Su Neden Azizdir
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Tabii ki sıkılırsın, bir iş bul kendine, geçer can sıkıntın. Hani balık derler ya insanlar için düşünürler, denizin içinde lakin denizden habersiz bir balık. Balık hafızalı deriz bir de hani. Veya dünyayı bir mağaraya benzetirler.
Not: Can sıkıntısı için yazıyorum.
Evet, bir mağarada gibiyiz, uzay denilen, alem denilen bir mağarada. Bütün coğrafyamız bu mağaranın içinde; yollarımız, ormanlarımız, denizlerimiz, şehirlerimiz, ailelerimiz... Böyle düşününce de, şaftı kayıyor kafatasının.
Not: İnsan vahşi bir tür müdür?
Not almadın çekirge, soru sordun. Yeni bir yazı modeli mi sürüyorsun piyasaya? Ne oldu Yeiku maya tutmadı mı?
Tanrı meselesini çözeni bulamadım. Bu Tanrı veya Allah, çeşitli kültürlerde adı her neyse; çok canımı sıkıyor valla. Gir bir tapınağa biraz değişik hava solu, ciğerlerin farkı hissetsin sonra zihnin bir yol bulur nasılsa.
Hangi insan daha büyüktür, insanı büyük yapan sözleri midir, hareketleri midir? Bizim insanımız ... Yine eleştirmeye başlama çekirge. Olduğu gibi kabul et. Diyorum ki, ... boğu temizlemeden veya görmeden diğer coğrafyalar hakkında ahkam kesmeye bayılır. Anlamadım çekirge? Diyorum ki; kendi vatanındaki zulmü görmeyenler, zalimliğe kör kalanlar; Balkanları, Beş Hilal Bölgesini, Mısır’ı, Avrupa’yı, Uygurlara yapılan zulümleri, Afrika’da suya erişemeyen toplumları, Bosna’yı, Brezilya’yı, Meksika uyuşturucu işlerini, İtalyan Mafyasını falan vb vs işte; diline, klavyesine doluyor ya, canım çok sıkılıyor buna. Zalimliğin türleri var mıdır üstad?
Boş ver sen, su akar nasılsa sel olur, temizlenir o insanlar da veya deprem olur ezilir giderler veya yangın olur yangının ortasında kalırlar. Sen kanat mı taktın, gökte mi uçuyorsun, kurt musun, dağda mı geziyorsun, balık mısın, denizde mi yaşıyorsun.
Not: Bugünlerde bize kutsal diye anlatılan Kuranı araştırdım, daha islam alimleri hadis alimleri, siyer araştırmacıları ilk gelen süre konusunda bile hem fikir değillermiş, bolca bahane buluyorlar, son süre veya ilk ayet - son ayet hangisi belli değilmiş, değişik fikirler var. Şimdi çıkar bir akıllı elham der, ihlas der, sonra bolca hakaret eder galiba. Böyle kutsal mı olur dedim içimden.. Bu kutsal denilen kitaplar bolca Tanrı adına ayrıştırıyor insanları, sence öyle değil mi üstad?
Karışma dinlerin kitaplarına. Uymuyorsa okuma. İnanmıyorsan laf etme. Cahil misin sen milyarca insan yanlış mı diyorsun? Aklını mı kaçırdın tükürüklerinde boğarlar seni. Kelleni keserler bak, asmak kesmek kelle uçurmakla cennet vaadine erişmenin derdinleler. Uzak dur onlardan. İlişme, seni ne zamandır uyarıyorum çekirge.
Duydun mu çekirge, neyi üstad; Tuvalet kağıdından benzine, kiralardan ayakkabılara durmadan zam geliyormuş. Ya hu üstad, bu Tanrı zamları engellemekten aciz mi? Sanırım Tanrının ekonomi bilgisi yok, hani çok alim diyorlar ya? Sahi ne kadar alim olabilir bir Tanrı? Hadi biz yaratığınız, türümüz insan, kimi kul kimi köle kimi lord kimi paşa... Bu Tanrı neci be üstad?
Not: Vahşiliğin tarihi dünyada mı başladı yoksa dünya dışında mı? Yoksa vahşilik ruh denen cevherde mi gizli. Ruh vahşi olabilir mi üstad?
İnsanın içindeki organların sistemsel hareketleri vahşilik üzerine kurulu sanki. Hani yırtıcı bir hayvan yırtıcı olmayan bir hayvanı parçalar ya karnını doyurmak içim, diyelim ki; köfte yedik. Bu köfteyi önce ağzımızda parçalıyoruz, sonra mideye iniyor, lakin ondan sonra köfteye durmadan vahşi bir saldırı yapılıyor içimizde, enerji için sanırım bu yırtıcılık. Öyle midir sence? Köftenin ruhu yok diyeceksin sanırım. Ya, ben işleyişten bahsediyorum.
Not: Su neden azizdir?
