- 217 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
twitlerle gündem-2
1
benim kafama şu takıldı.nasıl bir bilgiyle değişir insan.cahiliyeden çıkış nasıl bir tatminle olur.günümüz pagan kültürüne alternatif bir inanç.devrimcilik nasıl bir yol izlemeli sorusu.hz.muhammet fatih olduğu kadar bir bilgelik var sözlerinde.bunlar anlaşılmalı davadan önce.
2
sisteme cihat bayrağı açmıştık.düzenin bir parçası olmakta tehlikeli.aslında kurana göndermeler vardı ezgilerde.şimdi türkiye yüzyılı iddiaları var ülkede.eleştiri günümüzde nasıl bir şekil almış.halen emperyalist güçler kan döküyor islam coğrafyasında.
3
ben kuran kuslarını cemaatlarıda biliyorum.nasıl kültür düşmanı olduklarını.dünyayla ilgileri ancak insanlardan uzak durmakla sınırlı.çok az istisna dışında ufku geniş olanlar var.ilahi kudrete inanmışlık pek rağbet görmez aslında.insanlığa yakışmaz bir durum.ya üniversiteler.
4
sinemanın sihrini unuttu türk halkı.senaryo yazılmıyorsa burda sanatçılarında suçu var.film şirketleri böyle bir kaygı taşımıyor.sinema tiyatroyle içiçeydi eskiden ve her zaman yeni yüzler aranırdı.bu konu için çalışan mecmualar vardı.
5
tabiki ateizmin tanrı inancını dışladığı görülmüş.aydınlanma filozofları kliseye karşı çıkarken bir ütopyaya inanmış.felsefenin bir düşünce arayışı pozitivizmin konusu olmuş zamanla.günümüzde ideolojiler dinin yerini almışsa inancı sınırlayan laiklikle mümkün olmuş.
6
bilimselliğin tarifi ne.kapitalizm için kapitale bakmak gerekiyor marksın eleştirilerini anlamak için.siyasette milletlerin zenginliği kılçdaroğlu için teknoloji demek.sanayileşme bu açıdan önemli.dünyaya açılmak etki alanı oluşturmakla ilgili bunun için planlama gerekli.
7
kılıçdaroğlu türkiyenin bir vizyonu yok diyor.haklı olduğu taraflar var.türk lirası değer kaybediyorsa adaletsiz bir yönetim olması nedeniyle.halkın korkularını anlıyor gibi chpnin güçlü bir yönetim olacağını ikna etmek istemesi topluma.
8
umutsuz bir anımda karşılaştım bu şiirle.umut için uykusuzlukta aradım yazgımı.beni hayata bağlayan yazgımı.geleceği görmenin ıstırabında saklıydı umutsuzluk.gün tükenmişti seraplarında yıldızların.devrimin yansıtıldığı bir aynada vardı umudun yalancı rengi.
9
tabiki kültür eksikliğimiz var.eğitimde ayrı bir sorun yasakçılık.milli eğitim kültürel faaliyetlere izin veriyormu.liseden üniversiteye ezberci bir konumda ilerliyor fikriyat.bunlar sorunları görmenin başka bir vechesi.ancak halkı cahil görmenin aracı olmamalı sanat.
10
adnan oktar kitaplarında bir davayı savunmuş sapkınlıkla suçlanmış olsada.örneğin kominizm pusuda kitabı.yeni ideolojiler antitezini yok ederek varolabiliyor.adnan oktar materyalizme savaş açmıştı islam nizamın ruhlarda yaratacağı inkılaba inanmakla.bu nedenle cezalandırıldı.
11
islam iman ve ihsan.yani islamda güzellikle iman ehli olmak.zaten kuranda bu anlama yakındır ayetler.diğer dinlerde bulunmayan özellik.islamın bilimle var olması asırlarca.şimdi atomu oluşturan elektrik yüklü protonları merak etme hali.burdan sonsuzluğa ulaşılabilirmi sorusu.
12
chp yönetimde yer almanın koşullarına hazırlanıyor.chp halkın rağbetini gördükten sonra toplumsal barışı hedefleyen siyasetle yeni bir vizyon kazandırmak için türkiyeye çoğulculuğu esas almış olabilir.ancak nasıl bir çözüm getireceği konusu tartışmalıdır teklife bakınca.
