- 196 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
WALTER SCOTT.
WALTER SCOTT KİMDİR?
Walter Scott; İskoçyalı ozan, romancı ve tarih yazarıdır (Edinburgh, 1771-Abbotsford Şatosu, Roxburghshire, 1832).
Büyük toprak sahibi ve asker bir aileden gelen Walter Scott, 1786’dan 1792’ye kadar Edinburgh Üniversitesi’nde hukuk öğrenimi gördü. Bununla birlikte çocukluğundan beri İskoç geleneklerine karşı ilgi duyuyordu ve edebiyata olan eğilimi efsaneleri, baladları, uzun savaş öykülerini ve İskoçyalı eski kahramanların öykülerini toplayıp derlediği geziler sırasında ortaya çıktı.
1792’de Edinburgh barosuna kabul edildi; 1797’de, Cumberland göllerinde tanıştığı ve Fransız Devrimi’nin İngiltere’ye sığınmak zorunda bıraktığı genç Fransız Calvincisi Marguerite-Charlotte Charpentier ile evlendi. 1799’da yargıç oldu, kısa bir süre sonra da Goethe’nin (Götz von Berlichingen) ve Bürger’nin (Lenore) yapıtlarının ingilizce çevirilerini yayımladı. Walter Scott yıllar boyunca, İngiliz-İskoç batı sınırındaki en kapalı ve en gizemli topraklarda dolaştı ve dilleri çoğunlukla eski yapılarını korumuş olan köylülere ve çobanlara halktan kaynaklanan eski baladları anlattırdı. Bu baladlara, daha sonra edebiyat alanında tanınmasına neden olan Minstrelsy of Scottish Border (İskoç Sınır Şarkıları, 1802-1803) adlı yapıtının iki cildinde yer verdi. 1805’te ilk özgün yapıtı olan uzun “melankolik şiir”! The Lay of the Last Minstrel’i (Son Ozanın Şarkısı) yayımladı.
Daha sonra şiirleri birbirini izledi: İskoç efsaneleriyle ve romansı olgularla dolu olan altı bölümlük The Lady of The Lake (Göldeki Kadın, 1810); The Vision of Don Roderick (Don Roderick’in Görümü, 1811; The Bridal of Triermain (Triermain’in Düğünü, 1813); The Lord of the Isles (Adaların Efendisi, 1813); Harold theDauntless (Korkusuz Harold, 1815). Bütün bu yapıtlar aynı esintiyi taşıyordu.
Geçmişi çağrıştıran ve dile getiren sanatı, betimlemesinin güzelliği, dizelerinin serbestliği ve yalınlığı Walter Scott’ un romantik ozanlar arasında ilk sırada yer almasını sağladı.
Bununla birlikte, Lord Byron’ın 1812’den başlayarak ün kazanması Walter Scott’ un ozanlığını tehlikeye düşürdü. Bu nedenle, şiir yazmaktan vazgeçerek başka bir alana yöneldi. Böylece tarihsel romanın yaratıcısı ve çağının en ünlü romancısı oldu. 1805’e doğru oluşturduğu roman taslağını yeniden ele alarak 1814’te yazarın adı bulunmadan Waverley başlığıyla yayımlayan Walter Scott bu yapıtının gördüğü büyük ilgi üstüne “Waverley’in yazarı tarafından” imzasını taşıyan ve İskoçya ortamında geçen bir dizi roman yazmaya yöneldi: Rob Roy (1818); The Bride of Lammermoor (Lammermoorlu Gelin, 1819
Walter Scott, Richard I İngilteresi’ni ve Normanlarla Saksonlarm rekabetini dile getirdiği İvanhoe (1820) adlı yapıtıyla ününün doruk noktasına ulaştı. En tanınmış romanlarından biri olan Quentin Durward’da (1823), kralın muhafız birliğinde görevli İskoçyalı bir okçunun serüvenlerini anlatırken Louis XI dönemi Fransası’nı da dile getirdi.
Yapıtları sayesinde sağladığı servetle Abbotsford Şatosu’nu satın alıp burada lüks bir yaşam sürmeye başlayan yazar, ortağı olduğu yayımcısının iflas etmesi üzerine maddi açıdan büyük sarsıntı geçirdi (1826). Bütün borçlarım ödemek amacıyla giriştiği olağanüstü çalışma sırasında aşırı derecede yorgun düştü ve 21 Eylül 1832’de öldü. Böylece, önemli tarihsel çalışmalarla birlikte sürdürmüş olduğu roman yazarlığı yaklaşık on beş yıl sürmüş oldu.
Walter Scott yalnızca XIX. yy’da kendinden sonra gelen İngiliz yazarlar üstünde değil, Restorasyon döneminde romanlarının tanındığı Fransa’da da derin bir etki yaptı, büyük başarı sağladı ve bütün romantik yazarlar kuşağını etkiledi. La Comédie humaine’in (İnsanlık Güldürüsü, 1833) önsözünde Walter Scott’tan söz eden Balzac’ın yanı sıra Victor Hugo, Alfred Vigny de Walter Scott’u tarihsel romanın ustası olarak kabul ettiler.
BAŞLICA YAPITLARI
Şiir: Minstrelsyof the Scottish Border (İskoç Sınır Şarkıları, 1802-1803); The Lay of the Last Minstrel (Son Ozanın Şarkısı, 1805); Marmion (1808); The Lady of the Lake (Göldeki Kadın, 1810); The Vision of Don Roderick (Don Roderick’in Görümü, 1811); Rokeby (1813); The Bridal of Triermain (Triermain’in Düğünü, 1813); The Lord of The Isles (Adaların Efendisi, 1813); Harold the Dauntless (Korkusuz Harold, 1815).
Roman: Waverley (1814); Guy Mannering (1815); The Antiquary (Antikacı, 1816); Rob Roy (1818); The Heart of Midlothian (Midlothian’ın Kalbi, 1818); The Bride of Lammermoor (Lammermoorlu Gelin, 1819); A Legend of Montrose (Montrose Efsanesi, 1819); İvanhoe (1820); The Monastery (Manastır, 1820); The Abbot (Papaz, 1820); Kenilworth (1821); The Pirate (Korsan, 1822); The Fortunes of Nigel (Nigel’in Serveti, 1822); Peveril of the Peak (1822); Quentin Durward (1823); St. Ronan’s Well (St. Ronan Kuyusu, 1824); Redgauntlet (1824); The Tallsman (Tılsım, 1825); Woodstock(1826);The Fair Maid of Perth (Peı thli Güzel Kız, 1828); Anne of Geierstein (1829); Count Robert of Paris (Paris Kontu Robert, 1832); Castle Dangerous (Tehlikeli Şato, 1832).
Tarih: The Border Antiquities of England and Scotland(1814-1817); The Novelists’ Library (1821-1824); Life of Napoleon (Napolyon’un Yaşamı, 1827); History of Scotland (İskoçya’ nın Tarihi, 1829-1830); Tales of a Grandfather (Bir Büyükbabanın Öyküleri, 1828-1831).
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.