- 440 Okunma
- 8 Yorum
- 9 Beğeni
ÇORAKLIĞIN İRONİK ÜLKESİ
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
(İnsanlar, Kitaplar, Duygular, Yolculuklar ve Diğer Şeyler)
Büyük çabalar sonucu bitirdiğim ve sayfalarca alıntı yapılabilecek Umberto Eco’nun "Gülün Adı" kitabının son sayfalarında şöyle bir şey geçiyor: "Peygamberlerden kork Adso. Gerçek uğruna ölmeye hazır olanlardan da. Çünkü onlar genellikle birçok başka insanı kendileriyle birlikte ölüme sürüklerler. Bazen kendilerinden önce, bazen de kendilerinin yerine."
1300’lü yıllarda Tarikatların ve dinle uyuşmuş toplumların, hırsların, cinayetlerin, iktidar savaşlarının, sapkınlıkların, felsefe düşmanlığının anlatıldığı bu kitapta en can alıcı cümle de şuydu sanırım: "Tanrı kocaman bir hiçtir; ne şimdi ilgilendirir onu ne burası." Son sayfalara doğru şöyle bir söz daha var yabana atılmayacak: "İnsan bir kez üstüne çıktıktan sonra merdiveni hemen atmalı."
Bu kitabı bitirdikten sonra bir süre kırık bir dal gibi sallanıp durdum boşlukta. Duyguların kırılışıydı o dal. Zihnimin içinde sürekli çarpıp duran eski bir kapının anlatmak istediği şeylere kulak verdim. Çığlığa benziyordu ama çığlık değildi ve hiçbir şey anlatmıyordu. Gizemli anlamlar yüklemek boşunaydı. Sadece rüzgârın etkisiyle çarpıyordu. Çığlığa benzeyen ama çığlık olmayan o şeyi orada bırakıp hayat denen hastalığa geri döndüm güçlükle.
Kendimi böyle Nobel ödüllü bir boşlukta ve çıkmaz sokaklar mezarlığında hissettiğim zamanlar, eskiden okuduğum kitaplardan tuttuğum notlara giderdim yeniden. Oyalanırdım orada, yaşam kokan sözcük ölüleri arasında. Jean Paul Sartre’ın Bulantı kitabında geçen şu söze takılıp kaldım:
“Yeniden kendimi hissedebilmek istiyorum.
İçten ve yoğun bir duygu kurtaracak beni.”
Gittiğim her yere benimle geliyordu bu söz; işyerine, sendikaya, herhangi bir etkinliğe gittiğimde her şeyden soyutlanıyordum. Bu söz el çantası gibi hep yanımdaydı ama Sartre’ın sözünü ettiği o içten ve beni kurtaracak olan yoğun duygudan eser yoktu. Eski duygular, şölenimize katılacak olan yeni duygulara zorluk çıkartıyor, onlara tuzaklar kuruyor, düşmanca davranıyordu. Böylece eskilerle baş başa kalmaya devam ediyordum. Tam da bu sırada İstanbul’da bir akrabamızın ölüm haberini aldım. Ölüm, çok akıllı; yaşamdan daha akıllı.
Bir haftalık İstanbul yolculuğumuz (annem ve ben) başlamış oldu. Sekiz saat süren yol boyunca yan koltukta uyuklayan annem ve elimde uyuklayan Sartre’ın Sözcükler kitabı vardı. Bu kitabı da okumuştum yıllar önce ve altını çizdiğim yerlerden olan şu paragrafta anlatılanlarla karşılaşacaktım İstanbul’da taziye evinde; Mutki ve Tatvan’lıların kurduğu bir dernekteydi taziye evi.
“Gerçek ile masal aynı şeydir, tutkuyu duyabilmek için oynamak gerekir, insan bir tören yaratığıdır. Kendi kendimize oyun oynamak üzere yaratıldığımıza inandırmışlardı beni; oyunu kabulleniyordum, ama bu oyunun en önemli kişisi olmak istiyordum: oysa beni hiçselleştirip bırakan yıldırım gibi anlarda farkına varıyordum ki, konuşması bol, sahnede bulunuş süresi çok, ama bana özgü sahneleri az olan “düzmece bir rol” üm vardı orada; tek kelimeyle, ben büyüklerin konuşmalarına karşılık veriyordum.”
Dernekte (büyük bir salon) kalabalığın çıkardığı mantıksız gürültü iç sesimin sağırlaşmasına yol açmıştı. Şafilerin bitmek bilmeyen Fatiha okuması (en az bin kere) ve her okumada ellerin sürekli havaya kaldırılışı sonucu omuzlarım ve kollarım yorgun düşmüştü. Kapıdan her giren bir Fatiha okutturuyor, bununla beraber uzak şehirlerden birilerinden telefonla her beş dakikada bir Fatiha siparişi veriliyordu. Akşama doğru kendimi dışarı attım ter, yaşlılık ve ölüm kokusunun sindiği salondan. Saatlerce yürüdüm bilmediğim semtlerde. Caddelerdeki insan selinin arasında kafamın içindeki hissizlik kulesine doğru yürüdüm. Herkes kendi hissizlik kulesine doğru yürüyordu. İstanbul yaşlı bir orospu gibi kollarına almıştı beni. Ertesi gün Güngören’de (insanların çok kalabalık, anlamların ise tenha olduğu bir semt) tekstil işi yapan bir arkadaşımın işyerine uğradım. Keşmekeşliğin, istikrarlı bir kaosun, kronik mutsuzluğun, tekstil işçilerinin ve salaş atölyelerin her yeri örümcek ağı gibi sardığı Merter ve Güngören yüz yüze bakan ve görücü usulü ile evlenmiş iki semt. Toplum; bir tarafın gönülsüz olduğu ilişkiden doğan asık suratlı bir çocuktu.
