- 198 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
twitlerle gündem-3
1
hocam bu yılda kurbana ulaştık.kurban artık hayır hasenata aracı olmuş gibi.zaten amaç kan dökmek değil kurana göre.hacca gidenler mekkenin tarihi anlamına vakıf olmalı belkide.bunlar anlatılır kürsülerde.alem-i islam bir fetret yaşıyor her alanda.yanılgı içindeyiz maalesef.
2
bugünkü yazınızda benimde beğenerek okuduğum şairlerin diliyle seslenmişsin ahaliye.bizim melalimiz kederdir şairlere göre.necip fazıl diyorya durun kalabalıklar.mekke şehirlerin anasıdır islama göre.bu tuğyanı durdurmanın sancısıyla ihrama bürünmek anlamayı gerektirir hasenatı.
3
modern putçuluğa karşı nasıl tavır alınmalı.bir nevi pagan kültürün dünyaya hakim olması.tevhit inancın yaradan insanı kendisinden daha iyi tanır.kuranı yorumlama önem arzediyorsa nasıl bir dialektik kullanılmalı.insan küfre düşermi kendini özgür hissettiğinde.anlamak zor.
4
milli görüşten ayrılanlar ak partiyi kurdu.saadet partisinde o eski heyecan yok.hep eski günlerini arıyor siyasette karamollaoğlunun liderliğinde.parti erbakandan miras kalmış bu kadroya.zaten teşkilatçılık milli davayı omuzlamaktı.siyasetle çözüm arandı ümmetçiliğe.bu doğrumuydu
5
o dönemin şartları karanlığa sürüklüyordu ülkeyi.insanların inancı istismara uğradığından türkiyenin geleceği karartılmak istendi.cumhuriyeti savunmanın bedelini ödedi 35 aydın.belkide gerçek inançtan kopuşun hikayesi.böyle bir cinayeti hangi erdem açıklayabilir.
6
unutmamak için karanfiller bırakmalı yarınlara.sanatsal duyarlılık bir direniştir faşizme onun için.ülkenin şafağında bu denize düşmüş güller var.bütün halkların yıldızlar gibi parladığı samanyolunda.sahi biz neyin savaşını unuttuk.dün ve yarın arasında yaşıyoruz yanılgıları.
7
avrupa geçmişte türklere karşı verdiği hangi sözü tutmuştur.bugün türkiye için gerekli olan natonun türkiyenin yanında yer alması.aksi takdirde türkiye olan mesafesi aratacak avrupanın.türkiye kendi çıkarını düşünecek güce erişinceye kadar natonun güçlenmesine katkı sağlayacaktır
8
kemalist devrim karma ekonomik modelde ısrarcıdır anlayışı dünyadan bağımsız değildir.bugün avrupada sosyalist partiler var devletin söz sahibi olduğu anayasal düzen içinde.sol örgütlenmeyi işçiler için ister.sendikal haklar emekçi kesim için vazgeçilmezdir eşit hayat şartlarında
9
bugünkü köşe yazında yaylacılığın nasıl zorlaştığına değinmişsin.haklısın bu konuda.tahpur yaylasında tanıdıklarım var.toleniç köyü hutoğlu ailesinden mensubiyetim.yeniden köye dönüş parlak bir fikir olsada gerçekleşmesi zor.insan yaylalara çıkınca yayla havası başka tabi.
10
insan doğada özgür kalmak isteyince metaverse kadar hep güçlü olmanın koşullarını aramış.avcı toplumda toprağa bağlılık olmadığı gibi tarım toplumuna geçişte imparatorluk dönemi başlamış.sanayi devrimi işçi sınıfına yeni haklar kazandırmış sınıf çelişkilerine bakınca.
11
şeriatı akılları olanlar anlar.ayette böyle diyor.sünnet peygamberin yaşantısı olduğundan öncelikle gayeye bakılmalı.bir yönetmelik gibidir şeriat onun için.yaşantımızda bir ayrıcalık tanımalı islam.siz bunu arıyorsunuz.yani allaha olan yakınlığın bilinmesi.buda takvayla mümkün.
