakoç, tekraren göstermiştir: "Dirilmiş bir geçmiş, aydınlık bir gelecek, altın bir şimdiki zaman." Bu güzergâh, bizlerin önünde güzel bir yol olacaktır. Son sözü, Kırım Tatar Türk’ü yazar Cengiz Dağcı’ya bırakalım:
"Bize Tatar diyorlar, Çerkez diyorlar, Türkmen diyorlar, Kazak diyorlar, Özbek diyorlar, Azeri diyorlar, Karakalpaklar diyorlar, Çeçen, Uygur, Kabardı, Başkurt, Kırgız diyorlar Bunlar hep yalan! Deniz parçalanmaz!"
“Kapattım Çatlağını Kalbimin", yazar Fuat Ozkay’ın deneme türündeki eserinden "Ertelemek en eski hastalıklarımızdandır bizim "(s.11),
"Mutluluk dediğimiz, umut etmektir aslında." (s.17),
"İnsan ki ruh dünyasınca yalnızdır ve yeryüzünde kendisi için daha fazla yaşam alanı fethetmenin peşindedir."(s. 36)
Şerif Aydemir hocamızın “Yaşamak Geçti Başımdan” eserinin incelemesini de son derece dikkatle ve özenle okuduk.
Öyküme Düşen bölümünde, Abdurrahman Zararsız’ın “Hayal Olsun”, Ahmet Doğru’nun “Zamanın Fethi”, Ahmet Şevki Şakalar’ın “Taş ve Öfke” eserinde Müslümanların sorunlarını, Erdal Şahin’in “Kuşun Kanadı”, Kuddusi Demir’in “Kibrit” gibi birbirinden kıymetli öykü yazarları ile buluşuyoruz.
Hayat Bir Roman bölümünde, Halit Yıldırım’ın “Kuyuda Bir Yusuf” ile Şener Öktem’in “Aristo Nineme Niye Kıydın” ile his ve kader arasındaki yolculuğu çok güzel bir şekilde ele alır.
İnsan Yüzü bölümünde, Fahri Tuna’nın “Kırklanmış Portreler” ile coşkulu mizahi diline şahitlik ediyoruz.
Fikriyat bölümünde ise, Ethem Erdoğan’ın “Şiirden Şaire” eseri okurda güzel izler bırakıyor.
Birbirinden değerli yazar ve eserlerinin inceleme yazılarından oluşan Kitap Gözü kitabının, ezcümle sonsözünde, eleştiri ve eleştirmenlik üzerine düşündürüyor ve yapıcı eleştirinin öneminden bahsediyor. Bunun yanında frankofoni ve dekadan konuları üzerinde düşünülmesi gerektiği, bizlere edebi ürünlerin tahkiyeden kurtulması gerektiğini vurguluyor.
Yazarımız İlkay Coşkun’un gözünden, yeni çıkan eserlerin incelemelerini okurken adeta yazarlarıyla birebir edebiyat söyleşisine misafir oluyoruz.
Yazarın kalemine ve yüreğine sağlık diyorum. Nice eserlere imzalar atmasını temenni ediyorum.
KİTAP GÖZÜ HAKKINDA
YAZAR ŞİFANUR ÖZÇELİK ŞİRİN
(Yitik Bavul Dergisi, Nisan 2024, sayı 18)
heyzine.com/flip-book/059c6d318c.html#page/1
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.