Çaylar gelene kadar dördüncü katta bulunan işyerinin kirli penceresinden beton cehennemine çevirdim yüzümü. Neredeyiz diye sordum içimdeki öbür ben’e. Kuşların konmak için ağaç bulamadığı bir yerdeydik. Yukarı bakıp da göğü göremediğimiz bir zamanda. Sıkışıp kalıyoruz, nefesimiz yetmiyor. Sözcükler ve anlamlar silikleşiyor. Yüzü buza dönmüş insanların arasında kayboluyoruz. Hayalsiz dolaşıyoruz yirmi birinci yüzyılın sokaklarında. Geri gelir mi bir daha, kaçarcasına uzaklaşmış o en hakiki duygular?
Ah, yaşamak! Ah, yaşamak!
Çoraklığın ironik ülkesi
ve anlıyorum ki hayat denen hastalığın tedavisi yok.
Her şeyi bu kadar hüzünle eşleştirerek dramatize ettiğim için kendimi eleştirdiğim zamanlar çok oldu. Ama böyleyim ben. Ruhum, parçalanışlar müzesiydi. Belki de bütün suç kitaplarındır, belki de değildir. Belki de her insanın derisinin altında böyle gizli bir dünyası vardır ama bazılarında bu dramatik buluntuların açığa çıkma oranı diğerlerine göre daha fazladır. Kim bilir nerelerde, hangi meçhullerde diplerde dolaşıp, ıssızlığın esir aldığı, anlamsızlığın o korkunç ormanında kaybolmuş nice insanlar vardır tanımadığımız. Belki bir gün onlarla buluşuruz bir Zerdüşt masalında.
İstanbul’daki zamanlarımın çoğunu orada yaşayan ve onu o kentten ayrılmaya ikna edemediğim canım kızımla geçirdim. Bütün o dramatik buluntular geçici bir süreliğine rafa kaldırıldı. Onun dokunuşu güneşin ülkesiydi. Gülümseme, masumiyet, saflık ve sarılış gelip yanımıza oturdular. Yıllardır bulunamayan kayıp mektuplar tadındaydılar. Okuduk onları, tekrar tekrar okuduk… Papatya kokuyorlardı.
İstanbul dönüşünde yolda okumak için yanıma aldığım Italo Svevo’nun “Zeno’nun Bilinci” adlı kitabını okumaya çalıştım. İlk sayfalarda “Bugün beni uyanık tutan şey, elimdeki kalem.” diye yazıyordu. Orada takılıp kaldım; o kalemi elime ilk nerede aldığımı düşündüm. Uykunun trenini hangi istasyonda kaçırdığımı. Sonra hatırladım; uyku trenine binmediğimiz için o gün bugündür yasaklı semtin sesleriyle dolaşıyoruz yirmi birinci yüzyılın sokaklarında.
YORUMLAR
“Yeniden kendimi hissedebilmek istiyorum.
İçten ve yoğun bir duygu kurtaracak beni.”
Buluntuların, bulunmak üzere bırakılmış olmaklığı üzerinde bir ironi var bunlar sanki sahipsiz mektuplar gibi meydan okuyor bulanı kendine hayran bırakıyor ama kahramanıyım da diyemiyor. Neden bu çıkmazlar? Öylesine cesaretimizi kıran ve bir türlü sesli haykıramadığımız bulgular…
İşte en saf halimiz ve en samimi sövgülerimizle yazılar arasından haykırdığımız dramatik buluntular
Bulguları ancak başkaları diyerek geçiştiremeyeceğimiz başka başka benlerin yollarına yaşamlarına buluntular haline tahvil ettiğimiz çıkmazlarımız bu ne tuhaf ne yakıcı bir çarpışmadır oysa
Özneyi nesnelleştiren ritüeller içerisinden bakınca parçaların bütünden ne kadar da ayrıksı olduğunu görüyor bir kere daha umutsuzluğa itiliyoruz. Kafamıza vura vura veriyor mesajını. parçalanarak değil parça parça bir araya gelmekle biz konu olacak bir bütünlüğü ( halk ) olarak hiç yakalayamayacakmışız gibi
Bir dönem girişte ki cümlenin enerjisiyle idealar dünyasını çizerdim günlüğüme
Önce komşu olacaktık,
Sonra mahalle
Belki bir kasaba
parça parça değil
Benzerlerin uyumu ile bir bütün halinde
Bir bütün, öznesi her daim halk olan bir bütünü resmediyordu…
Çok sevgim, teşekkür ve tebriklerimle,
Dramatik Buluntular
Bütünlük, farklıların bir araya gelip aynı yıldızlara bakmasıyla oluşur.