13
ortaçağda bir tarim toplumuydu türkiye.tımar sistemi kendi devrinde sosyalizme yakın bir teşkilatlanmaydı.sonra sanayileşmeyle ulus devletin temayüzü.savaştan yenilgiyle çıkan osmanlı için yeni çağın gerçeği cumhuriyetti.böyle anlaşılmalı tarih.
14
siyasi düşünce tarihine islamı dahil etmek mümkünmü.peygamberin mücadeleye eşitlikle başlamış olması.medineye hicretten sonra değişen düzenin sosyo ekonomik analizi.hz.muhammedin ölümünden sonra hilafetin bir siyasi kavrama dönüşmesi.sonra emeviler ve abbasiler döneminde siyaset.
15
canlı bombanın karakol baskınında kendini patlatması.insanlar bu işin zorluğunu anlıyor yalnızca.sizde hapislerde yattınız fikirleriniz uğruna.şimdi hain olarak damgalanmak hangi mücadelenin işareti.inanki azınlıkta kalmak psikolojisimi bu tür eylemlerin nedeni.anlamak zor.
16
ölmeden önce ölünüz hadisi nasıl anlaşılmalı.yada vahyin kritiği yapılırmı yüzünü göğe çevirmek zorunda kaldıysan.mistik bir gölgelik gibi ölümden alınan feyz.mezartaşlarından bilmek ölümü bu çağrıyla uyanmanın inkılabı dokunsun diye kaplere.
17
doğru sosyolojik gerçekler bunu doğruluyor.yalnızca maddiyat için örgütlenmiş şeyhler müritler.bunlar kültürün önemini kavramakta aciz.buda bağnazlığın nedeni etik olmayan bir varoluş amacına yaslanmış.hiyeraşiyi bozduklarından meşru bir zeminide kalmıyor oluşumların.
18
insanları lükse özendirmek bir hayat felsefesimi.güçlü kadın imajı kimlerden destek görüyor.bu derginin kültüre bakışı neden farklılaşıyor konu insancıllık olunca.sosyal devleti savunmak sosyalizmden anlaşılan.ancak geleceğin dünyasında hız ve teknoloji bizi yıldızlara taşıyacak
19
güçlendirilmiş parlamento eskiye dönüşün bir emaresimi.meclisin yönetme erkini üstlenmesi.yani siyasal partilerin başkan çıkarması.bu şekilde anlaşılır varılan konsensüs.devlet yönetmenin rejimi yoksayması düşünülemez.şahsi bir kabullenişle olur bu ancak.
20
bence kılıçdaroğlu kendini yalnız hissetmiyor.yalnızca bir çok seçeneğin olması itirafı.inandırıcı olmak istiyor yıpranan imajına karşı.meral akşener ve imamoğlu buna destek çıkıyor bir seçimi kazanma ihtimali doğduğundan.politikada ciddiyete davet var artık halkın uyanması için.
21
türkiye kartlarını açık oynuyor türkiye hakkında konuşalanların aksine.natoda işimiz ne güvenlik sorunu yaşıyorsak.belkide gerçek çıkarlarını düşünmeli türkiyenin.erdoğan tamda bunu yapıyor türkiyeyi oyun kurucu bir ülke yapmakla.başka şansı yok türkiyenin dünyada.
22
troliçeler şu sıra suskun trollenmeleri nedeniyle.fetöye karşı çıkanların bildirileride sahte.yani bir çeşit saygı duyulma sorunu var yandaş medyada.bu rekabetin bir nesnesi olanlarla değilim çok şükür.seçim korkusu ölüme eşdeğer siyasette.
23
güvenlik gereksinimi mutluluğun kaynağı değilmi.sürü ahlakı bir gruba dahil olma anlamına gelirmi.muhafazakarlık saygı uyandırmıştır her zaman.ergenlik hayatı tanıma dönemi.yani kişilik kazanma evresi kişi için.ön yargılarla yaşamak nasıl mümkün belirlenmiş gerçeğe karşı.