Üstad bu insanlar neden durmadan savaşıyor? Tarih boyunca kafa göz kırmada, et kesmede, bedeni delik deşik etmede üstüne yok insanın? Yapay Zeka buna bir çözüm bulabilir mi? Sanırım şimdiye kadar insan aklı çözüme ulaşamadı. Ulaşan birini tanıyorsan üstad, bana yönlendirir misin?
YORUMLAR
Su dünyadaki bütün canlıların yaşamını ikame edebilmeleri için gerekli üç varlıktan biridir neden azizi olmasın çok önemli bir konuyu güzel bir dil ve uslup ile anlatan yazarı kutluyorum
Yinsani
İnsani bir yazıyı takiben yorumlarda tiyoları da aldım
Önemli noktaların altı çizilmiş
Trafikteki gizli buzlanma misali durumlara işaret edilmiş bir bakıma
Buzlanma bilinir de, gizli buzlanma ani ve zordur hani
İnsan temelde kendi benliğiyle kuşatılmış bir varlık, kendi zindanında yaşıyor açıkçası
Tarih, coğrafya, kültür, aile, genetik derken insanoğluna meram anlatmak deveye hendek atlatmaktan zor
Aynı ailenin fertleri bile birbirinden farklı duygu, düşünce ve hassasiyetlere sahipken toplum kesimlerinin mensuplarının birbirine garez, hiddet duyması tam bir vaka örneği elbette
İnsanoğlu kendine kadar özgürlük ister, kendine kadar sorunların çözümünü önemserse olacağı bu
Kendine kadarını başkalarını da katarak söyler birde insan evladı, kimseye olsun istemem denir mesela
Totalitarizmin özünde bunlar var aslında, eli zayıf olan insanlar ve toplumsal siyasal kesimler özgürlükçü olur, eli güçlenen, kontrolü ele geçiren önce o denli özgürlükçü olmaz, sonra hepten gereksinim duymaz hürriyet meselelerine, bunda tarihsel süreçlere bağlı etki tepki, ifrat tefrit halleri de etkendir
Genelde dinci, ırkçı ve bir devrin Bolşevik, Stalinist despotizmi akla gelebilir
Sağda ve solda radikalizm yükselip, birde kontrolü ele geçirdi mi vay ki ne vay
Bu arada hocam, Yapay zeka, dijital çağ da geleceğin totalitarizmini belirleyecek bence, Neo Frankenstein kapıda derim hani
Kapitalist sistemin yeni ayak oyunları, gelecekte Pandemilerle şişirilmiş esnek çalışma, fabrikalarda robotlar, evlerde gece gündüz çalışma, sokağın devreden çıkarılması, miting, grev, toplantı, gösteri her şeye paydos, vs.
Nihayet hocam
Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket
Günün yazısını tebrik ederim
Selam ve saygılarımla.
Yinsani
Su kutsal olduğu için aziz. Çölde su kutsaldır. Kutsanır. Kutsanmak, çokça aranmak bulunca itina göstermek korumak kollamak vs. En kutsal kitap. Kitapta su akan vaha gibidir. Bilgi akar. Neyin bilgisi varlığın yokluk bilgisi. Tüm bildiklerimiz bilmediklerimiz ve ya bileceklerimiz yani tüm varlığın yokluğunu Tanrı bilgisine olan inançla karşılıyoruz. Diğer taraftan her şey topraksa, toprakta biten yeşeren bitkilerle hayvan türü besleniyorsa. İlik de toprağın ileri aşamada dönüşümüdür. Ot topraktan ilikte ot otlayan hayvandan. Sütte ottan ette hayvandan. Bizim iliğimiz bizim toprağımız. Nasıl toprak bitki çürümesi hayvan gübresi vs. zenginleşiyorsa. Canlı hayvanda her türlü besinden gıda alarak ilik zenginleşerek kutsallaşıyor. Uygun ilik bulmak daha zor. Büyük balık küçük balığı yer. Büyük balık zevk alırken ilik olan küçük balık yumurtayı döller. Küçük balık evrim yoluna girmiştir. Büyük balığın aşkında. Alsana adalet. Biraz daha gayret.
Yinsani
eksik olmayın üstadım.
Efendim;
Not: can sıkıntısı için yazmaya devam edin...
A. Camus; "özgürlük daha iyi olma şansından başka bir şey değildir" demiş. Demek ki niyetli değiliz şansımızı kullanmaya, daha iyi olmaya, daha iyi bir dünyada yaşamaya, diyorum.
İçimizdeki zombilerin varlığını kabul etmediğimiz sürece, en iyinin - yaptığımız bütün kötülüklere rağmen - biz olduğunu düşünürüz.
Nasıl olur efendim; "En iyi biziz" Biz biz biz... En iyi bizim Tanrımız, kitabımiz, töremiz, dilimiz, nutuğumuz, liderimiz, toprağımız, şarkımız, vs vs
Yani yağma yok, "üstünlüğümüz"e kimse laf edemez, efendim...
