- 174 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
BİZDE BÜYÜKLERDEN BÖYLE GÖRDÜK
BİZDE BÜYÜKLERDEN BÖYLE GÖRDÜK
Çağın gözdesi. Ama ne gözde! Böyle söyleyince de kulağa sanki övülecek bir şey gibi geliyor. Ama durum ortada.
Üstelik durum olduğu yerde saymaktan çok her geçen gün çığ gibi büyümekte. El bebek gül bebek yetişen çocuklar yetişkinliğe doğu adım atarken ailelerden gördüğü tüm tutum ve davranışları onlar da arkadaşlarına yansıtıyor. O nedenle eğitim çağındaki çocuklarımıza kabahat bulmak yerine sorunun nedenine, en derinine inmekte fayda var.
Eski zamanların bizler de büyüklerimizden böyle gördük düşüncesine çocukluktan aşılanan anne babalar daha o yaştan sanki ilerde bende çocuklarıma böyle davranacağım düşüncesini çevreye çoktan yayıyor. Sevgisizlikle büyüyen geleceğin yetişkinleri daha çocuk ne bilmez durumda! Neden böyle davranıyorsun sorusuna ise yanıt basit: Bizde büyüklerden böyle gördük! İki kuşak boyunca yayılan sevgisizlik bu toplumda yetişen çocukların sadece baş belası değil onları çevresinden de soğutan ikinci bir duvar. Zorba çocuk, yaşıtlarının ailesinin ona olan davranışını, düşkünlüğünü görünce olduğundan çok başka davranmaya başlıyor. Sevgi ile yetişen çocuk derslerinde başarısız olsa bile ailesi onu hep olumlu anlamda moral verip en iyisini yapacağına inandırıyor. Karşı tarafta ilgi ve şefkat görmeyen zorbalık mağdurunun ailesi ise başarısız dersinde hep bir kıyaslanma, sen asla başaramazsın, senden bir şey olmaz! gibi küçümseyici cümleler sarf eder. Süreç böyle ilerlerken sevgi ile büyüyen çocuk kendini hep ailesinden gördüğü gibi motive ederken diğeri kendisini olumsuz düşüncelere düşürür. Ve bitmek tükenmek bilmeyen zorbalıklar baş gösterir. Bir taraf yükselirken diğer taraf düşmeye başlar. Düşen taraf bende annemden böyle gördüm diyerek arkadaşlarına zorbalığa başlar. Zorbalık, onu mutlu eder. Çünkü arkadaşı da kendisi gibi yavaş yavaş aynı seviyeye gelir. Onu daima baskı ve zorbalığa maruz bırakır.
Üstelik zorbalık onun sadece derslerde yaptığı bir şey değildir. Okul dışında ailesinin tutumu, ona gösterdikleri sevgi, ilgi alaka onun her zaman dilindedir. Çocuğunun başarı hal ve tavırları günden güne değişen aile evlatları için ne yapabilir? Elbette ki en etkili yol bulunduğu ortamı değiştirmekte. Gerekirse psikolog veya psikiyatriden de destek alır ve çocuk iyileşir. Okuldaki zorba ise her gün tuzağına bir yeni arkadaş ekler. Kartopu gibi büyüyen bu süreç daha kimlerin hayatını karartacak kim bilir?
YORUMLAR
Aysel hanım toplum ve aile sorularını dile getiren
yazılarınızı tebrik eder, esenlikler dilerim.