12
babaların hakkı ödemez.soğuk kış demeden ailenin rahatlığı için çalışır.kadınım şarkısında geçiyor ya.o ılık aydınlık yuvamız soğumuş.böyle parçalanmış ailelerde var.mutluluk herkesin hakkı.bunu sağlayan babalar için evlatlarına karşı sorumluluğu vazgeçilmezdir işte
13
edebiyatla içli dışlı bir liderdi.politik geleceğini hamasette görmüyordu.bu nedenle cumhuriyeti halka emanet etmiş.türk halkı batıya güvenmenin yanlışlığını savunuyor medeniyet yolunda.natoya üyeyiz ama abye almıyorlar.bunu açıklayacak bir düşünce yok siyasette.
14
rock müziğin efsaneleri aykırı hayatlarıyla bir hayran kitlesi yarattı.duyarlıydılar çevre konusunda.bir nevi savaşları hayatımızdan çıkardı öğretiler.şimdi nasıl bir özenti bilmiyorum rock müziğin beslendiği.anadolu rock bu müziğin yolculuğunda vardı eskiden.
15
reformdan ne anlaşılacağına bağlı.türkiye bu konuda seçim yapmış reforma umut bağlamakta.egemenlik hakları söz konusu olmuş daima.günümüzde otoriter liderlik nasıl bir profil çiziyor türkiye örneğinde.dünyayı paylaşmak sistemle alakalı çünkü.
16
chp bir türkiye partisi.herkesi ilgilendiriyor nasıl yönetildiği.sevigen chpnin demokratik bir parti olmaktan uzaklaştığını iddia ediyor.deniz baykal dönemindede böyleydi.12 eylül bu pariyi depolitize etmiştir.günümüz sosyolojisi bir kitle partisi içinde gerekli görmüş siyaseti
17
kılıçdaroğlu tutarsız konuşmuş olabilir.chp barışı önceleyen bir parti olmak istiyor.sevigen eleştiri yapmak istiyorsa siyaset içinde yapmalı bunu.chpnin iktidarıyla dış politika değişikliğe uğramaz.ancak güçlü türkiye bölgesel güç olmada güçlü yönetilmeye bağlı.
18
istanbul kendi kültür dokusunu korumalı elbette.şehrin görüntüsü bize bir fikir verir seviye adına.belki bu nedenle hayattaki farklılaşma.akp hizmetteki aksamayı chp zihniyetine bağlıyor.bir çok insan bu önyargı nedeniyle antipati duyuyor sol partilere.
19
ben camdan bakıyorum sevgilim yarınki yürüyüş için illegal bildiriler hazırlıyor.böyle bir şiiri vardı küçük iskenderin.bir de anki fiskiyesi sonsuzluğu cemal süreyanın.direne direne kazanacağız daha gerçekçi olur böyle bir niyetlenmek için.
20
kentin dokusunu bozan rant ekonomisidir.tabiki bu durum gelir kapısı demek inşaat şirketleri için.gezinin bir kent kültürü yaşattığı kanısı doğru olabilir.ancak şehrin bir kimlik kazanması eylemler için sürekli hale gelmesine neden olmalı değişim isteği.
21
nazımın şiiri halkın diliyle bir ülkü yaratmaya sevdalanmanın adı.şeyh bedrettin destanı erken bir sosyalizmin hikayesidir bize halkçılık konusunda fikir veren.şiirlerinde yoksulluğun fotoğrafı olsada umut adına yıldızlı bir gecedir anlattığı.tekrar tekrar okumak gerekiyor nazımı
22
kuşluk vaktinden önce
geceyi bekleyen dolunayda
umudun rengi ışıldar
sonra bir görev taksimi gibi
üstümüzde kaldı çevre suçları
alkışladık gün ışığını beklerken
sabah sıcak ekmeğin kokusunu
güne erken başlamanın sevincine katık ettik
uykumuzu bulduk yollarda
güneşi açan umutla.
23
şehre ait hayatın farklılaşması bize bir fikir veriyor.uygarlığa uzak bir hayatın uzağındaki insana duyulacak özlem.bir yazarın özgürlüğe neden gördüğü yeni dünyanın şartları.tabiki doğaya yakın olmanın sağladığı faydayı bulamayız şehirde.ancak bununla sınırlımı tutulmalı isyan.