24
şiir konusunda size inanmak istiyorum sanatta olduğu gibi.belkide bir yanılsama filmlerden anlaşılan.koca bir boşluğun anlamını arar gibi bozkırda bir rüya görüyoruz.bunun yerine macerayı arama lütfünda bulunmalı hayattan.bir ormanın tenhalığında aşka küsmüş yaprakların arasında.
25
savaşta yenilgi yaşamış bir devlet.zaten mustafa kemalde osmanlının bir subayı.almanyanın işgale uğraması gibi mondros ateşkes anlaşması.sonrasında osmanlı topraklarını bölüşüyor avrupalı devletler.sevr anlaşmasıyla bir karara bağlanıyor işgal girişimi.
26
cumhuriyet tartışmaları var gündemde.bir aydın kimliğiyle sözetmek barıştan.bunlar beklenir doğan güneşten.yani rüzgar gülü gibi göstermek doğru yönü.bunların bir yük olarak görülmesi medeniyet yorgunluğundan.hangi yöne baksan bir eksilme var hayat adına.
27
bence ibbye çekilmiş bir operasyon.bir yıldırma politikası.işler yolunda görüntüsüde veriliyor.yolsuzluğun hiç bir değer taşımadığı ortada.farkındaysanız herkes paradan konuşuyor.insan ne için yaşar diyorya tolstoy.cevabı galiba para para para napolyonun dediği.
28
tanrıyı inkar etmenin zorluğu tabiatın nasıl varolduğu konusunda olasılıklara inanır.ölümü açıklamanın bir anlamı olmalı.hayatın neden yaşandığı konusu.bilginin eleştiri konusu olması estetik dışında yaşamaktır oysa.evrimcilikten önce sosyalizm vardı.kapitalizmin anlamı bumu.
29
nato kime karşı kuruldu.varşova paktına karşı.şimdi caydırıcı bir güçmü soğuk savaş dönemindeki gibi.bu ülkeler zengin ortadoğuyu bombalatmadımı israile.şimdi her ülke güç paylaşmıyormu suriyede.türkiyeye kim dur dedi suriyede.bunları düşününce inanki neşe kalmıyor insanda.
30
ben sebepler aleminde
çözdüm sanmıştım metafiziği
kültüre ivme kazandırırken yüzüm
bir cennet satın aldım hayattan.
yoktu kanatlarımda evrimden bir işaret
yoktu materyalizmin içinde idealizm
tabiat ana denmişti rüzgarın gücüne
değirmenin tenhalığından sonra bulunmuş su
31
ekonomide dışa bağımlılık var.dövizin yükselme nedeni bunlarla açıklanıyor.iç borç tlye değer kazandırmak için.aslında liranın değer kaybı engellenmek isteniyor.büyüme gelirle ölçülmüyorsa halka bir kazanç olarak geri dönmez.yani halkın zenginleşmesi demek ekonominin büyümesi.
32
konuya yaklaşma biçimimiz.bir hak arayışına çapulculuk diyor erdoğan.sosyal yardımlara muhtaç bırakılmış bir halk.sosyal devletin bu anlama geliyor olması.üretmek genel bir kavram.bunu açıklayan milli sanayi olmuştur iktisatta.kültürün işlevi birazda ulus olmanın gereği.
33
aynı başarıyı endüstriyel üretimde göremiyoruz.türkiye bir ekonomik güç olmak hedefine hızla ilerliyor.elbette refah toplumu amaçlanan gayelerden biri.ancak kalkınmanın halktaki karşılığı nedir sorusu için kültürdede bir ilerleme olacakmı.
34
erotik fimleri yakışır bulmak sinemada.günümüz filmlerinde halk için sanat yapmak birazda eğlence aramak hayatlarda.özgürlüğü inançla sınamak sanata farklı bakmayı gerektirir.yıldızların geçmişinde bu tür durumlar var.oto sansürmü eleştiriliyor burda.
35
nötr düşünce ne demek.insanların hiç bir tarafta yer almaması politik tercih adına.bu gibi şartlarlamı mağdur insanlar.başörtülü bir psikolog konuya hidayet açısından bakar bu düşünceye göre.vicdani kanaatı inandığı kadardır dolayısıyla.
