- 157 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
FİLİSTİN SORUNU.
FİLİSTİN SORUNU ORTAYA NASIL ÇIKTI ?
Filistin Sorununun ortaya çıkışı ilk olarak I.Dünya Savaşı sonrası, İngiltere ve Fransa arasında imzalanan Sykes-Picot Antlaşmasına dayandırılabilir. Osmanlı Devleti’nin Ortadoğu’daki topraklarını paylaşan bu antlaşma da ; Suriye şeridi ,Hatay ,Adana ve Mersin Fransa’ya , Dicle ve Fırat bölgesi İngiltere’ye verildi. Filistin toprakları hakkında bir hüküm verilmemiş olup herhangi bir düzenleme yapılmadı. Fakat İngiltere bu topraklara başından beri göz koymuştu. İngiltere Siyonist Dernekleri Federasyonu Başkanı Lord Rothschild İngiltere’de oldukça etkiliydi ve İngiltere’nin politikaları bu derneğin faaliyetleri ile paralel ilerlemekteydi.(1) Lord Rothschild’in yazdığı deklarasyon İngiltere Dışişleri Bakanı Lord Balfour’un adı ile yayınlandı ve bu deklarasyon Filistin sorunu sürecinin ilk fitilini yaktı. Balfour Deklarasyonu Filistin’de Yahudi halkı için bir yurt kurmayı amaçlamıştı.
Dört yıl sonra yapılan San Remo Konferası ile Osmanlı Devleti’nin Ortadoğu’daki toprakları yeni bir düzenleme ile paylaşıldı. Sykes Picot Antlaşmasında hüküm verilemeyen Filistin toprakları, Ürdün ve Irak İngiltere’ye verildi. Bu sayede Filistin’e Yahudi göçleri başladı. İngiltere Hükümeti her ne kadar bu göçlerin bölgedeki hiçbir dinsel hakkı ihlal etmediğini söylese de durum böyle değildi. Göçlerin başlaması ile Müslümanlar için kutsal sayılan Kudüs’te çatışmalar başladı. 1920’de 16,500Yahudi grubu göç etti. 1933’te Adolf Hitler’in Almanya’da yönetimin başına geçmesiyle Yahudi Karşıtı politikaları göçleri arttırdı. Filistin’deki Yahudi sayısı 900,000’i geçti.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.