24
elleri kara çocuk umutsuzluğun denizinde yaşıyor.yaralı kalbinde tutkulara yer yok nedense.bir tükeniş sloganı gibi baharları beklemekle geçiyordu ömrü.söz geçirmek zordu toprağa.bu nedenle kalbini dinliyordu yalnızlığın kıyısında.yazarı tebrik ediyorum böyle bir kitap için.
25
nutuk atmakla değişim gerçekleşmez söylediklerine inanmıyorsan eğer.tehlikenin irtica olduğu tarihsel bir vaka.bunlara bulaşmak işinize gelmiyor fetöcülüğe yakın durduğunuzdan.pkknin kimlere maşalık ettiği herkesçe malüm.milletin sesi olmak tek çıkardır milli politika için.
26
27 mayıs öncesi sizi ben bile kurtaramam diye uyarmamışmıydı hükümeti.doğru demokrasiye geçiş için öncülük etmiş devlete.bunu kaybeceğini bile bile yapmıştı.baskıdan faşizm de anlaşılır.halkla devletin arası açıktı rejimin yerleşmesi açısından.ortanın solu chp demekti
27
’neler saçmalıyorsun’.bunu söyleyecek cesareti yoktu muhatabına.artık bir önemi yoktu siyasi konuların.ülkeler fitne çıkarmakta terör örgütlerini kullanıyordu.organik bir bağ kurulabilirdi muhalefetle arasında.güçlü türkiye batının kabusu olmuştu çünkü.
28
emeklilikte yaşı bekleyenler daha çok çalışmak zorunda kalıyor.buda verimliliği azaltıyor.çünkü yaş sınırı işe erken başlamak gibi bir avantaj sağlamıyor emekçiye.yani erken taşta emekli olmak için sigorta primleri hesaplanmıyor.eytliler sizden yeni bir düzenleme bekliyor.
29
hukukun siyasallaşması bir sorun değilmi.kanunlar ne zaman uygulanmış hakkıyla.atatürk adı her yerde olmasınımı savunmalı kaliteli hizmet ve eğitim için.meclis çalışıyormu ona bakmalı yetkisiz bırakılmasını anlamak için.kanunları meclis çıkardığına göre denetlemede meclise ait.
30
cihan harbine giren osmanlı için yenilgiyle neticelenmiş savaş.artık meşrutiyetin anlamı kalmadığı gibi müşterek bir görüştü cumhuriyet fikri.çünkü ne anlama gelindiği biliniyordu üç yüzyıllık istibdat tarihinde.cumhuriyet kurulduğunda yeni bir devletin rejimi oldu.
31
chpye üye olmuş olmamış.itibarmı dilenmiş o partiden.necip fazıl çile şiirinde ne anlatmışsa bütün partilerle ilgilidir söyledikleri.mustafa kemal modernleşmenin mücidimi.300 yıllık bir tarihi var türkiyenin bu konuda.ayrıca faşizmin herkesi ilgilendiren bir konu olduğu.
32
zaten medya akpnin tekelinde.manşetten veriliyor çalışmalar.ancak medya kuruluşları bağımsız olmalı her şeyden önce.çünkü yanlışlıklar farkedilemez partizanlık olduğu zaman.ayrıca bir siyaset dili tarışmasıdır sürüyor medyada.imamoğlu akıllı olun diyerek lafa girdi.
33
iran gibi ülkelerin kalkınma çabasına tam destek.türkiye sanayileşmeyle gelişmesini tamamlama çabasında.iran bilgi toplumuna hazırlanırken bir teknolojik devrimi başarmak istiyor.ekonomiyi kontrol için nasıl bir politika izlenmesi gereği halen bir sorun ortadoğuda.
34
evrim ağacı felsefeyi farklı bir gözle tanımlıyor.ancak sanatın bu konuda söyledikleri vardı geçmişte.insan yaratılışı evrimle açıklarken kendini tanıma çelişkisinde görmüş ilerlemeyi.
35
dinin aydınlanmada bir engel teşkil etmesi neden sanatsal yaratıcılığı sakatlar.bir özgürleşme insan tabiatını yozlaştırıyor gerçeği.islamın özünde düşünceye açık olmasımı bu itirazların nedeni.din kültürü estetiği oluşturamaz öngörüsümü eğitselliğin başarısızlığı.