36
kurtuluş savaşını kazanan kadro günümüzde nasıl bir sorun yaşıyor değişen rejimle.aynı bakış açısı bir fark yaratır başarılırsa.emperyalizm yine mandacılığın tartışmalı yüzü.sınırlarımıza yığınak yapıyor müstemleke adı altında çağdaş batının hiçte barıştan yana olmayan orduları.
37
türk bayrağı kimler tarafından yakıldı.ösonun türkiyeden beklentisi nedir.amerika kürtlere silah ve mühimmat sağlıyor.amerikanın bir çözümü varmı ortadoğuda.ışid gibi örgütler amerikaya yakınlaşırmı.türkiye bu denklemin neresinde bir güç olarak.
38
galiba seçimin galibi halkın inandığı kişi olacak.yani chp.erdoğan kendi tabanını küstürdü.emekli maaşları bir ailenin geçimini sağlayamaz.güçlü merkez bankası için sıkı bir para politikasına ihtiyaç var.ayrıca sendikalaşma ve grev hakkı hükümetin gündeminde yok.
39
belkide sözcüklerin dansını denemelisin.bir balıkçıl kuşun kanatlanması kalbinde.seni mutlu bulduklarında uykuya yenilmişti gözlerin.sabahın buğusunda uyandığında sıcak ekmek kokusunu bulman için bir insanın saflığıdır herkesin aradığı.belkide yanlışlıklar komedyası bu ikilem.
40
siz gazeteci değilmisiniz konulara eleştirel gözle bakan.bize öğrettiğiniz gazetecilikte objektif kriterler vardı.en düşük emekli maaşının 3500 liraya çıkması asgari ücrete bile yaklaşmış değil.bunun nedenlerini düşünmeniz gerekmiyormu en hafif tabirle.
41
kuran tefsirler nasıl yorumlamış islamı.yada bir fayda ummanın bilgisi varmı bu kitaplarda.belki ruhsal doyum için bunlar okunuyor.tefsir yazarları kendi görüşlerini akla uygun şekilde islama mal ediyor.tabiki böyle bir ihtiyaç doğmuştu geçmişte insana ihsanla baktıklarından.
42
parlamenter rejimde başkanı seçime giren partiler belirler meclisin verdiği yetkiyle.bana göre bir çok şeyi değiştirecek bu seçim.millet temsil sorununu çözecek bu seçimle.türkiye bölgesel güç olmanın olanakları için dış poltikada daha aktif bir rol üstlenecek.
43
alexxis carrel gibi yazarlar tıp doktoru olması yanısıra kitapları olan.benim cihat anlayışını eleştirme hakkım değil ama geleneksel islamın tefekkürü üstün tutmasına bağlılığım var.belkide inancın bir varoluş gayesi olması için kendini tanımalı insan.
44
ilim amelle nasıl taçlanır.dindarlar amelin zorluğundan şikayetçi.yani dinde reformun inanç özgürlüğünü getirmesi.çünkü zorlamanın nefret uyandırması kaçınılmaz.cehaletin bilmekle değil olmakla yenilmesi.bu durum bana necip fazılı hatırlatıyor.yani medeniyetin sanata bakışı.
45
günümüz yönetimi fazlasıyla aktif dış poltikada.yada öyle görülüyor.devleti temsilde demokratik teamüller var görünüşte.hukuksuzluk yalnız türkiyeyle sınırlı değil.bu durumda sosyal devlet halkı oy deposu gibi görmekle alıyor kararları.tıpkı ittifakların geçerliliği gibi.
46
görevi dediğimiz fikirleri.bu mirası yerine getiriyor chp.bir devletin kurucu vasfına sahip kişiliği.çağdaş uygarlık yakalandımı sorusu.tarihten bize bir kurtuluş efsanesi kaldı cumhuriyetle birlikte.artık din devlet çatışması yaşanmıyor.buda demokrasinin başarısı.
47
bunlar tarihte yaşadığımız acı olaylar.ülke işgale uğradığından devletin çaresizliği vardı güç olma vasfını kaybettiğinden.halkın isyanı söz konusu olmuş ordunun düşmana karşı koyma şansı kalmadığından.istiklal harbini kazanmanın ankarada meclisin kurulması etkili olmuş.
