- 134 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ÇOCUKLARI HAYATA HAZIRLAMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER?
Dünyaya yeni bir birey getirmek, onu yetiştirmek, onu yetiştirirken hayata hazırlamakta gerek. Anne - baba olmak çocuklarının her anında bilgi sahibi olmak istemektir. Bir çocuğun kendini keşfetmesi ve öğrenmesi ilk önce evde başlar. Hayata dair deneyimleri ilk yaşam becerileri de evde başlar. Her şeyi deneyerek, görerek, dokunarak öğrenmek isterler Çocukların hayata hazırlanmasında gelişime uygun sorumluluklar almasının desteklenmesi, ihtiyaçların uygun şekilde karşılanması sağlanmalıdır. Her şeyi deneyerek, görerek, dokunarak öğrenmek isterler Küçük yaştan itibaren eğitimin öneminin farkında olan çocuk, bunu kendisine hayat felsefesi edinecektir. Tüm canlılara duyarlı bir yaşam süren, yaşamı anlama ve yorumlama becerisine sahip olan bir çocuk yetiştirmek, ancak eğitimle gerçekleştirilebilir. Bugün olduğumuz kişi olmamızda, çocukluğumuzda yaşadığımız hayatın etkisi çok büyüktür. Çocuklar için söylenmiş çok sevdiğim bir söz var: ‘’Yetişkin İnsanın İnşa Ustası ve Meydan Getiricisi Çocuktur. Çocuk İnsanlığın Babasıdır.’’ M. Montessori. Dolayısıyla kendi çocukluğunuza bakarak yaşadığınız olumsuzlukları ve yapılan yanlışlıkları ayıklayarak çocuğunuza en iyisini vermelisiniz.
Sorumluluk bilincini çocuğa erken yaşta destekleyerek verilmelidir. Dışardan yardım almadan kendi kıyafetlerini giyebilmeli, okul için çantasını hazırlayabilmeli ve ev ödevlerini belirli bir süre içerisinde nasıl bitirmesi gerektiği öğrenmelidir.
Eğitim ailede başlıyor, ailede öğrenen ve davranışlarında değişimler oluşan çocuk okula daha adapte olarak öğrenim hayatına başlıyor. Çocuklarınızın okumayı seven kişiler olmasını istiyorsanız onlarla yüksek sesle öykü okuyun ve sonrasında öyküdeki kahramanları figürleştirerek (küçük boyda karakterler yapabilirsiniz ya da alabilirsiniz) oyun kurun. Çocuklar bunu çok seviyorlar. Evde belli saatlerde okuma saatleri belirleyin, aile bireylerinin elinde muhakkak bir kitap olsun, çocuk görerek öğrenir. Siz onlarla vakit geçirip sorularına sabırla cevap verip, hikâyeler kurguladıkça çocuğunuz okul hayatında ‘anlamlandırma’ konusunda çok rahat olacak. Çocukla göz teması kurarak bir yetişkin ile konuşur gibi konuşun. Bir de sizlerin sözel olmayan ifadeleri (sizlerin bakışı, ses tonunuz, vücut diliniz) çok önemli. Çünkü çocuğunuz sizin söylediklerinizi bir bütün olarak algılıyor. Sadece söylediğiniz kelimeler, cümleler değil bunları söylerken nasıl söylediğiniz de önem kazanıyor. Çok küçükler demeyin, çocukların sözel olmayan ifadeleri algıladıkları amigdala bölümü çok büyük.
Geleceğin yetişkinleri olan bugünün çocuklarını çok ciddiye almamız gerekiyor. Her sorulan soruya bıkmadan tekrar tekrar cevap verilmeli, gerekirse gösterilerek anlatılmalı. Azarlanan umursanmayan çocuklarda özgüven eksikliği ve diğer psikolojik sorunlar oluşacağı düşünülmeli.
Eğitim Çocukların Hayatını Şekillendirir; Çocukların başarılı olması için küçük yaşta eğitim almaları çok önemlidir. ‘’Ağaç yaş iken eğilir.’’ Çocuk nasıl yetiştirilirse hayattaki yoluna da o şekilde devam eder. Bir çocuğun hayatında aile ne kadar önemliyse öğretmen ve eğitimlerinde o kadar etkisi vardır. Eğitim veren öğretmenler de kendilerini sürekli geliştirmeli ki ileriye kalıcı ve sağlam adımlarla giden bir nesil bırakılsın. Eğitim ile başarının sınırlarını sonuna kadar zorlarsınız.