Ama bunun adına tabii ki halk diyemiyoruz.
Bu çağda Halk; birbirini çukura itenlere deniyor.
Çünkü kapitalizm, toplulukların orada çalışması için kocaman bir maske fabrikası açtı. Sonra o maskeler insanların yüzlerine geçti ve ÖZ'ün yerini aldı.
Üçüncü sınıf ülkelerde, bütün iktidarlar düzenli bir kaos üretirler
Bu kaosun içinde kan, korku ve baskı vardır.
İktidar her yerde...
Ama DİRENİŞ de her yerde.
Selam ve saygılar kardeşim...
Dramatik Buluntular
Selam ve saygılar...
Dramatik Buluntular
dönüşte heybemizde getirdiğimiz anlam dolu hatıralar
düşünceler labirenti ve şakağımıza dayadığımız şiir
Bütün bunlar bizim varoluş sancımız.
Şiir dolu yolculuklarda buluşmak dileğiyle
Saygılar sevgili Tüya...
"Rahimdir göğsü, ölüsün yüzüstü komaz" ıstanbul... umalım.
Deneme yazıları sıkca karşılaşılan bir edebiyat türü değilken
yazdıklarının arasında gezinmek , düşündüklerinin
kavi ağacında
durup hissettiklerini bir yere yüklemek güzel.
Belki de benzer yerlerden dolayı böyle
bilmek, bilmeye inanmak paha biçilemezdi.
Bozuma uğratsa da toparlayan benzer yöne gitmenin
sevinci ama çok kez de hüznü ile ; okuttukların için teşekkür ediyorum.
🌿
Dramatik Buluntular
Bilmeye inanmak, bir tanrıya inanmaktan daha sahicidir desem fazla mı iddialı olur bu söz. Ama biliyoruz ki bilgi bütün çıkmazların tedavi yöntemidir. Yine de insan bilinmeze de ilgi duyar, bu insanın zaafıdır.
Ve hüzün
bizi asıl birleştiren şey.
Ne kadar kaybolsak da orada buluşuyoruz, hüznün merkezinde.
Selamlar...
Nevin subaşı
abatmış olmayız tabii ki
Selamlar...
Kitaplar inançlar duygular içsel bir yolculuktur
Kendine sorgular
Yaşamda her duygu her öğreti kendi bilinci benliğin sürecinden süzüp özüne kattığıdır
Bundandır farklılık başkalaşımların
Düşünde ve duygu volümündeki tonlamalar
Yaşam kendini bulma tamlanma
Yeniliklere zerk etmek kendini
Yada keşfedilen hissi zerk etmek kendine
İnsan ölümlü duguda
Yeniden yeniden başkalaşarak kendine kattıkları
Duygusal fikirsel her öğreti ölümsüzlük belkide
Yaşamsal bir yazıydı Tebrikler
Saygılar
rengim tarafından 11.3.2024 16:29:17 zamanında düzenlenmiştir.
Dramatik Buluntular
İçsel yolculuk bu yüzyılda en az rastlanan bir şey.
Unuttuğumuz kadim duyguları bulabileceğimiz tek yer.
Selam ve saygılar...
Hayatın ve hayatın olmayan birçok köşesine sinmiş ; sinikliğine ucuzluğun , acizliğin , sorumsuzluğun , bencilliğe kurban edilişin ve dahi el değmemişliğin beklentisinin de serpiştirildiği ; değerli alıntılarla zenginleştirilmiş
anlam yüklü bir yazı okudum.
Değerli şair emeğinize , yüreğinize teşekkür ederim.
Sevgilerimle.
Dramatik Buluntular
Sevgilerimle...
İstanbul yaşlı bir orospu gibi kollarına almıştı beni.
Canımı yaktı bu mısra
Aslında o söz onun üstündeki hoyratça yaşayanlar o hale getirenlere
Kıyamıyorum ona ben
Bahsettiğiniz o semtler gibi ne çok var
Edirnekapı doğumluyum ve vazgeçilmezdir istanbul sevdam
Saygılar
Dramatik Buluntular
İnsanlar... Kötülük üreten insanların iyilik üreten insanlardan fazla olması... Ülkenin bütün köylerini toplayıp İstanbul'a yığmışlar. Sadece ışıkları ve arabaları fazla. Bu haliyle sevenler mutlaka vardır ama ben sevemedim. Bu ilk gelişim değil, daha önce de gelip vakit geçirmiştim.
Ben doğayı seviyorum, yeşilliği, papatya tarlalarını.
Yaşadığım yerde uçsuz bucaksız üzüm bağları var, gözünün alabildiğine, dağlar, verimli ovalar...
İstanbul, onu sevenlerin olsun...
Selam ve saygılar...