- 273 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ KUTLU OLSUN
24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ KUTLU OLSUN
Yazan: İsmail Aydoğmuş
Biz insanlar ilk çağlardan günümüze toplu yaşamayı seçmiş varlıklarız. Toplu yaşamın en temel birimi ailedir. Mağaradan büyük şehir yaşamına binlerce yılda edindiğimiz bilgiyi tuğla gibi üst üste yığarak bugünlere geldik. Ailenin en yaşlılarının anlattıkları bilgiler gelecek kuşaklara taşınırken “bilge” diyeceğimiz bazı kişiler sözü dinlenir hale geldiler. Dilin gelişmesiyle bu bilgi anlatıcı ve aktarıcı kişilere “ak saçlı” “koca” ”hoca” demeye başladık. Yazının icadıyla bilgilerimizi dağa taşa tabletlere, papirüslere yazarak bugüne bilgiler aktardık. Böylelikle bilinmeyenleri anlatıp öğreten yeni bir sınıf doğuyordu. Toplumsal görev paylaşımı yaptığımız yaşantımız içinde bunlara eğitici, öğretici, yani öğretmen demeye başladık. İnsanı eğitmek özel bir yetenek ve tecrübe gerektirmektedir. Öğretmenlik mesleği bu nedenle hep kutsanmış, saygı ile karşılık görmüştür. Osmanlı’nın son yıllarında kurulan Muallim Mektepleri öğretmen yetiştirmek üzere hizmete başlamış kurumlardır.
Kapitalist sistem, önemli her günü özel bir “piyasa aracı” yapmış, bu özel günlerde satılacak özel eşyalar üretmeye başlamıştır. Öğretmene gösterilen sevgi ve saygı bir güne sığmayacak kadar büyüktür. Öğretmenlik sevgiyle yapılan bir iştir. Öğretmen emeği parayla, malla ölçülemeyecek kadar kutsaldır.
Dünyanın çeşitli bölgelerinde öğretmenler günü farklı zamanlarda kutlanmaktadır.
Birçok Arap ülkesinde “28 Şubat” Günü her yıl Öğretmenler Günü olarak kutlanmaktadır. 12 Arap ülkesi şunlardır; Bahreyn, Birleşik Arap Emirlikleri, Cezayir, Fas, Katar, Libya, Mısır, Suudi Arabistan, Tunus, Umman, Ürdün, Yemen bunlar arasındadır.
1966 yılında 5 Ekim günü, Paris’te gerçekleşen "Öğretmenlerin Statüsü Hükümetler Arası Özel Konferansı" yapıldı. UNESCO temsilcileri ile ILO tarafından "Öğretmenlerin Statüsü Tavsiyesi”nin oybirliği ile kabul edilişinin yıl dönümüdür 5 Ekim. Bu nedenle 5 Ekim Dünyada Öğretmenler Günü olarak kabul görür. Pek çok ülkede 1994’ten beri her yıl 5 Ekim günü UNESCO tavsiyesiyle Öğretmenler Günü olarak kutlanmaktadır.
Türkiye de ise “24 Kasım Öğretmenler Günü” olarak kabul edilir. Bunun sebebi 24 Kasım 1928 de Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün Millet Mekteplerinin Başöğretmenliğini kabul ettiği gündür.
Bakanlar Kurulu, Atatürk’e "Millet Mektepleri Başöğretmenliği" ünvanını 11 Kasım 1928 tarihinde yaptığı toplantıda vermiş ve bu unvan, 24 Kasım’da Millet Mektepleri Talimatnamesi’nin yayınlanması ile resmileşmişti.
Her yıl okullarda kutlanan önemli günlerden biri olan “Öğretmenler Günü” ülkemizde 1981 yılından beri kutlanmakta. Atatürk’ün 100. doğum yıldönümü olan 1981’de, başöğretmen olduğu günün, 24 Kasımın, ülke çapında Öğretmenler Günü olarak kutlanmasına karar verilir.
Öğretmenler Günü ile ilgili kutlamalar, 26 Kasım 1992 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren “Öğretmenler Günü Kutlama Yönetmeliği” çerçevesinde gerçekleşmektedir.
Bu özel gün dolaysıyla bir araştırma yaparak 24 Kasım Öğretmenler Günü’nü kutlamak istedim.
