- 251 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
CEZALAR SUÇU ÖNLER Mİ?
CEZALARIN ARTIRILMASI İLE SUÇ ÖNLENEBİLİR Mİ?
Değerli arkadaşlar.
Bana en çok sorulan sorulardan birisi budur.
Hangi olay olsa halkın ağzından şu cümleyi duyarsınız" sallandır bakalım bir kaç kişiyi bir daha yapan olur mu?
Cezalar artırılırsa suçlar azalır mı bu soruya kısmen evet cevabı veriyoruz.
Öyle suçlar var ki insan o suçu işlerken cezasının ne olacağını düşünmez .
Çoğu cinayet dosyaları böyledir.
Çünkü o an öfke ve intikam duygusu o kadar bariz hale gelir ki insan muhakeme yeteneğini kaybeder.
Örneğin yakınlarına tecavüz edilmesi, yakınlarının öldürülmesi mallarının yağmalanması vesaire.
Bu gibi olaylarda insan özgür düşünme yeteneğini kaybeder.
O durumda cezanın idam ya da hapis cezası olmasının bir önemi yoktur.
Bunun en büyük örneği;
idam cezasının olduğu ülkelerde cinayetlerin bir türlü yok olmamasıdır. Örneğin Amerika gibi.
Ancak mala karşı suçlarda(hırsızlık yağma hakkı olmayan yere tecavüz mala zarar verme vesaire) olduğu gibi bu tip suçlarda cezaların etkisi vardır.
Şöyle ki hırsızlık yağma gibi mala karşı suçlarda sanık bir menfaat elde etmeye çalışmaktadır.
Menfaatten sonra daha ağır bir bedel ödemeyi göze almak akıllı bir hareket değildir.
Bu nedenle sanıkların pek çoğu hırsızlık yağma gibi suçları işlediğinde ya yakalanmayacaklarını düşünüyorlar ya da az bir cezayla kurtulacaklarını tasavvur ediyorlar.
Şayet etkili bir hukuk sistemi ve etkili bir cezalandırma sistemi olduğunda bu tip suçların büyük oranda azalacağını düşünüyorum.
Hatırlarsanız bir ara İstanbul’da kapkaç olayları azami derecede artmıştı her gün onlarca kapkaç olayını duyar olmuştuk
İnsanlar neredeyse sokağa çıkamaz olmuştu.
Peki ne oldu da kapkaç olayları bir anda bitiverdi.
Ne zaman ki ceza hukuk sisteminde bir anlayış değişikliğine gidildi kapkaç eylemi yağma suçuna sokuldu bıçak gibi bu suçlar bir anda bitiverdi.
Çünkü kapkaçının cezası normalde hırsızlıktır. Hırsızlığın cezası da Bir yılla 5 yıla kadardır.
Ancak iş yağmaya sokulduğunda ortalama 10-15 yıllik cezalar olabiliyordu.
ŞAHSİ KANAATİM
Suçlarla mücadelede 3 Ana etken vardır:
1-Cezaların niteliği(caydırıcı oluşu)
2-Soruşturmanın ve yargılamanın etkinliği
3-İnfaz yasası
Her biri diğeri kadar önemlidir.
(Önümüzdeki dönemlerde Bu maddeleri her birini ayrı bir başlık altında inceleyeceğiz)
İsterseniz cezaları 50 yıla çıkarın.
infaz yasası ve soruşturmanın etkinliği mevcut değilse bir sonuç elde edemezsiniz.
Yada infaz yasınız kötü ise cezaların niteliği ya da yargılamanın etkinliğinden bir sonuç alamazsınız. bu
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.