- 326 Okunma
- 2 Yorum
- 3 Beğeni
SULTANİYEGAH MAKAMI TSM
Merhaba sevgili okurlarım, bugün sizlere Sultaniyegah makamında yazılmış bazı güzel şarkı sözlerinden bahsedeceğim. Bu makam, Türk sanat müziğinin en seçkin ve en duygulu makamlarından biridir. Bu makamda bestelenmiş şarkılar, aşkın, hasretin, özlemin, hüznün ve sevincin en güzel ifadelerini içerir.
Bu makamda yazılmış şarkı sözlerinden bazıları şunlardır:
- Akşam yine mahzun yine sevdâlı boğazda
Al sazını sen sevdiceğim şen hevesinle
Andıkça geçen günleri hasretle derinden
Aşıkları inandırır yalan sözlerle kandırır
Aşkın beni yıllarca helâk etti efendim
Bu şarkı sözleri, aşkın acısını ve yalanını anlatan bir gazeldir. Şair, sevgilisine saz çalmasını ve geçmişi hatırlamasını ister. Aşkın kendisini nasıl yıprattığını ve kandırdığını söyler.
- Aşkın karanlık yolunda kaç yıldır yalnız kaldım
Ay gökte hayâle hisse kaynak
Biz Çamlıca’nın üç gülüyüz
Biz Heybeli’de her gece mehtâba çıkardık
Bu gülzârın yine bir nevbahârı
Bu şarkı sözleri, aşkın yalnızlığını ve özlemini anlatan bir türküdür. Şair, aşkın karanlık yolunda yalnız kaldığını ve ayın gökte hayale ortak olduğunu söyler. Çamlıca’nın üç gülü olarak tanınan üç arkadaşının ve Heybeli’de her gece mehtaba çıktıkları günlerin özlemini duyar. Bu bahçenin yeniden bahara kavuşmasını diler.
- Bu hülyalar diyarında gizli bir zevk düğünü var
Cân-ü dilimiz lûtf-i (Keremkâr Şehenşâh) ile mâ’mûr
Dilberim terk-i sebâta her zaman âmâdedir
Güller açmış bülbül olmuş bî-karar
Hâbîde olan tâlî-i nâ-sâzım uyandı
Bu şarkı sözleri, aşkın zevkini ve coşkusunu anlatan bir şarkıdır. Şair, hayal dünyasında gizli bir zevk düğünü olduğunu ve can ve dilinin Allah’ın lütfuyla mamur olduğunu söyler. Sevgilisinin sadakatten uzak olduğunu ama kendisinin ona her zaman hazır olduğunu belirtir. Güllerin açtığını ve bülbülün kararsız olduğunu ifade eder. Uykuda olan talihinin uyandığını müjdeleyerek umutlu bir son verir.
- Hayat gençlik boyunca bir aşkın rüyasıdır
Hayli demler ızdırab-ı aşkını çekmiş iken
Kaçıncı fasl-ı bahar bu solar gider emelim
Nihân ettim seni sinemde Ey.! meh-pâre cânımsın
Saçının telleri göğsünde perîşân yaraşır
Bu şarkı sözleri, aşkın rüyasını ve ızdırabını anlatan bir şiirdir. Şair, hayatın gençlik boyunca bir aşk rüyası olduğunu ama çok acı çektiğini söyler. Kaçıncı bahar olduğunu ve emelinin solup gittiğini sorar. Sevgilisini gönlünde sakladığını ve onun can parçası olduğunu söyler. Saçlarının göğsünde perişan olmasının yakıştığını belirtir.
- Sen şarkı soylediğin zaman
Sevildim sanma, coşup aldanma
Şâd eyledü cân-ü dilimi rûhi revânım
Yaradan öyle yaratmış ki güzellikte seni
Bu şarkı sözleri, aşkın aldanışını ve şüphesini anlatan bir nağmedir. Şair, sevgilisinin şarkı söylediği zaman kendisini sevdiğini sanmamasını ve coşup aldanmamasını ister. Can ve dilinin sevinçli olduğunu ve ruhunun canlandığını söyler. Sevgilisinin güzelliğinin Allah’ın yaratışı olduğunu ifade eder.
Bu makamda yazılmış şarkı sözleri, Türk sanat müziğinin en güzel örnekleridir. Bu şarkıları dinleyerek hem aşkın hem de müziğin tadını çıkarabilirsiniz. Umarım bu yazım sizlere faydalı olmuştur. Bir sonraki yazımda görüşmek üzere, hoşça kalın.
Ahmet Nejat Alperen