- 215 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ADAM;NE ANLATSAM, KIKIR KIKIR GÜLÜYOR...
Mustafa Çırpan’la tanıştığımızda ben 22-23 yaşlarında idim, o 35-40 yaşlarında idi. Nazilli’de ki Madran Matbaası’na aylık bir dergi bastırmak için gitmiştim, 16 sayfalık 15+20 ebatındaki 1000 dergiyi 1.400 liraya basıvereceğini söyleyince yazıları kendisine teslim ettim. Elimde zaten zar zor biriktirdiğim 1.500 lira kadar bir para vardı. dergi yayınlandıktan sonra satacak. Diğer sayıları öyle çıkaracaktım ama evdeki hesap çarşıya uymadı, bir ay dükkan dükkan gezip ancak 75 dergi satabilmiştim. 925 dergi elimde kalmıştı, çaresiz bir şekilde bir gün tekrar matbaaya uğradım. Çırpan ’’Hayrola, dergiyi basmıyor muyuz ?’’ dedi. Durumu izah ettim, ’’Ben sana gazete basalım dedim, sen kabul etmedin. Gel sana haftalık bir gazete basalım.’’ dedi. ’’Para yok.’’ dedim, ’’Kağıdı benden olsun.’’ dedi. ’’Dizgi ve baskı parası ne olacak ?’’ dedim, ’’Kazanınca verirsin.’’ dedi. ’’Bu gazete, nasıl para kazanacak ki ?’’ diye sordum. ’’Bizim gazeteye haftalık dernek ilanları geliyor, bu ilanların 2 gazetede yayınlanması gerekiyor. Birisini senin gazete için alırız, bugün için ilanları 75 liraya basıyoruz. 2 ilan gelince 150 lira tutuyor, 100 lirasını bana verirsin. 50 lirası sana kalır.’’ dedi. Ben ’’Hiç ilan gelmezse ne olacak ?’’ diye sorunca ’’O zaman para almam.’’ dedi, böylece haftalık bir gazeteye başladım. Bu arada geliş gidişler sırasında ustanın çok sigara içtiğini farkettim, ben de onunla birlikte sigara içimini hızlandırdım. O, o sıralar ’’Birinci Sigarası’’ içiyordu, ben ’’Samsun Sigarası’’ içiyordum. Matbaaya sık sık girip çıktığım için usta bir gün bana ’’İşlerimiz çok, sen istersen dizgiyi kendin yap.’’ dedi. O zamanlar her harf bir küçük kutunun içinde idi, nokta+virgül vb. gibi hurufatlar da burada idi. ’’Ben bunu kolay kolay öğrenemem, bir harfi buluncaya kadar 10-15 dakika geçer.’’ dediysem de kolay öğrenebileceğimi ifade edince o zaman ’’Ben okuyabileceğim büyüklükte harf vb. diğer işaretleri yazıp geleyim, kutuya yapıştıralım. O zaman, belki başarabilirim.’’ dedim. Ertesi günü dediğimi yaptım geldim, kalfa harflerin yerini gösterdi. Ben de kağıtların arkasına yapışkan yapıştırıp gösterdiği yerlere o yazıları yapıştırdım. 1-2 ay içinde de böylece fazla sendelemeden ve zorlanmadan hem kendi, hem de onların gazete yazılarını dizmeye başladım. Bu benim 3-4 günümün matbaada geçmesine yol açtı. O zaman ustayı daha yakından tanıdım, bir günde tam 4 paket sigara içiyordu. Defalarca kendisini uyardım ama bir türlü bırakmadı, uzatmayalım. Aradan 10-15 yıl gibi uzun bir süre geçti, rahatsızlandı. Denizli’ye doktora gitmişler, doktor kasığından kendisinin anlattığına göre çok büyük bir iğne ile iğne vurmuş ve Eğirdir Devlet Hastahanesi’ne göndermiş. Burada ameliyat olacak, gerisini onun ağzından dinleyelim. ’’Ameliyat olmak için beni bir odaya aldılar, oda da bir başka hasta daha var. 2-3 gün beklememiz lazımmış, bu arada ilk tanışma faslından sonra uyanık olduğumuz zamanlarda konuşuyoruz. Adam ne söylesem her şeye kahkahalarla gülüyor, bir şey de söyleyemiyorum. Gülünmeyecek konulara bile gülüyor, uzatmayalım. Sırası geldi, benden önce ameliyat olması için odadan alıp götürdüler. 2-3 saat sonra getirip yatağına yatırdılar, uyanınca ’’Geçmiş olsun.’’ dedim. ’’Sağol.’’ dedi, yine sağdan soldan laflıyoruz ama adam bu seferde hiç gülmüyor. Bu seferde merakımdan çatlayacağım, adama dedim ki ’’Arkadaş sen ameliyat olmadan önce ne anlatsam kahkahalarla gülüyordun, şimdi sana ne oldu da gülmez oldun ?’’ diye sorunca adam bana ’’Ben çok güldüğüm için ameliyat oldum, dalağımda fazlalık varmış. Onu aldılar, şimdi normale döndüm.’’ demiş. Çırpan burada ameliyat oldu, ilçeye döndü. Doktor kendisine ’’Sigarayı bırakacaksın, içmeye devam edersen 6 ay sonra yine buraya geleceksin. Sağ kolunu dirseğinden keserim, yine içmeye devam edersen 6 ay sonra sol kolunu dirseğinden keserim. Yine içmeye devam edersen 6 ay sonra sağ bacağın dizinden gider, yine içmeye devam edersen bir 6 ay sonra yine yanıma geleceksin sol bacağını dizinden keserim. Kolsuz, bacaksız yaşamaya devam edersin.’’ demiş. 15-20 yıl uyardığım Çırpan doktorun bu lafı üzerine sigarayı hemen bıraktı, bu arada ’Matbaa’da çalışmayı bırakacaksın, vücudunda kurşun birikmesi var.’’ demiş. Matbaayı da bıraktı, bu arada yıllarca matbaada çalıştığı halde sigortası da ödenmemiş. Kendi parası ile bu işleri yaptırdı, şimdi 90 yaşlarında ihtiyarlığın verdiği sorunlarla boğuşarak yaşamaya çalışıyor.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.