36
sanatın popülaritesi bir ölçümü anlaşılır olma açısından.yüzüklerin efendisi buna bir örnek.batı sinemasında tema farkı öne çıkıyor sinemada.bunu konusundan anlamak mümkün.propaganda filminde denenmişti söz ve eylemim diyalektiği farklı bir sinema diliyle.
37
tabiki sinemaya yeni senarist ve yönetmen kazandırmak için bütün çabalar.türk sineması tartışmaların ortasında yeşilçam tekniğinden neden uzaklaştı sorusu için düşünmeli galiba.yeni toplumsal doku yer almalı sinemada değişim adına.bu şekilde korunmuş olur estetik.
38
sürekli gazetedeki köşeni twitliyorsun.merak edilecek konular ilginizi çekmiyormu yoksa.kültür edebiyat ve sanatın içinde değilsiniz anlaşılan.yazar olmanın şartı değilmi bu tür birikimler.yoksa yorumlarla yetinmenin siyasi görüşleri tanımaya yetmeyeceği bilinen bir durum.
39
ekonomik olduğu kadar sosyal meseleler.programın bir kısmını izledim.bir değerlendirme yapılmadı fiat artışları ve enflasyondan başka.toplumu ilgilendiren konular ama birazda siyaset var işin içinde.üretim ve ihracatla ekonomi düzelir deniyor zor bir sabrı öğütlemekle.
40
ahmet hulusi islam konusunda yazdığı kitaplara güveniyor.tasavvuf allaha ulaşmanın yolu.eşyanın hakikatı tanrı hakkında bilgi veriyor bize yazara göre.seyrü sülük kendini aşma gayretimi allahı bilme kapısında.
41
böyle çareler bulunmalı hastalıklar için.davranışınız örnek teşkil etmeli hastalar için.ülkemiz zor günler yaşıyor insanların sıkıntı içinde kalması nedeniyle.sizin müziğinizde şifa kaynağı bir çok insan için.sizin gibi sanatçılar tat katıyor hayatımıza.
42
türk düşmanlığı rusyanın gerekçe gördüğü bir savaş bu.rusya suriye ve iran gibi ülkelerin desteğini almış.tarihte yaşanmış acılar bizim rusyayla yaşadığımız düşmanlıkla alakalı olduğu gerçeği.türkiye bir dış tehdit gibi görüyor rusyayı.çünkü türkiye rusyanın hedefinde hala.
43
güzel kendi tarzını yaratmışsın.hiç bir destek almamışsın sanat konusunda.çok istiyorsun tanınmayı ama bir albüm çıkarmak şansın olmadı.sesin güzel olduğu kadar bir içtenlik var söyleyişinde.beste konusunda yardımcı olacak şiirler var kitaplarda.
44
ahmet kayaya atfedilen bir şarkı.oldukça başarılı buldum müziğini.belki bu tür müzikler herkesin beklediği bir hikayeyle başlamalı.artık hangi şartların müziği etkilediği şarkıdan anlaşılıyor.
45
modern felsefe hurafelere verilen savaşın adı.felsefenin hayatı yansıması olarak görülmüş devrimler.felsefenin sefaleti eylemsizliğe getirilen tanım.aydınlanma neyin başarısıdır kültür sanata bakınca.antikite ne kadar yakın çağımıza.düşüncede yenilik felsefenin amaçladığı ideal.
46
rusya topraklarını genişletme derdinde.bunu ukrayna gibi bir avrupa ülkesine karşı yürütüyor.putinden övgüyle sözetmek eski ideolojik alışkanlığı.natonun yeniden canlanmasına yolaçmış işgal girişimi.abd halen küresel bir güç konumunda rusyanın oyun bozma düşüncesine karşın.
47
playboy,playmen,kadınca,erkekçe,cosmopolitan,penthause gibi dergiler.bunlar cinsel sömürü araçlarımı.cahrlie hebdo gibi dergilerin dikkatini çekmiyor nedense.aktüel dergisi bu tasnifin dışında tutulabilir.bir zamanların nokta dergisi sansürlendiğine göre.
