- 380 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ilahi aşkın varlığı
1
dünya sevgisinin şirk olduğuna inanmak faziletli bir amel olarak görülüyor.hayata bağlılık kör eder gözleri bu inançta olanlar için.dünya nimetleriyle kazandıkça kibirlenir nefis.bu durumda ahiret inancını zayıflatan duruma gelir dünya hayatı.aynı şey kadınlara olan zaaflarla ilahlaşır nefis.tabiki aşkın yeri var hayatta.çünkü ilahi aşkın beşeri aktan geçtiği görlür tasavvufta.ilahi aşk dünyadan vaz geçmekmidir peki.bunun mümkün olduğunu savunanlar var beşer duygumuzu zayıf telakki etmekle.allahı bulmak ilahi aşkın bir gereği olduğu kadar kendini tanımaktan geçer gerçeğin
anlaşılması.bilmenin bir faydası varmı insana sorusuna yanıt bulmak hiçte kolay değil.insan emaneti yüklenmekle ahiret için yaşar mesele ilayi kelimetullah olunca.bunun literatürü kabule şayan görülmez nedense.hele cemiyete aykırılık imanın bir gereği gibi görülüyorsa.bu durumda sosyal hayattan kopmalar yaşanır.bu durumda insanın sanatla ilgisini anlamak gerekir yaşantının ne kadar doğru olduğunu anlamak için.belkide riyakarlığın nedeni bu hal üzerinde olmaktır.buna nasıl bir açıklama getiriyor kuran sorusu için inlamına vakıf olmak gerekir ayetlerin.örnek olarak peygamber gösterilir bu tür hayatlar için.aslında insan kendinden vazgeçmek için yaşar şeriatı.bunun bilinçi bir tercih olduğu görülür hayatın kısa oluşu düşünüldüğünde.eksik olan ebediyet duygusudur bu eksik tanımın.keramete imandır vurdumduymazlığın nedeni belkide.takva üzere olmanın ideolojik yönüdür cihada çıkmanın fazileti.insancıllığa savaş açıldığından aşkın bir anlamı kalmamıştır artık.mevlananın mesnevisinde anlatılan dünyevileşmenin aldatıcılığı olsa da tasavvufun felsefeden aldığı ilhamın sonuçlarıdır varlık bilinci.ya olduğun gibi görün ya göründüğün gibi ol sözü insan-ı kamile vurgudur felsefi anlamlardan daha çok.insan nasıl kemale erer sorusunda zikrullahın kalben gerçekleşmesi vardır günümüz tasavvufundan farklı olarak.buda rabıtanın gerekli olduğu bir durumdur seyri sülükte.şeriatten marifete gidilen yolda aynel yakin derecesi de kesret içinde vahdeti bulmaktır nihayetinde tasavvuf.işte sanat bu nıktada önem kazanır ruh dünyamıza zenginlik katan.hakiki arayış nedir sorusu için bir yanıt aramakla başlar ilahi aşka yolculuk.insan nefsi hayranlık duyar sevgiliye yaratılanlrın gözbebeği olduğundan insan.alemkerin rabbi kavramına işarettir yaratılıştaki varoluşu estetikte görmek.etiğin önem kazanması kemalat derecesiyle vaki olur onun için.
2
türk şiirinde tasavvuf işlenegelmiştir tarihten günümüze.modern şiirle birlikte anlamı ideolojide aramanın derinliğini arar türk edebiyatı.tasavvuf değişime uğrar laiklikle birlikte.daha çok modern şiir için güzelliği aramanın tasvire başvurduğu sanata bağlılıkla anlam kazanması boşluğun.bu boşluk büyüdükçe şehrin kirliliğini farkeder insan.kültürün hayata kattığı anlamda görülür sosyalleşme onun için.tasavvufun hayata katılma olanağı olarak bir örgütlü toplum olmanın kriteri işletilir tarikatlerde.ahilik geleneğini canlı tutmanın zorunluluğuna karşın kendi varoluş biçimini hayata geçirmenin yozluğuna vardırılır hayatı hikmette görmenin vuslatı.bir derviş olmanın sadeliği yoktur anlatımlarda.ehl-i sünnetin şekilciliğini kabullenmeyle her türlü fikri reddetmenin adı olur mürşid-i kamile ittiba.amaç islamın anlam genişliğine ermek değildir yoksa.islamı tebliğ etmenin bahanesidir bireyin yaşadığı yalnızlık.hayatın anlamını sorgulatmak akla gelmez mesele insan kazanmak olunca.tabiki gerçek anlamda bir kazanç değildir güzele meyletmeyince nefis.yalnızca ekonomik çıkarlara kurban edilen estetiğin dışında kalmakla insan rızasına muhalif olmanın saldırganlığını eğitir toplum dışına itilme.onlarca kitabın bir hayat vadetmediği bir sahte zenginlik sunar kullanılma hissi.iktidar olmanın naifliğiyle yüzleşir toplum ne kadar inkar edilsede modernliğin çizdiği varoluş biçimi.burda ekonomik özgürlükle sınırlar tahrif edilir.aşk dahada bir önem kazanır fantastik düşüncenin açtığı pencerede.inancın tek başına yettiği görülür konu maddiyat olunca.ideolojiler bir gösterişin sığınağıdır artık.ilahi aşkın kavuşma ritüeli işletilir mümkün olan kaçamaklarla.kazanma hırsıdır nefsin tatmin edilmesiyle nehrin akışına kapılmak.kapitalizmin bir düzen oluşuna bağlanır kendini kanıtlama isteği.bu uğurda harcanan çabaya takva demenin bahtiyarlığı.buda çözülmeyi akla getirir çözülmenin en uç noktasına kadar.ancak fıtratın gerekli gördüğüyle yetinir nefis neye tanıklık edeceğini anlamadan.islam dünyasında mektubat gibi kitaplarla öğrenilir tasavvuf.evliyalar yolundan gitmektir tasavvuf onun için.günümüzde psişik vakaların hastalığa özgü olduğu bilinir.bu nedenle göğün çukurlarında inliyor denmiştir konu alemi seyre çıkmak olunca.edep ve adabın hayatımızdan çıkmasıyla nefis terbiyesi mal mülk sevdasını akla getirmekle kalmamış egoizmin reddetme şekline bürünmüştür tasavvuf.ancak inancın vazgeçilmez oluşunda gizlenmiş hakikat.kuran hakikatleri gibi adlandırmalara teslim olmuş hayat-ı ictimaiyede çaresiz kalanlar.ucuz oy avcılığı amacından uzaklaştırmış tarikatleri.ancak dini vecibelerin sorunsuz yaşanması için eğitimde müfredata alınmış din kültürü.insana kulluğun cumhuriyetle kalktığına inanmış büyük çoğunluk.kemalizmin müsbet ilme verdiği önem tarikatlerin aleyhinde olmuştur cumhuriyetle birlikte.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.