- 264 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Kolektif Alan 32-33
İttifaklarla birlikte ittifak içi totem meslekli gruplar kıyasından ötürü meslek sahibi ilah ve ilah sıfatları taşıyan meslek grupları ortaya çıkmıştı. Pekiyi de toteme ne olmuştu? İlah nerede çıkmıştı?
Toteme bir şey olduğu yoktu. İlahlar da doğal olan yollar dışında, doğal olmayan hiçbir yerde çıkmayıp, zaten oldukları yerdelerdi.
İlk inşacılar kolektifi oluşu kendi eğilimlerinin dıştan kesişmesi içinden kesişen anlamla (etkiyle) az çok anlıyorlardı.
Sonraki kuşak hep böyle olduğu sanılan olağan bir kolektif ortama doğuyorlardı. İnşacı atalar tecrübesiyle ortaya konan "kolektif alan" alan içindeki özneler üzerine geri bir art alan etkisi ortaya koyuyordu.
Kolektif inşayı kendisi oluşturmayıp atalardan devralınan kolektif inşanın özneler üzerinde "ata sal deneylerin aktarım etkisi vardı. Art alan ışıması dediğimiz ata sal deneylerin ya da ataların gittikleri yolun bir doğruluk payı vardı. Bir yol haritası olma etkisi" vardı.
İşte kolektif alanın geçmişinden gelen geri etkimeli ve uzun süreli bir doğruluk payının olması, alan içine reçete olucu bir etki veriyordu. Doğruluk payı kulağa küpe aktarımlar olmaktaydı.
Doğruluk payı olucu, atalar orjinli aktarımlar; öznenin düşünce ve eylemlerine yol gösteren pusula türü müktesebattı. Bu müktesebatlar kişiden önce olmakla şimdiki kolektif alana "art alan ışımasıydı".
Bu tür ata sal etkili art alan ışımalı yansımalar, kolektif etki yoluyla kişi öznelerinde "totemi mana etkisi" olarak ortaklaşırdı. Totemi mana kolektif ortaklaşmalı mana ile kolektif soyutlamanın ifadesiydi.
İlk soyutlamalar büyük ölçüde groteski anlamlı ve bencil özne tabanlıydı. Bencil tabanlı soyutlamalar içteki bencil oluşa göre içten dışa doğru yönelimleydi.
İkinci tür soyutlamalar totemi mana anlayışıyla başlamakla, kolektif tabanlı sağlasan ve üreten ilişkiler soyutlamasıydı. İkinci tür soyutlama dışımızdaki sosyo-kolektif özneli tabandan içimize doğru ben merkeze yönelimlidir.
Totemi mana geri etkimeli kolektif özneli ve nesnel bağ enerjili bilgilerin "simge toplacı olan totemdi" bileşimlerle dış beyindi. Grup içinde grubun ağırlık merkeziydi. Ağırlık merkezi çekim ve çevrim eksenli bir bağdı.
Totemiler totemi mana ile anlaşılmayanı birbirine anlaşma konusu ettiler. Kolektif olup biten her durum totemden ötürü açıklanıp anlaşılıyordu. Henüz totemi mana açıklaması, grubu dışına çıkmamıştı.
Grubu dışına çıkacak bir mana ve soyutlama anlayışı ancak ilahi mana anlayışıyla olanaklı olacaktı. ilahi mana anlayışı da önce ittifak içi özelleştirmeyi açıklamakla El mana anlayışını olanaklı kılacaktı. SONRA DA EL ÖZELLEŞTİRME OLAN MÜLKÜN SAHİBİNİ, YAKINDAN UZAĞA VE EVRENE DOĞRU AÇIKLAYACAKTI.
33
Böylece kolektif etki, totem düşünce içinde özümlendi. TOTEMİ MANA TÜZEL OLUŞUN MANA İZAHIYDI. Totem de "mana" olarak "art alan ışımalı atalar mesajını söyleyeni sembolize eden, fiziksel sembollü bir ifadeydi.