48
ahmet kayayı çok özledik.o şarkılarla benzer şiirler yazmayı denedim her kesim için.türkiyede sanatçı olmak zorluklarla yaşamaktır bir bakıma.yasakçılığı iliklerine kadar hissetmiştir halk.kendi sesine yabancılığı kabullenmez ülke.bir çeşit savaştır bu.
49
cumhuriyetin şekilciliğine takılanlar faziletini anlamazlar.eski romada uygulanmış olsada monarşiye karşı savunulmuş bir rejim olasında görmeli bir devrimle uygulanma şansı bulmasını fransada.demokrasi hayatımız cumhuriyetin taçlandırdığı bir aşama olmuş devletin kuruluşunda.
50
bahar geliyor kara bir kışın ardından.her mevsim bahardır diyorya şair.adanın havası bir başka.adanaya gidekmi,kebabından yiyekmi denir ya.saygı uyandırır insanda kültürü.bu coğrafyada aşkın ayrı bir mevsim için gülleri.herkese selam istanbuldan.gidenlerin ardından türkiye için.
51
tabiatüstücülük tanrının varlığına dayandırır zamanı.tarihin insanla başladığı gerçeği.uzayda zaman yoktur der fizik.sonsuzluk kanıtlanamaz oluşu nedeniyle bir oluş yaşamıştır varlıkta.ışık hızı nasıl aşılır sorusu için sonsuzluğa bağlanabilir genişleme.
52
bence rejimle alakalı bir konu furkan olayı.bunlar terör örgütlerine karşı yürütülmüş bir engellemeyi bu yapılar üzerinden sürdürüyor.devlet söz konusu olduğunda fikrin bir anlamı yok.etkisiz hale getirmek eylemcilere karşı.fetö artık bir terör örgütü tarikat olduğu halde.
53
yurdumu ışıtan güneşte var kavga.bu halkın çığlığı oldunuz solmasın diye güller.ıssızlığı bozan bir dalga kıyıların da yurdumun.sesime ses değse çışlık oluyor diyorya şair.şairleri gülen bir ülke için çırpınan bir güvercin kanadında hu hular.sazların çatladığı demlerde vakit.
54
ezgilerle geçen yıllarla birikririlmiş hatıralar.sonra yanlış yollara saptık çaresizliğin yaşattığı yalnızlıktan.anadolu kavgasını vermiş esaretin.kalleşlik vardı aramızda.şimdi uzaktan uzağa silah sesleri boğulmuş kana bir azabı müjdeliyor gibi.
55
bende karadenizliyim.yayla turizmi vazgeçilemezidir karadenizin.doğası kendine has güzellikte olduğundan gelişiyor yayla turizmi.artvin göç veriyor büyük kentlere.ne gibi yatırımlar söz konusu merak edilen bir gerçek.halk kültürü nasıl bir özellikte.
56
doğa turizmi filan.birde rizenin gelişmeye müsait yapıda olması için.bende kaptanpaşalıyım.yazları köyde geçirmek dışında bir beklentisi yok insanların.onun için festivaller önemli.rize sahili düzenleniyor denizinde vakit geçirmek için bir planlamaya ihtiyaç duyulduğundan.
57
yap işlet devret dolaylı vergi değilmi.ayrıca dolar kurundaki para hareketlerini baz alıyor tuik.yani türk lirası manipülatif bir baskının sonucunda değer kaybetmiş nebatiye göre.bürokrasi hiç tartışılmadı programda kötü gidişatın nedeni görüldüğü halde.
58
bir güneş batışında şarkısını ilk dinlediğimde etkilenmiştim bayağı bi.dilenci şarkısıda güzel yorumlanmış.arabesk müziğin eskiden daha çok dinleyicisi vardı bundan 20 yıl öncesini dikkate alınca.ben o tarz müziğin ölmediği kanısındayım.
59
senin şarkıların güzel ama haydi dön şarkısının ayrı bir özelliği var.eskiden ne güzel tartışmalar yaşanırdı sanat konusunda.şimdi yalnızlığı sayıklayan saatler.bu umutsuz havanın bir anlamı olmalı yorumlarken zamanı kuşlar.çünkü mevsimlere göre yaşanıyor tabiat.
