- 347 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Deprem Alanya ve Akdeniz.
Büyük bir depremi altı şubatta yaşayan ülkemiz bu acının ve tımvanın yükünü atmaya çalışa dursun.Son yıllarda oldukça sallanan altı şubat maraş bölgesel depreminde korkuları artıran deprem sonrası Akdeniz ve turistik şehir Alanya ve merkez Antalya ve batı antalya kaş ilçesine kadar bir bilinmezligi yaşıyor görüntüsünde ! MTA deprem haritasına baktıgınızda akdenizin özellikle alanya ciheti aktif bir fay üzerinde olmadıgı görülebilsede yan etkenlerle olası deprem ivmelerinin alanyaı antalyayı özellikle kemer cihetini riske soktugunu bilim insanları görebiliyor ! Özellikle Alanya için düşünecek olursak Alanyayı riske sokacak fay akdenizde kıbrıs fayı olarak bilinen bir ucu fethiye çukurunda bir diger ucu adanayı dikey kesen dogu anadolu fayının akdeniz uzantısında olan helen fayı olarak bilinen kırıgı düşünebiliriz.Geçmiş günlerde altı .dört deprem üreten bu fay hattının Alanya antalya manavgat ve kemeri tehdit ettigini bilmek durumundayız. Bilelimki deprem akdeniz kıyı şeridi için bir uzak ihtimal degildir.
Yapılacak olan binalarımızı saglam yapmya çalışmak olmalıdır.Yumuşak zeminlere KAZIKLAMA+RADYAL TEMEL +BETON PERDE düşünülmeli eski yorgun binalarda ya yeniden yapım yada güçlendirme ivedilikle devreye girmelidir. Bilelimki aktif faylardan ırak görünen akdeniz kıyı şeridi sanıldıgı gibi depreme ırak güvenilir bir konumda degildir. Deprem ivmeleri kıyıya ulaşır ve yerleşim birimlerini çökerte bilir bir karektere sahip olduguna göre .Tedbirler ivedi ve kaçınılmaz olarak gündeme gelmelidir.Antalya merkez dogusu ve batısı deprem riski olan merkezlerdir.Burda deprem olmaz fikri saglıklı ve bilimsel degildir.Evet Alanya.Manavgat ,Aksu,Antalya kemer Kumluca Kaş. Bu yerleşkelerin tamamı deprem riskini bize hatırlatmaktadır. Peki ne yapmalıyız.Koca güzelim Akdeniz bölgesini terkmi edelim ! Olması gereken teknigine uygun bina yapmak .Burda problem bilgisizlikten öte maliyet öne çıkıyor. Bilelimki yüksek katlı binalar teknigine uygun yapılırsa yıkılma olasılıkları ihtimal dahilinde olsada yüzde beşi geçmez ! Bunu bize bilim söylüyor. Bir bina yapılırken zemini saglam degilse (yumuşak zemin ) o binaya çakma temel düşünülmelidir.bununlada yetinilmemeli radyal temelle kazıklar birleştriilmelidir. Ek olarak zemin kat çaprazlama perde betonla güçlendirilmelidir. Eger yumuşak zeminde yirmi katı geçkin bir bina yapılıyorsa izalatör konması düşünülebilir. Tabiki tüm bunlar inşaat maliyetini yüzde otuz artırır .Bununla birlikte binamız güvenli bir bina teknik açıdan olmuş olur. Ülkemizin yüzde yetmişi deprem kuşagındadır geri kalanıda çevre fay hatlarının etki alanı içindedir.Tedbir takdirin içindedir..! Yol gösterici bilim ve teknik olmalıdır.!
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.