- 405 Okunma
- 0 Yorum
- 3 Beğeni
Anahtar Paspasın Altında
Kapıyı açan anahtarın aynı zamanda kitlemesi ne güzel. Keşke gönlümüzün kapılarını güzelliklere açan kötülüklere kapayan böylesi meziyetli bir anahtarı taşıyabilsek. Belki de elimizdedir de haberimiz bile yoktur.
Geçenlerde Morgan Freeman’ın kısa bir konuşmasına denk geldim.Hayatın anahtarı cesaret olduğunu söylediğinde anlam arayışında olan biri olarak benim için doğru anahtar cesaret midir diye çok düşündüm. Teoman Duralı Hocamızın dikkat kesilerek ve notlar alarak dinlemeye gayret ettiğim bir söyleşisinde insanın bildikçe korkularını artırdığını söylemesi beni çok daha farklı bir düşünceye götürdü. İnsanın anlam arayışı üzerine çok kafa yorduğum günlerde karşıma “İnsanın Anlam Arayışı “ kitabında gerçek hayat hikayesini bize çok az bir sansürle gözlerimizin önüne getiren Frankl iyiden iyiye kafamı karıştırdı. Peki bu cesaret anahtarını nasıl ele geçirebilirim diye düşünmeye başladım.
Düşüncelerim zihnimi gönlümü o kadar yormuştu ki biraz kafamı dağıtayım diye güzel bir müzik dinlemek istedim. En sevdiğim şarkıcının “Anahtar “ adlı şarkısı imdadıma yetişti. Kim bu? Tabiki Barış Manço.Bize tarihi sanatı Edebiyatı yazdığı şarkılarla sevdiren hem nitelikli hem popüler biricik modern üstü halk ozanımız, canımız,ciğerimiz 7 den 77 ye herkesin sevgilisi.
Anahtar isimli harikulade bir şarkıyla kurgu gereği bir gence aşık olduğu bir kız tarafından bir bilmece sorulur.Bu bilmecenin cevabı kızın kalbinin anahtarıdır. Şarkının bestelendiği yıllarda tedavülde olan kâğıt paralar üzerinde bulunan Mehmet Akif, Mevlana,Fatih Sultan Mehmet gibi bir şair bir mutasavvıf ve düşünürle birlikte İstanbul’un Fatih’i iki kıtayı birleştiren olağanüstü bir devlet adamını gündeme getirip Türklüğe ve Türk kültürüne yaptığı hizmetlerin bir yenisini daha eklemiştir.Büyük adamlar büyük anahtarlar verir elimize. Dilimizde gönlümüzde dünya durdukça yad edeceğimiz ne güzel anahtarlardır bunlar.
Efendimize davasından vazgeçmesi karşılığında Kureyş’in elindeki koz o zaman herkesçe kıymetli Kabe’nin anahtarlarıydı.Ancak Allah’ın en sevgilisine öyle bir nimet anahtarı verilmişti ki Rabbimiz tarafından O bir elime güneşi diğer elime ayı verseniz yine de bu büyük lütuf anahtarından vazgeçmem demişti. Güzel ahlakın tamamlayıcısı olan Efendimiz, bize öyle bir anahtarı miras bıraktı ki bu anahtarla tüm sırları çözmek tüm kilitleri açmak tüm gönüllere ulaşmak ve en önemlisi rızayı ilahi kapısından geçerek sorgusuz sualsiz içeri girebilme bahtiyarlığına ulaşabilmek mümkün.Ne mutlu bu bahtiyarlığa erebilenlere…
Kaybetmekten en çok korktuğumuz bir obje olarak anahtarın ya yedeğini emin bir yerde tutarız yahut kaybettiğimiz zaman kapımıza elinde çok farklı anahtarlar taşıyan bir çilingir beliriverir. Artık ne kadar yeminli bir çilingirdir işinin ne derece ehlidir bilinmez. Ancak öyle anahtarlar vardır ki ancak ona ehil el olmadan devreye girmez.Kimi göz kaydıyla kimi parmak iziyle açabilir kapıları.Necip Fazıl’ın bana yakan gözlerle diye ifade ettiği bu bakış şairin gönlündeki tüm kilitleri açmış olmalıdır.
Kral Arthur’un eli değmeden taşa saplı kılıcın çıkmayışı zihnimize ehil el tasavvurunu getirir. Efsaneye göre Leydi Vivien’in Kral Arthur’a hediye ettiği Ekskalibur adlı bu kılıca nice ellerin anahtar olmadığı imgesi bizi apayrı bir derinliğe sürükler.Demek ki her eline anahtar alanın o anahtarı kullanacak ehliyeti de olmalıdır.
Kapalı diye düşündüğümüz nice kapıların elimizde uygun anahtar olmayışından dolayı açılmadığı gerçeğini kabullenmek bazen çok zor gelebilir insana.Denemekte beis yok ancak insan sürekli uymayan anahtarla ısrar handikabında boğulmasın yeter. Esaretin Bedeli filminde Andy Dufranse adlı karakterin sabır keskisini anahtar yapıp 16 yıl süren bir deneme neticesinde kurtuluşa ermesi bizleri şairane bir duyuşla sabrın sonu selamet, sen belaya selam et cinasına çekivermez mi?
Cesaret anahtarına ulaşmak için nice anahtarlar edinmek gerekiyor belki de böylece bu hayat anahtarının tılsımını azda olsa çözebilmek mümkün hale gelebilir. Çaba göstermek rızık kapısının anahtarıyken ilim ve bilim tüm kapıları açan iki anahtar olarak görülür hemen hemen her devirde. Kimi de parayı her deliğe uyan bir anahtar gibi düşünebilir. Napolyana izafe edilen para para para sözü bize farklı bir kapıdan Yeşilçam’a geçişimize eşlik eden neşeli bir şarkıyla karşımıza çıkan bir anahtar oluverir.
Kafamızda tasavvufi bir tasavvurla elimize alacağımız inşallah anahtarı Rabbimizin nice güzellikleri inşasına vesile olabillir.Hayra anahtar şerre kilit olmadan sağlam bir kapıya varmamız çok zor olsa gerek.
Bazen elimizdeki son anahtara kadar kapıyı açmak için çabaya girmemiz gerekirse de yanlış anahtar bizsek kırılma ihtimalimizi de göz önünde tutarak her kapıyo kapıyı zorlamamak şiarımız olmalıdır.
Seçilmiş kişiyi kaynağa götürmeye çalışan Matrix’in anahtarcısı olan sağlam irade sahibini yani seçilmiş kişiyi karşısına çıkan her kapıya doğru anahtarı uzatmakla vazifelidir. İrade anahtarı inancın insanın içinde inşa edilen tüm donanımların eşzamanlı çalışmasını sağlayan bir anahtara dönüştüğünde tasavvufun övdüğü Kamil insan iç içe kilitli binbir odalı gönül evinden dünya penceresinde bir anlık görünüverir. Böyle bir anahtarda çok azımıza nasiptir.
Rahmet kapısına zahmet adımlarıyla ulaştığımızda elimize ümit anahtarını tutuşturuverirler.Anahtar teslim bir hayatın mümkün olmadığı azim kararlılık ve yılmazlık anahtarlarını edinmeden cesaret anahtarına ulaşamayız. Bu oldukça zor görünen bir süreç olsa da kendimizde her zaman mevcut bulunan inanç anahtarı bize cesaret anahtarını bulmak için vize verecektir.
Eğer doğru eşiğe gelmişsek anahtarın belki de paspasın altında kolayca bulabileceğimiz bir yerdedir.
1 Aralık 2022
Murat CANBOLAT
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.