Olumlu Düşünce Yapısına Sahip Olmalısınız; Çocuklara olumsuz düşüncelerle yaklaşmak çocukların saldırgan olmasına neden olmaktadır. Çocuklara eğitim verirken olumsuz düşüncelerden arınarak pozitif düşünce yapısına sahip yaklaşımlarda bulunmalısınız.
Bilinçli ailelerin varlığıyla, çocuklarının ilgi alanlarını kapsayan etkinliklerle, geleceklerini doğru yapılandırmak mümkün. Çocuklarınızın ilgi alanlarına yönelik etkinliklerle ve en önemlisi sizinle kaliteli, nitelikli zaman geçirmesiyle kendilerini daha iyi tanımaya başlayacaklar. Oyun oynarken beyinlerindeki hücrelerarası bağlantılar artacak ve potansiyellerini de daha verimli kullanabilecekler bu sayede. Her şeyi deneyerek, görerek, dokunarak öğrenmek isterler. Çocukların yeteneği doğrultusunda yönlendirilmeli, mesela kuşa yüzmeyi, maymuna uçmayı, kaplumbağaya koşmayı öğretmek yerine yetenekleri ve becerileri doğrultusunda maymuna ağaçlara tırmanmayı, kuşlara uçmasını ve kaplumbağalara emin adımlarla yürümeyi öğretmeli.
Çocuğu sevgiyle beslenen bir yapıya getirmek ve yaşama sevincini arttırmak için nelerden mutlu olduğunu tespit edip, yönlendirmek gerekiyor.
Çocuklarla Şakalaşmalısınız; Çocuğunuzla şakalaşmak sosyal başarı için hayata kendini hazırlaması için çok önemlidir. Çocukla şaka ve taklit gibi aktiviteler yapıldığında çocuklar pratik düşünce yapısına sahip olur ve stresle başa çıkmayı öğrenirler.
Çocuğunuzu Doğru Tanımalısınız; Her veli ve eğitim kurumu çocukları doğru yetiştirdiklerini düşünmektedir. Fakat çocuk yetiştirmek aynı standartta yapılan fabrikasyon bir uygulama değildir. Çocuğu sağlam bir şekilde yetiştirmek için çocuğun kişiliğine göre hareket etmek gerekir. Çocuklara yön vermek ve şekillendirmek için aile ve eğitimin faktörü büyüktür.
Mükemmeliyetçi Olmaya Gerek Yok; Kimse kusursuz değildir. Hataları kabul etmek ve çocuklara yaptıkları yanlışları kırmadan güzel bir dille anlatmak çok önemlidir. Çocuk kırıldığında ve bir olay karşısında ileride kötü bir anı kaldığında, kişisel kalıcı sorunlara neden olmaktadır. Bugünün çocuğu yarının anne ve babaları olacaktır, ne öğretilirse onu ileriki yaşamlarında kullanacaktır. Çocuklar yarış atı gibi sürekli yarışa hazırlanmamalı, iyi bir meslek sahibi olmasından önce karakterli, ahlaklı bir meslek sahibi olması için yetiştirilmeli. Unutulmamalı ki kadına karşı şiddetin önlenmesi için geleceğin babaları ve anneleri çocuk yaşta eğitilmelidir. Her çocuk geleceğin süper kahramanıdır, yarınları bugünden hazırlamak lazım, hazırlarken para kazanmasından önce nasıl mutlu olacaklarını öğretmek lazım. Çocuklar gülerse dünya güzelleşir.
Son çıkan romanım “BİR NARSİSTİN CİNAYET GÜNLÜĞÜ” en çok okunanlar kategorisine girdi, göstermiş olduğunuz ilgiye çok teşekkür ederim. Henüz okuma fısatı bulamayanlar internetten ve seçkin kitapçılardan temin ede bilir. Hoşça kalın.
Aydın BENLİ
Siyaset Bilimci, Yazar
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.