60
çalınmış hayaller dövülmüş kısrak/nasıl dalgalansın vatansız bayrak.onlar bir yurt bile aramıyordu şehadete koşarken.henüz çiçeği burnunda genç fidanlar toprağa düştü kimsesizlik gibi.ve tarihe şahit tutuldu ölümleri bir soru gibi tutkuluyken aşka hayatları.
61
türkiye yanlış politika izliyorsa eleştirilmeli hükümet.bu tanım yanlış anlaşılmış olamazmı.eleştiri bir doğrulama olmamıştır felsefede.gazeteci bağımsız düşünceye inanır her zaman.ama siyasette fondaş ve yandaş olarak bölünmüş kendi içinde.
62
sistem tartışması tüm dünyanın gerçeğiydi bir zamanlar.şimdi savaşların yeniden yaşandığı konusu ideolojilere bağlanabilirmi sorusu.kapitalizmin mantığında sömürü var marksa göre.milletlerin zenginliği birazda emperyalizm demek.bu konuda nasıl bir tavır almalı konusu.
63
grafiklerle çok şey anlatılmış.üretici kazanıyorsa tarımsal hasılanın endüstriye kazandırılması söz konusu ihracat ve ithalat dengesinde.fiat artışları bu değerlendirmelerin dışında tutulamaz.döviz kurunun buna direk etkisi vardır.milli hasılada karşılığı varsa liranın.
64
ne görüşüldü;mutlaka ukrayna rus savaşı.türkiyenin güvenliği söz konusu olunca pozisyonu önem kazanıyor.yeterki türkiyeyle özel ilişkiler kurulsun.mülteci sorunu ayrı bir başlık zaten.türkiyeye gelen turistler bir tarih hazinesi buluyor eski çağlardan günümüze kadar.
65
40 şiir ve bir kitabınızı okumuştum.doksanlı yıllarda edebiyat ortamı nasıldı biliyorum.kayda alınmamış bir dönem gözüyle bakılabilir.şiir tartışmaları 80’li yıllarla başlıyordu bir çok şair için o dönemin apolitik suçlamasına yanıt aramak gerekirse.bunlar size neyi anımsatıyor.
66
kültüre bakışımız bu kadar sığ işte.insanlık neyle mümkün sorusu için kitaplara başvururduk eskiden.kendimizi tüketinceye kadar okurduk ne söylenmiş hakikat adına.bulduğumuz kendi korkularımızdı çırılçıplak aynalarda.şimdilerde o günlerin kıymetiyle avunuyoruz bir bakıma.
67
bir sonraki adım uzun menzilli füzeler.uzay çalışmaları yarınlar için bir umut.bunlar ülkemize aydınlık yarınları getirecek.bu konudaki çalışmalar çok değerli.güçlü bir türkiye için gerekli görmeli teknolojiyi.bu şekilde dışa bağımlılık azalır.
68
iyilik ve kötülük bir kavram olarak hayatımızda yer alır.hocam fıkıh okumuş olması hasebiyle hiç bir suçun cezasız kalmayacağını bilir.kuran kıyas kabul etmez ama herkesin aldığı ders neye göre ölçülür.şeytanın secdeden imtina etmesi cennetten kovulma nedeni olmuş.
69
geçmişte bu davanın içinde olduk.sonra yalnız bırakıldığımızı anladık.islamdan başka bir hakikat yoktur gerçeğiyle savaştık ama,meydanların uğultusu mahşere ertelendi.şimdi yeniden boy vermenin iklimiyle açıldık bahara.ama su vermediler davaya inandık diyenler.
70
rüzgar şarkısında anlatılan budur.gül yetiştirmeli zulüm kaleleri için.buna inandık çağlara mührünü vuran ibrahimle.yakındır inkılab bizim için aydınlık olan.ezgiler yetim kalmasın hor görülmüş bir dava gibi öteyi düşünmeyenlerin insafsızlığında.çağ ve ilham galebe çalıyor küfre
71
bence bu tasnif yanlış.modern şiirin ilhamını nerden aldığına dair değerlendirmeler tartışmalıdır.çünkü bir çeşit ideolocya savunusuna dönüşmüş imgelem.nazım hikmetle fuzülinin farkına bakıldığında şeyh betrettin için bilincin ne anlama geldiği.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.