Totemi izahlar groteskti anlamaların önüne geçmek için "ilkin yasa vardı" söylemiyle belirtiliyordu. “Grup tüzel ligi” ortak sağlama yoluyla totemde "totem kardeşliği" olarak anlam bulmuştu.
Grup tüzel liginin totemde anlam bulan "doğruluk payı" ifadesi iradenin olmadığı dönem içinde “totemi söylem” olmakla dokunulmaz (kutsal-mübarek) bir tabuydu.
Sağlatan sosyal ortam da geri bağlanıcı bilgi sel sağlama yapmanın baskı ve basıncı nedenle, kişilerin totem karşısında fikir yürütme, karar alma, irade kullanma davranışı yoktu. Bu bağlamla totem, atalar deneyiminden oluşan yoldu.
Üreten grup geri bağlanıcı bilgisel sağlama yapmanın yanına üretim ilişkisini katan kapasitesi nedenle; kendi kararını aldı. Kendi sözünü söyledi. Kendi fikrini söylemeye başlamakla; totemin tacını tahtını sarsmıştı. Henüz adı konmamış olsa da "totem öznenin içine giren bir seslenme ve söz sahibi oluştu.
Hele de her grupla üreten ilişkilerin her biri kendi grubunu, gruplar arası temasa açmakla ve bu temaslar da giderek temaslı bir ittifaka dönüşmüştü. "Totem temsilciler" ittifakın içine "içlerindeki totemi sesle" ve "meslekleriyle buğday ilahı, çobanlıklarıyla da çoban ilahı diye anılmakla" geldiler.
İşte "ilahlar bir totem mesleği olan irade sahibi gruplardı". İlahlar; "meslek sahibi olmanın irade ve üretim hareketi nedeni ile totem kutsamasının anlam ve içerik değişmesiydi". Yani "ilahlar ittifakın yaratıcısı, insanın yaratıcısı ve entegre üretimle ittifakın inşacılarıydı".
İlahlar "kendi totem meslekleriyle anılıp, iradeni karar vericiydiler". Üreten iradeleri nedenle İlahlar gruplarını dış dünyaya açtılar. Bu nedenle ilahlar hiçbir yerden gelmeyip zaten tekil dönemle, totem dönemle ve ittifaklarla hep bulundukları yerdeydiler.
İttifaklar temelde meslek sahibi gruplar tüzelisiydi (tüzel kişiliğiydi). Özelde de grup mesleği temsilcisi totem kişilerdi.
İttifaklarsa üreten ilahlar (ilah) iradesinin bileşimiydi. İlah tekil ve çoğul anlamdı. İlah bir grubun temsilcisi ilah iken tekildi. Aynı ilah grup içinin her bir özneleri olaraktan da çoğuldu. İlahlar eril ve dişil anlam içerir olmasıyla ilah kavramı ikili yapı ile ikili bir bakışımdır.
Zaten "ittifakların çok köklü düşüncesi" ve fikri bakışımı; ilah kavramındaki bu ikili düaliteden ileri gelir. Bu düaliteyi ve çokluğu biraz açalım.
İttifakılar farklı meslek ya da farklı iş kolu sahibiydiler. Böyle olunca her biri farklı bir iş kolları temsilcisi olan gruplar da kendi iş koluna uygun özgün düşünce ortaya koyuyorlardı. Çoban meslek ile tarımcı mesleğin düşünme şekli, ad koyması yani isimlendirme şekli, eylem ve tutumları da aynı olamazdı.
Tarımcı ile madenciler ve çoban mesleği temsilcileri farklı düşünceyi farklı isimlerle ifade etmiş olmakla totemi bir yapı içinde ittifakın içine gelmişlerdi. Yani, totem gruplar eşleyişle meslek sahibi ilahlar farklı meslek dillerini, farklı mesleki düşünce ve eylemlerini, farklı uygulamalarını ittifak içine beraberlerinde getirmişlerdi.
İttifaklar heterojen yapının farklı dil (kültür), düşünce, meslek, iş-eylem ve uygulama bileşimiydiler. Bu nedenle ittifaklar farklı üreten grupların bir araya gelmesiyle çok köklü düşünce ve dil kullanmanın da temeliydiler.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.