- 265 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KOÇİ BEY EFSANESİ.
KOÇİ BEY EFSANESİ.
XVII. Yüzyıl yazarlarından. Göriceli Koçi Bey olarak da bilinir. Asıl adının Mustafa olduğunu sanılıyor. Bir Arnavut devşirmesinin oğlu olduğu ileri sürülen Koçi Bey’in hangi tarihte saraya alındığı ve nasıl yetiştiği hakkında elimizde yeterli bilgi bulunmuyor. Bilinen I. Ahmet döneminden IV. Murat dönemine kadar Enderun’da bulunduğu, Murat zamanında has odaya alındığı ve padişahın musahibi olduğudur. 1631’de ünlü risalesini IV. Murat’a sunduktan sonra padişahın en yakınları arasına girmiş ve Bağdat seferine katılmış, onun ölümü üzerine de padişah Deli İbrahim’in musahipliği görevini üstlenmiş, 1640’tan sonra da memleketi olan Görice’ye yerleşmiş ve vefatına kadar burada yaşamıştır. Mezarı Görice’ye bağlı Plament köyündedir.
Özellikle IV. Murat üzerinde büyük etkisi olduğu ve önemli görevlerde bulunduğu anlaşılan Koçi Bey’in yaşamı hakkında kesin ve doğru bilgilere sahip değiliz. Her iki padişahın da danışmanlığını yapmış olmasına karşın, yaşadığı çağ ile ilgili kaynaklarda Koçi Bey adına rastlanmaması ilginçtir. Risalelerinde kendisinden söz etmemekle birlikte, yaşadığı dönemin sorunlarını iyi bilen, iyi bir eğitim görmüş, yalın ve düzgün bir anlatımı olan, doğru bildiğini sakınmadan söyleyen bir kişi olduğu anlaşılmaktadır.
Osmanlı devletinin tarihini, teşkilatını ve geleneklerini çok iyi bilen yazar, Koçi Bey Risalesi adlı yapıtında XVII. Yüzyıldaki bozukluğun kaynakları ile sebeplerini araştırmış ve bu sorunları düzeltme yollarını göstermiştir. Devletin muhtelif sahalarına ait etütlerinden meydana gelen eserini bir risale halinde dönemin padişahı IV. Murat’a sunmuştur. Daha sonra IV. Murat’ın ölümü üzerine padişah olan Sultan İbrahim’in son derece bilgisiz ve tecrübesizdi. Devlet ve padişahlık ile ilgili sorularını Koçi Bey’e sormak istedi. Koçi Bey de sorulara cevap olmak üzere muhtelif yazılar yazarak padişaha sundu. Bu arada faydalı bilgiler ve öğütler de verdi. Böylece Osmanlı devletinin pek çok özelliği Koçi Bey gibi yetkin bir kalemin elinden yazıya aktarılmış oldu. Daha sonra yazarın bu yazıları Koçi Bey Risalesi’ne eklendi. Bu eser, hem dil ve üslup, hem de fikir ve tarih bakımından çok değerlidir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.