- 742 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
SÖLÖZ'DEN ORHANGAZİ'YE
Zeus’un Oğlu Yarı Tanrı yarı insan olduğuna inanılan Helanistik dönem Yunan Tanrısı Herkül’ün Atina’dan yola çıkması ile Hikaye başlıyor. İmralı Açıklarında gemileri fırtınaya yakalanan Herkül ve Kırk savaşçısı şimdiki Gemlik’e sığınır. Solais hizmetçisidir. Kendisinide pek sever. İçme suları bittiğinden tatlı su aramaya çıkarlar. Gel gelelim Solais kaybolur. Kimine göre Koca derede intahar eder. Kimine göre orman perileri kaçırmıştır. Herkül ise sevdiği Solais’e bir anıt mezar yaptırdığı yazar bazı kaynaklarda. Gelelim Argonotlara; Argo, Yunan mitolojisinde İason ile Argonotların Altın Post’u ele geçirmek üzere Iolkos kentinden yola çıktıkları geminin adıdır. Argo gemisi, Argus adında bir tersane işçisi tarafından yapıldı. Geminin koruyucusu tanrıçası Hera idi. Bu efsanenin asıl kaynağı Rodoslu Apollonios’un Argonautika adlı yapıtıdır. Bu geminin Altın Post’un peşine düşen denizcilerin adı Argonot da bu gemiden gelir.
DOĞRU BİLİNEN YANLIŞLAR
Herkül Kırk veya Yetmiş savaşçı, Kahinler, Bilginler ve hizmetlileri ile çıktığı Argonotlar seferinde hava muhalefeti nedeniyle çoğu kez mola vermek zorunda kaldığından ilk alabora olması İmralı Adası açıklarında olmuştur. İlk acıyı burda yaşamış sevdiği Solais’i Gemlik yakınlarda bırakmak zorunda kalmıştır. Yukarıda belirttiğim gibi bir çok söylence mevcuttur. Hangisinin doğru olduğunu tarihçiler bulacaklardır. Ancak Argonotlar kendi evlerinde uğradıkları baskından sonra yaptıkları Argo adlı gemi ile Atina yakınlarına kadar gelebilmişlerdir. Belirtmek isterim ki SÖLÖZ Köyünü Herkül kurmuştur. Çünkü Helenistik dönemde buralar Helen Cumhuriyetleri ile doludur. Bu topraklarda Gürcülerin Ataları olan Argonotlar değil Yunanların ataları Helenler hakimdir. Bu hakimiyet Bölgeye Selçuklu ve Osmanlı akınları başlayana dek Roma ve Bizanslar hakim olmuşlardır.
OSMANLI’DAN CUMHURİYET’E
Osmanlı heryerde olduğu gibi Orhangazi’de hakimiyeti kaybetmistir. Orhangazi’de Çengiler köyünde ermeni komitacılar kaçak silah fabrikası kurarak isyan başlatma hareketlerine başlayınca Abdülhamit han hafiyelerini yollamış bilgi ve istihbarat toplama çalışmalarına başlamıştır. Hatta kayıtlarda Dokuz sayfalık bir rapor mevcuttur. Gelelim günümüze 2018 yılında Fransa’da yaşayan Dedesi Sölöz’den tehcir edilen Sergei Avedikyan isimli yönetmen ilçemizde belgesel çekerek dedelerinin izini aramıştır. Bugün dahi barış içerisinde yaşadığımız bu mümbit topraklardan kimler geldi kimler geçti. Sultan Süleyman’a kalmıyan bu dünya kime kalacak. Tabiki bizim cocuklarımıza. O yüzden gelecek nesillere yaşanacak bir memleket bırakalım...
İLHAN ERDEM
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.