Önce başöğretmenimiz Mustafa Kemal ATATÜRK olmak üzere kaybettiğimiz öğretmenlerimizi analım.
KAYBETTİĞİMİZ
ŞAİR, YAZAR HALK OZANI VE SANATÇI ÖĞRETMENLERİMİZ
Başöğretmenimiz Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK 1881- 10.11.1938
Şair TEVFİK FİKRET 19 Ağustos 1915 (47 yaşında) İst.
Şair SÜLEYMAN GİRYANİ 1861/1870? Divriği - 1915/1920? Divriği
Şair HASAN ÂLİ YÜCEL 28 Aralık 1938 - 5 Ağustos 1946
Şair NURULLAH ATAÇ 21.08.1898 İst. - 17.05.1957 Ankara
Yazar İSMAİL HAKKI TONGUÇ 1893; Silistre - 24 Haziran 1960; Ankara
Şair AHMET HAMDİ TAMPINAR 23 Haziran 1901, İst – 24 Ocak 1962 İst.
Şair AHMET KUTSİ TECER 4 Eylül 1901 Kudüs - 23 Temmuz 1967 İst.
Şair FARUK NAFİZ ÇAMLIBEL 18 Mayıs 1898 İst. - 8 Kasım 1973 İst.
Şair OGUZ ATAY 12 Ekim 1934, İnebolu - 13 Aralık 1977
Yazar ÜMİT KAFTANCIOĞLU (Garip Tatar) 1935 Ardahan Hanak -11 Nisan 1980 İst.
Şair RIFAT ILGAZ 8 Mayıs 1911 Cide - 7 Temmuz 1993, İst.
Şair ŞEMSİ BELLİ 1925 Malaya - 11 Ekim 1995 İst.
Yazar FAKİR BAYKURT 15 Haziran 1929 Yeşilova, Burdur- 11 Ekim 1999 Essen, Almanya
Şair Yazar TALİP APAYDIN 28 Ekim 1923 Polatlı - 27 Eylül 2014 Altındağ
Yazar YAŞAR KEMAL (Kemal Sadık Gökçeli) 6.10.1923 Gökçedam (Osmaniye Hemite)-28.02. 2015 İst.
MAHMUT MAKAL Ocak 1930, Gülağaç 10 Ağustos 2018, Ankara.
Düşler Dünyası Kültür Sanat Topluluğu Hakka Yürüyen Öğretmen arkadaşlarımız;
Şair ARİF OCAKÇI 11 Kasım 2020 İst.
Şair MEHMET AK 25 Haziran 2020 İst.
Ozan ALİ DOĞAN 1950 Sivas Yıldızeli – 08.05.2021 İst.
Şair MEHMET TÜTER 1950 Tokat Pazar Tepeçaylı – 08 Ağustos 2023
A.Yazar METİN ÖZDEMİR (Zevraki Dostu) 01.01. 2018 İst.
YAŞAYAN ÖĞRETMEN OLAN
ŞAİR HALK OZANI VE SANATÇILARIMIZIN DA
24 KASIM ÖĞRETMENLER GÜNÜ KUTLU OLSUN.
Şair DURSUN ELMAS
Şair FİKRET KUŞÇUOĞLU
Şair MEHMET ZEKİ GEZİCİ
Şair MÜRSEL ADIGÜZEL
Şair NAFİ ÇAĞLAR
Şair NİYAZİ YAŞAR
Şair TUNCAY ZAVOTÇU
Halk Ozanı ALİ EREN
Halk Ozanı HASAN ÖZTÜRK
Sanatçı CENGİZ TOPDEMİR
Sanatçı İSKENDER YILDIRIM ŞİMŞEK
Yazar MÜMİN DERE
Sanatçı NECLA YENER
Sanatçı SÜLEYMAN SÜER
Sanatçı CANDAN ERÇETİN
Sanatçı HAKKI BULUT
Sanatçı NURETTİN RENÇBER
Sanatçı ŞENER ŞEN
Bu Listeye yazmadığım Dershanelerde, Okullarda, Kurslarda öğretmen, eğitici, öğretici ve usta olarak daha birçok öğretmenimiz var. Onların da Öğretmenler Günü Kutlu Olsun. Sanatla uğraşan, uğraşmayan, insan eğiten tüm Öğretmenlerimizin ellerinden öpüyorum. Sevgi ve saygılarımla…
İletişim: ismailaydoğ[email protected]
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.