- 251 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Mehmet Maden ve Dudu Kız
MADEN MEHMET VE DUDU KIZ
6. Bölüm
Önder kişilik yapısı ile toplumsal alanda gösterdiği çalışkanlığı ve hizmetleri yanı sıra sanatsal yönü güçlü olan Mehmet Maden cura, bağlama ve ut çalabilen ve Türk Halk Müziğinin kaynak kişilerindendir.
Onun “Ayşem” türküsü Acıpayam’ın destansı müzik ustası Talip Özkan tarafından TRT İzmir Radyosunda çalınmış ve 1967 Denizli Yıllığı’nda bu türkünün Mehmet Maden’den alındığı, yıllığı hazırlayanlardan İlköğretim Müfettişi İsmet Kural tarafından belirtilmiştir.
...
Şu yaylanın yolları
Kaldır Ayşem kolları
Bizim için yapılmış
Şu Denizli damları
...
“Oldu mu Ayşem oldu mu
Enişten camızları buldu mu
Bir kerecik öpmeylen
O gül benzin soldu mu” (nakarat)
...
Ay doğup aşmak ister
Top zülüf yaşmak ister
Şu benim deli gönlüm
Sana kavuşmak ister
...
Bu türkü yörede “Tülgümek Oyunu” olarak düğünlerde ve kına gecelerinde oynanmaktadır.
Maden Mehmet muhtarlık yaptığı dönemlerde suçsuzluğu kanıtlanana kadar 15 ay cezaevinde kalmasına neden olan aşkın konu edildiği türkü “Dudu Kız” türküsüdür. Güzelliği dillerde dolaşan Dudu Kız ile Maden Mehmet arasında nasıl bir aşk yaşandığını tam olarak bilmiyoruz. Ancak bu türküyü Mehmet Maden’in cezaevindeyken çalıp söylediği düşünülmektedir...
...
Bahçenize giren var
Pulluğ ile süren var
İnkar etme Dudu Kız
Maden (sarılırken)ile gören var
...
Aman Dudu Kız
Kaldım yalınız
Akşam akşam pencereyi depmeli
Ah Dudu Kızı tutup tutup öpmeli (nakarat)
...
Boz belenden toz kalktı
Gül Aşa’dan kız kalktı
Gül Aşa’nın kızına
Maden Mehmet göz attı.
(Türkü sözleri sürüp gidiyor. Kimsenin alınmaması için türküde ufak bir değişiklik yaptık.)
...
Dudu Kız türküsü Özay Gönlüm Dedebağlı saz ustası Hüseyin Aktekin’den dinlemiş ve notalandırılmış, söylenmiştir. Özay Gönlüm bu notaları bir sohbette Tefenni’de birine vermiş. Oradan Uşak’ta birbaşkasına geçmiş notalar. Bu şahıs kaynak kişi olarak kendini göstermiş ve Uşak türküsü diye belirtmiş...
Biz bu türkünün Mehmet Maden’e ait olduğunu Hüseyin Aktekin amcadan yıllar önce çok dinledik. Hüseyin Aktekin Amca ve Mehmet Maden’in oğlu Avni Maden konuyu Denizli yerel TV’lerde bir söyleşide açıklamışlardır.
Ne yazık ki sanat alanında buna benzer olaylar oluyor... Günümüzde böyle eserleri sahiplenen o kadar kopyacılar türedi ki saymakla bitmez...
(yazımız devam edecektir.)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.