48
o dönemde türkmenler anadoluyu yurt tutmuştu.moğollar kim tarafından bozguna uğratıldı.kayı boyu türklerin kızıl elmasına inanıyordu.peçeneklerin batıya göçü yaşanan şartlar için bir ipucu.tekfurlar anadoluya hakimdi henüz.bir varolma savaşı içindeydi boylar
49
harp yalnızca cephede kazanmak değildir.sonrasında yoksulluk çeken bir halk.atatürk modern kültürü kendine mal etmiş nasıl olduysa.sonraları chp sol bir parti kimliği kaqzanmış.darbeler ve kumpaslar devri.devrimin yerleşmesi için kapanan partiler.cumhuriyetin aydınlarla savaşı.
50
devrimler asırların yobazlığına karşı yapıldı.modernlik osmanlıdada vardı oysa.mustafa kemal kendi dehasını konuşturmuş siyasette.yeni bir sosyete için meşru görülmüş ahlak dışılık.istiklal mahkemeleri haksızlıklarla dolu.kurulan partiler devrimlerin yerleşmesi için kapanmış.
51
devrim yaparlardı ülke kurtarıp
bir giyimlik fesle idama varıp
efendi köylüyü tankla uyarıp
işte bu günleri görmedi ata
tarikata destek çıkmış şımarıp
sapkınlığı alet olmuş sanata
52
örgütlülük insana ölüm vadediyor yalnızca.çünkü şairin dediği gibi her şey bir yantesir sonucu oluşuyor.sosyalist kültürü savunmanın olanağı gibidir örgütlülük.çünkü faşizme karşı insanlık değerini yüceltmekle yola çıkmak için düşünülür devrim.
53
tasavvufun bir din değil öğreti olması.eshab-ı suffenin başlangıcı olduğu kabul edilir.ancak antikitenin etkisi fazladır üzerinde.sufiler bu öğretinin kazandırdığı harsla gönül fethetme gibi bir özgürlük alanında görür ölümü.günümüzde bilim için sorunludur bu öğretinin anlamı.
54
mesele lozan ve inkılaplar değil.batılılaşmanın bize kazandırdığı kültürün emperyalizmle değerlendirme sorunsalı.şimdi modern dünyanın osmanlıya karşı aldığı tavrın cumhuriyetle sonlandığı yanılgısı.batının bir oyun alanı olduğu biliniyor türkiyenin.
55
anadoluda kuvayi miiliye vardı işgale karşı çıkan.türkiyenin yunanla savaştığı biliniyor.ingilizler italyanlar ve fransızlar isyanlar çıkması nedeniyle çekildi.lozanın bir yıkılışla imzalandığı biliniyor.rusyada devrim olması bunu hızlandırmış olabilir.
56
mustafa kemalin başarısı sayılıyor bir ülkenin kaderi.bunu kanıtlamak zorunda değil bu insanlar.biz natoya üye bir ülkeyiz avrupa birliğine alınmayan.ne kalmış kuruluştan günümüze.atatürk ve inönü çağdaş uygarlığı modern kültürde görüyordu o zamanlar.
57
bunların hepsi bir iddia.osmanlı mühendishaneler açmış erken dönemde.abdülhamit laik eğitimle tanıştırmış medreseleri.atatürkün ona karşı çıkması tarihsel bir vaka.türkiyenin varlık nedeni osmanlıdan miras kalan kültür.medreseler bilimi yasaklamış iddiası yalan tarihin vesikası.
58
birazda farklı şeyler söyleyin ne bu.örneğin ziya gökalpın milliyetçiliği.yakın tarihimiz darbeler tarihi.bu konuda atatürkçülüğün etkisi kadar sağ sol davası var.15 temmuzun halk üzerindeki etkisi.yeniden cumhuriyeti kurmak gibi bir amaç taşıyordu.osmanlının yıkılışı tek örnekmi
59
kaybediyoruz tek tek güzel insanları.bırasktıkları kültür içinde ne anlam taşıyor acama.denize açılan kapı gibi kitaplarında görülüyor güzel uslüp.belkide algı dünyamızı zenginleştirme isteğinde vardı yedi güzel adamın zihnimizi kültüre açma isteği.ama hepsi göçtü ahirete.