Hani dünyayı kendi aklımızla, ellerimizle alıp başımıza geçiririz, doğanın dilini, ruhunu hiç dinlemeden hergün tahrip ederiz, delik deşik ederiz, komşumuz bize benzemiyor, bizim gibi inanmıyor diye linç ederiz, "kellesini keseriz" hatta, çünkü "kutsal" kitap öyle diyor, deriz ve cennette bize mutlaka iyi bir yer ayrıldığına inanırız...
Sonuçta olarak, sebep olduğumuz tüm felaketlere "kader" deriz. Böylelikle bir milim dahi önümüzü göremediğimiz gibi, bir yandan homuranıp dururuz (ucu bize dokunduğu için) hem de "ters" bir şey diyene öyle bir öfkeleniriz ki, dünyasını cehenneme çeviririz...
Hani soruyorsunuz ya insanın "vahşilik"ini, sayın Yinsani; işte, vahşilik temeli burada...
Bütün bunlar, özgürce düşünememenin, doktrine olmanın yanısıra, gerçeklerden kaçışın en basit yolu değil midir aslında?
Demek ki daha "büyük" olmak ya da "düşünmek" sitemiyoruz.
Yapay zeka da "Tanrı"'nın bir buyruğu olmasın!?
Not: kimilerinin, sizi hala burada yaşatır olmalarına, attıramamalarına şaşkınlığımı belirtmeden edemeyeceğim. Gerçi benim de yarınım muamma ya... :)
Çok teşekkürüm ve saygımla, efendim.
Yinsani
Bu çağın sorunu diğer çağlardaki gibi değil, hafife alınıyor, hadi diyelim eski çağlarda sesini yükselten sorgulayan kurulu düzendeki yanlışları ve zalimlikleri dile getiren üç beş kişinin kellesi alınırdı. antik çinde de mısırda da yunanda da orta doğuda da maya aztek vb her kültür benzer. Bizde Hallac olur derisi yüzülür, yunan da sokrates olur öldürülür, çinde bir başkası olur, kızılderilerin içinde başkası.. Lakin aynı sistem. ve bunu intenet sayesinde gün geçtikçe daha çok fark ediyor insanlar. Lakin günümüzde ya toptan bir nüfus azaltacaklar bahanesi iklim olur, savaş olur ya da dijital fişleme ve robotvari öldürme olur.
Düşünen sorgulayan herkes bunu görüyor, distopya diyor, tanrıların arabaları dyor, yecüc mecüc diyor, kıyamet alameti diyor, armegeddon diyor vb vs aslında söyledikleri şeyler hep aynı noktaya çıkmıyor mu?
Hasılı kelam; iç ve dış düşman olarak yansıtılan herkes ve veya her düşünce onlar için tu kaka öteki hain kaypak dönek düşük dinsiz çaşıt ....
Bilmiyorum efendim..
Bu siteden fikir yüzünden atılan duymadım okumamadım, şahşi nedenlerle, aleni veya özelden küfürleşme veya üyelerin birbirlerini rahatsız etmesi sanırım atılmaya yol açıyor.
Niye atsınlar ki, bu site düşünüldüğü kadar bağnaz veya ötekileştirici değil.belli bir düşünce çoğunluk olabilir ama yine de en iyilerinden.
Ben gece yazarım ekseri ne gelirse, inler cinler mi yazdırıyor, ilham mı geliyor veyaherhangi bir haber kitap belgesel film dizi ile zihnim harekete mi geçiyor inanın bilgim dışında:) yazamazsam çatlarım herhalde. ya da başka bir meşgale bulmam gerekir.
vb vs..
Yapay Zeka da Tanrının bir buyruğu olmasın? gibi güzel soruların ardından incilde tevratta veya kuranda Yapay zekayı işaret eden ayetler de yavaş yavaş piyasaya sürülür. Var mı yok mu bilmiyorum lakin devenin altına kutup ayısı doğurtturur sistem sonuçta. kalabalıkları yönetmek zor değil gibi. 8 milyarı yöneten insan, 8 milyon veya 800 bin kişi olsa gerek değil mi? sorun da burada patlak verecek, yapay yönetim veya zeka o 8 milyonu veya 800 bini kontrol edebilecek mi? Ya da karanlığa gömülüp teknolojisiz bir devre mi döneceğiz yeniden.. bizi ilgilendirir mi? Daha kaç yıl yaşamayı düşünüyorsunuz veya son nefesinizi Tanrıya veya bedeninize mi bırakcaksınız siz? Bu soru da bir çok soru gibi gençlerin arasında zaten bilgisayar oyunları veya metaevren vb vs yayılacak bir şekilde diye düşünüyorum.
En sevdiğinize emanet olunuz.
saygılarımla, eksik olmayın.
Tüya
Umarım aydınlatıcı ve düşündürücülüğünüz okurlara ulaşır ve bir nebze "sarsıcı" olur...
Bilmukabele saygımla.
Yinsani
Eksik olmayın üstadım.