60
geçmiş dönemlerin korkusuydu dindarlık.islamın çağdaş yorumunu isteyenlerin en büyük özelliğiydi din korkusu.bugün dahi bağımsızlığı din dışılıkta görenler avrupaya duydukları hayranlığı gizleme gereği duymuyor.çünkü dini cehalet göstermenin kolaycılığına inanıyor bu yalancılar.
61
halkın beklentisi ne devletten.bu konunun anlaşılması gerekiyor.ne yapmak gerekiyor pahalılıkla mücadelede.türk lirası karşılıksız basılmıyor ama fiat istikrarını bozuyor dövize olan talep.enflasyona göre maaşların eridiği görülüyor yaşanan ekonomik buhran nedeniyle.
62
amerikanın ülkemizi tehdit ettiği gerçeğine diyarbakır barosu açıklaması takip etti.başka ne var yunanistanın silahlanmasından sonra.natonun bir üyesi olduğumuz tartışılr.bir de ekonomik savaş yaşıyoruz gelişme çabası içinde.
63
sayın cumhurbaşkanım.sinemacılar devletin desteğini bekliyor.trt nin öncülük etmesi sanata.devlet fon ayırmıyor sinema sektörüne.türk sineması dünyada türk kültürünü tanıtır konumdaydı geçmişte.yeşilçamdan sonraki dönemide geride bıraktık yok saydığımız sinema adına.
64
her şeyin kullanışlı olduğu yeni bir çağın içimizde yeşerdiği gariplikler.naziler böyle bir ilgiyi hakediyormu sorusu.insanlar yakında her türlü suçu olağan görmenin radikalizminde yaşayacak.çünkü yaşayan kültürler için sınırların kalktığı bir dünyada hayatta kalma savaşı.
65
tarihsel determinizm bizi yanıltır.çünkü uygarlığın islama bakışında yanlışlık var.işte insanın medeniyet kurmada neleri kullandığına ilişkin yanılsama.timurun yapmak istediği belkide osmanlıyı miras kılmıştır medeniyete.batı uygarlığı için bir memba olmuştur islam günümüzde dahi
66
bunların dostluğa dönüşeceğine inanmak biraz safdillik değilmi.tabiki ortadoğu yıllarca kutuplaşma nedeniyle parçalanmışlığın simgesi durumunda.biden amerikanın etkinliğini düşünüyor haksız savaşlar konusunda.islamın yeniden yorumlanması önem arzediyor onun için.
67
göz yaşına inanmak gerekiyor aslında ama.bu bir insanlık durumudur inanç için duyarlı olmak gerekiyorsa adaletsiz bir dünyada.herkesin kendi ahvaliyle anlatması islamı.ne kadar tesirlidir mağdur edebiyatı tartışılır.ne yapmak gerekiyorsa kurtuluş için.
68
beyin hacklemek nasıl mümkün olabilir insan beyninde bilgisayarla ortak kullanım alanı yoksa.önce bir program yüklemek gerekir hafızadaki bilgileri kaydetmek için.bu olağan dışı beynin kullanımı açısından.hasar görmüş bir beyin bu tür komutları yanıtlarmı
69
inşallah hayırla yadedilir daima.amellerini boşa çıkarmaz allah.beşerin hayatındaki nihai sonuç rahmet-i rahmana kavuşmak.bu nedenle ariflerin anlayışıyla bakmalı hayata.şeriat tarikat hakikat ve marifet irfana ulaşmanın durakları.bir içsel yolculuktur hayat.
70
sezai karakoç üstatla tanışmış ilk gençlik yıllarında.diriliş dergisini çıkarttığında bir uygarlığın dirilişini hayal ediyordu.şiirlerinde türkçenin berraklığı olduğundan şehir kimliği üzerinde durmuş daima.aynı dönemde yaşamış şairlerin diline yabancı değildir aslında şiiriyle.
71
hocam bu yılda kurbana ulaştık.kurban artık hayır hasenata aracı olmuş gibi.zaten amaç kan dökmek değil kurana göre.hacca gidenler mekkenin tarihi anlamına vakıf olmalı belkide.bunlar anlatılır kürsülerde.alem-i islam bir fetret yaşıyor her alanda.yanılgı içindeyiz maalesef.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.